Cyberhotlinen blev lanceret i juni 2021, og siden da har man besvaret 56.000 henvendelser. 752 af opkaldene har været fra virksomheder. Foto: Canva

CYBERANGREB

55.248 danskere har ringet til cyberhotline

For tre år siden så Digitaliseringsstyrelsens cyberhotline dagens lys. Hotlinen skal hjælpe borgere og virksomheder, der bliver ramt af hackerangreb eller online svindel. I dag ved knap hver femte dansker, at hotlinen eksisterer.


Hvad gør du, hvis dine personlige oplysninger er blevet misbrugt på nettet, eller hvis du blevet ramt af et hackerangreb? 

En mulighed er, at du ringer til 'cyberhotlinen for digital sikkerhed'. 

Hotlinen blev lanceret i juni 2021, og siden da har den besvaret 56.000 henvendelser fra borgere og virksomheder. Det svarer til godt 1.500 opkald om måneden. 

Cyberhotlinen er en del af Sikkerdigital.dk, som Digitaliseringsstyrelsen og Center for Cybersikkerhed står bag. 

Styrelsen fortæller til PROSAbladet, at det især er private borgere, der gør brug af tilbuddet. 752 af de 56.000 henvendelser, som hotlinen har håndteret, har været fra virksomheder, mens resten har været fra almindelige danskere. 

Spær MitID og kreditkortet 

Når borgerne ringer til cyberhotlinen, er det typisk, fordi de har modtaget en falsk sms, e-mail eller telefonopkald, og de efterfølgende har udleveret nogle af deres personlige oplysninger. 

Det kan også ske, at svindlerne er kommet i besiddelse af en borgers oplysninger på anden vis. Mange borgere ringer derfor også til hotlinen for at få hjælp til, hvad de skal gøre, hvis deres MitID eller CPR-nummer er blevet misbrugt.

Første opgave for supporteren er altid at stoppe skaden. Det gøres ved at spærre borgerens MitID og hjælpe med spærring af kreditkortet.

"Borgeren har ikke nødvendigvis lidt et økonomisk tab, men der er en risiko for det, da svindlere potentielt kan være i besiddelse af oplysninger, som kan misbruges," skriver Digitaliseringsstyrelsen til PROSAbladet og fortsætter: 

"Første opgave for supporteren er altid at stoppe skaden. Det gøres ved at spærre borgerens MitID og hjælpe med spærring af kreditkortet. Herefter hjælper supporteren borgeren med at danne et overblik over skaden, og hvis der er andre personlige oplysninger involveret, får borgeren hjælp til at beskytte disse oplysninger, blandt i form af en kreditadvarsel. Til sidst vejledes borgeren i, hvordan et eventuelt tab håndteres. Blandt andet hvordan borgeren gør indsigelse og opretter politianmeldelse."

Når det er virksomheder, der ringer til cyberhotlinen, skyldes det i 80 pct. af tilfældene, at de er blevet ramt af et cyberangreb, og at de har brug for hjælp til at håndtere angrebet. 

Er ikke stødt på deep fakes 

I øjeblikket er deep fakes – altså digitalt manipulerede billeder eller videoer – højt på agendaen. Det er både offentlige profiler som politikere og tv-værter, men også privatpersoner, der kan få deres ansigt og stemme misbrgt i deep fakes. 

Hos cyberhotlinen fylder fænomenet dog ikke særlig meget endnu. 

Deepfakes er en ikke en teknologi og en svindelform, vi i hotlinen er stødt på endnu.

"Deepfakes er en ikke en teknologi og en svindelform, vi i hotlinen er stødt på endnu, men vi håndterer henvendelserne på samme måde som med alle andre, hvor det vigtigste er at finde ud af, om borgerens personlige oplysninger er kompromitteret," lyder det fra Digitaliseringsstyrelsen. 

"Hvis borgeren alene har fået misbrugt sit billede og/eller sin stemme, men der ingen personlige oplysninger har været kompromitteret, kan borgeren vælge at anmelde forholdet til politiet, hvilket også vil være vejledningen fra hotlinen."

18 pct. kender til hotlinen 

Siden cyberhotlinen blev lanceret, har Digitaliseringsstyrelsen kørt flere kampagner for at udbrede kendskabet til tilbuddet. 

I efteråret 2023 kørte styrelsen den seneste kampagne, som både var rettet mod private borgere samt små og mellemstore virksomheder. 

I dag er det omkring 18 pct. af borgerne og 16 pct. af virksomhederne, der har kendskab til cyberhotlinen, oplyser Digitaliseringsstyrelsen. 

Politiet, banker, forsikringsselskaber og andre henviser desuden også løbende borgere til hotlinen, så flere og flere ved, at rådgivningen eksisterer.

Læs mere om cyberhotlinen her.


Læs også...

Britisk forskerhold fandt ingen signifikante forskelle i trivslen eller fagligt niveau hos elever på skoler med og uden mobilforbud. Undersøgelsen…

Hvis du bliver præsenteret for en vagtaftale, er det derfor vigtigt, at du ser efter, hvad der gælder for din vagtordning. De vigtigste elementer er…

Du må ved en virksomhedsoverdragelse ikke stilles ringere hos din nye arbejdsgiver, og selvom du ikke nødvendigvis kan forvente at få præcist de samme…

Ny redegørelse viser, at Danmark er i top inden for IT. Hos PROSA mener man, at der er al mulig grund til stolthed af vores digitale infrastruktur og…

Hvordan er du som medlem beskyttet, hvis du bliver opsagt, når du er gravid, på barsel eller står overfor at skulle på barsel inden længe? Det giver…

Hvis din kollega, ven, nabo eller en helt fjerde har det psykisk svært, skal du ikke være bange for at tilbyde din hjælp – tværtimod. Det kan være en…

​​​​​​​Penge og vækst. De to ting er ofte øverst på listen, når det handler om, hvorfor man driver en virksomhed. Og bevares, hos Ghost Ship Games vil…

Millionerne trillede ind, da Søren Lundgaard solgte Ghost Ship Games. Han havde opnået det ypperste, og drømmen om at skabe et succesfuldt spil var…

Gaming kan meget godt for socialisering, fællesskab og interesse for IT. Hvorfor skubbes unge piger over på sociale medier og væk fra spillene i de…

Blockchain er kommet i vælten, efter at kryptovaluta igen er kommet på alles læber. Men hvad er en blockchain, og hvordan arbejder man med den? PROSAs…