Foto: Magnus Møller

2021: Bedre forhold i spilbranchen

Prosabladet har bedt otte it-professionelle om at svare på, hvilken personlig erfaring fra deres arbejdsliv de tager med sig fra 2020. Og hvad der bliver it-fagets største udfordring det kommende år.

Hvilken personlig erfaring fra dit arbejdsliv tager du med dig fra 2020 ind i 2021?

At mange konferencer, møder og vejledningssessions slet ikke behøver at være fysiske. Der er plads til meget mere virtuelt, end jeg troede. Noget skal være fysisk, men meget transport, klimapåvirkning og budget kan spares.

Hvilket emne, trend eller diskussion inden for it vil – set fra dit it-faglige perspektiv – komme til at præge 2021?

Tre ting i forhold til spil:

  • Stadig mere plads til diversitet bredt, stadig flere opgør med specielt sexisme efter afsløringerne af Ubisoft og med folk som Meghna Jayanth og POC in Plays utrættelige arbejde.
  • Kina kommer mere ind på det vestlige spilmarked, fordi de har mistet sikkerheden på det hjemlige marked efter den lange udgivelsespause forrige år. Det første eksempel, Genshin Impact, kom for nylig, og mange vil følge efter.
  • Kampen om platformejeres ret til at tage procenter af indtjeningen og styre indholdet i forlængelse af Epic vs. Apple/Google-sagen.

Hvad vil i dine øjne blive it-teknologiens største udfordring det kommende år?

Regulering. It-branchen generelt – herunder spilbranchen – har længe levet højt på, at ingen lovgivere helt forstod, hvad det gik ud på. Det ændrer sig nu, samtidig med en stigende interesse for at regulere generelt. Det, tror jeg, grundlæggende er fint, men jeg er ikke sikker på, at it-branchen er klar til det.

Hvad er dit nytårsønske på dit eget it-felt i 2021?

At spilbranchen i hele verden får bedre arbejdsforhold – som minimum på linje med resten af it-branchen.