Gaming-maskine fra 1970'erne

Foto: Danmarks Tekniske Museum

SPILUNIVERS

Gaming på museum

Danmarks Tekniske Museum i Helsingør har netop åbnet udstillingen GAMER, som sætter fokus på gaming og gamerne.

Computerspil og gaming er blandt danskernes foretrukne fritidsbeskæftigelser, og det gælder både unge, ældre, mænd og kvinder. Gennemsnitsalderen for en typisk gamer i Danmark er 35 år, og hele 40 procent af alle danskere spiller mindst én gang om ugen.

Det er baggrunden for, at Danmarks Tekniske Museum netop har åbnet sin nye permanente udstilling GAMER, som sætter fokus på gaming og gamerne – og giver publikum mulighed for at prøve nogle af de tidligste spil.

Udstillingen stiller skarpt på, hvordan gaming påvirker vores liv og hverdag.

I udstillingen forsøger vi at bygge bro mellem dem, som gamer og bruger en stor del af deres tid online, og dem som har svært ved at forstå, hvorfor gaming kan være så vigtigt
- Jacob Thorek Jensen

Hvad betyder det for eksempel, når en stor del af vores sociale relationer findes online, hvordan påvirker spilfigurerne vores selvopfattelse, og bliver vi voldelige af at spille?

”Med udstillingen GAMER sætter vi fokus på de fantastiske spiluniverser, som mange lader sig opsluge af, når de sætter sig foran skærmen. Men der er også skyggesider ved gaming. Mange oplever ­sexisme og et nedværdigende sprog, og flere gamere har prøvet, at deres temperament løber af med dem, så det måske ender med en smadret controller”, fortæller Jacob Thorek Jensen, museumsinspektør på Danmarks Tekniske Museum.

Udstillingen er blandt andet lavet i samarbejde med elever fra it og entreprenørskab på skolen FGU Øresund, og deres perspektiv på gaming har været med til at skabe temaerne i udstillingen.

”Det er interessant at se, hvordan mange gamere har nogle af deres bedste venner online. Den type relationer er en ukendt verden for dem, som ikke selv gamer online. I udstillingen forsøger vi at bygge bro mellem dem, som gamer og bruger en stor del af deres tid online, og dem som har svært ved at forstå, hvorfor gaming kan være så vigtigt”, forklarer Jacob Thorek Jensen.

I udstillingen er det også muligt at prøve konsoller og arkademaskiner fra slutningen af 1970’erne og starten af 1980’erne, så man selv kan opleve, hvordan det var at spille, da de for alvor slog igennem.


Læs også...

Hvor kommer hackerne fra? Hvad har krigen i Ukraine betydet for cyberkriminaliteten? Og hvor godt rustede er vi egentlig mod truslerne?…

Vi har set flere eksempler på, at virksomhedsplatforme misbruger begrebet 'selvstændig' for at undgå omkostninger til for eksempel løn under sygdom og…

Hvis du er blevet sagt op eller selv har valgt at fratræde en stilling, så har du mulighed for at få fri med løn til den nødvendige jobsøgning og til…

Uddannelse i it-arkitektur samler programmering, design og forretningsforståelse under en paraply. Den er skræddersyet til mange virksomheders krav og…

Ny forskning peger på, at du selv kan gøre en del for at forebygge demens. I det hele taget har de senere års forskning fokuseret på, hvad både kost,…

Prøv dig frem. Der er nemlig forskel på, hvad man lærer på universitetet, og hvad man anvender i praksis, når man står i et datacenter. Det fortæller…

En gruppe it-specialister sørger for, at vi overhovedet kan bruge internettet uden at sidde fast i trafikpropper eller ryge de forkerte steder hen. De…

I december 2023 startede 25-årige Emil i cyberværnepligten på Ryes Kaserne i Fredericia. Han håber, at han med den særlige værnepligt i bagagen kan…

Når det hele brænder, og et hackerangreb er i gang, bevarer Christian Henriksen roen og overblikket – det har han nemlig lært i Forsvaret, hvor han…

For fire år siden startede de første cyberværnepligtige i Forsvaret, og nu er hold otte i gang på kasernen i Fredericia. Forløbet klæder de unge på…