Regeringsdannelsen kommer desværre på bagkanten af en valgkamp, som stort set ikke nævnte kunstig intelligens eller forholdt sig til den enorme indflydelse det allerede har og vil få i alle dele af samfundet.
Nye toner og grund til optimisme
”Sådan blev det ikke. Vi har mange år lidt under, at debatten og politikken omkring IT og digitalisering var smurt ud på mange ministerier og heller ikke prioriteret ensartet højt. Det sker heller ikke som det ser ud ved første øjekast her", fastslår formanden.
Han kalder det alligevel gode takter for fremtiden:
"Dog er der grund til optimisme. Jeg tror og håber, at vi er kommet væk fra det sted, hvor IT og digitalisering var noget, som kun blev forhandlet mellem politikere og erhvervsliv, ikke organisationer, uafhængige eksperter og borgere. Der er nye toner. Jeg glæder mig over, at regeringsgrundlaget nævner mange gode og prioriterede initiativer omkring IT og kunstig intelligens. Så der er grund til optimisme, særligt fordi grundlaget også klart nævner et opgør med techgiganter”, fortsætter formanden.
”Vi kommer helt sikkert til at få mange spændende og vigtige debatter og beslutninger fremover, hvor vi i Prosa vil bidrage og rådgive så godt vi kan uanset, hvilket ministerium, der håndterer de aktuelle udfordringer med It, digitalisering og kunstig intelligens. Jge synes der er grund til optimisme”, fastslår Niels Bertelsen.
Værdikamp venter forude - og det er alvor
Formanden mener, at vi med kunstig intelligens står over for en af de vigtigste værdikampe og -debatter i moderne tid – hvis potentialerne skal høstes rigtigt og godt. Samt at politikerne også er sporet ind på vigtigheden af debatten.
”Når det er sagt, så kommer regeringsdannelsen desværre på bagkanten af en valgkamp, som stort set ikke nævnte kunstig intelligens eller forholdt sig til den enorme indflydelse det allerede har og vil få i alle dele af samfundet. Fra uddannelse til arbejdsmarked til økonomi", siger han og fortsætter:
"Det er alvor det her, og det giver mange ondt i maven, hvis ikke de mødes med en klar strategi og politik for, hvordan vi vil sikre arbejdsmarked og -arbejdspladser, efteruddannelse, kompetenceudvikling, sund brug af IT, universelle værdier og egen udvikling fremover”, fastslår formanden..
Niels Bertelsen tror og håber dog, at den ny regering generelt har en proaktiv tilgang til at sikre datasuverænitet og have fokus på borgerne, når det gælder digitalisering.
”Jeg tror, at de mange år, hvor vi og andre har efterlyst en ny tilgang og et helt andet fokus på open source og egne udviklermiljøer også har vundet politisk genklang på Christiansborg”.