På billede ses Mona Louisa Flouberg Bastholm Foto: Laila Fleur

2025 på SoMe: Nye vaner, nye platforme, nye problemer

SoMe-ekspert Mona Louisa Flouberg Bastholm om tendenserne, der formede 2025.

Skrevet af Emma Inge Hansen 

Hvilken udvikling i forhold til sociale medier definerede 2025?

”I 2025 blev der for alvor stillet spørgsmål ved, om platformene bruger vores indhold til at træne AI. Det har løftet hele diskussionen om tillid og gennemsigtighed på sociale medier.

Overordnet fylder sociale medier stadig enormt meget i hverdagen for både ældre og yngre. Meta står stadig stærkt, og LinkedIn vokser stille og roligt. Snapchat og YouTube er stadig enormt store, selvom de ikke får lige så meget omtale. TikTok var i 2024 præget af diskussioner om forbud, og i 2025 har det stået lidt stille rent virksomhedsmæssigt."

Selvom mange har lyst til at prøve noget nyt, vender vi ofte tilbage til de klassiske platforme.

"Der er kommet flere nye medier til, som for eksempel WeAre8, som vil have brugerne til at bruge mindre tid på sociale medier. Selvom mange har lyst til at prøve noget nyt, vender vi ofte tilbage til de klassiske platforme. Det tager lang tid at flytte brugerne, og de såkaldte “laggers” – dem, der kommer sent med på nye sociale medier – betyder, at vi ender der, hvor vi ved, at de andre allerede er.”

Hvad kommer til at dominere 2026?

”Vi kan allerede nu se, at tid bliver helt afgørende. Det handler ikke længere kun om likes og synligt engagement, men om dwelling – altså hvor længe folk bliver hængende ved dit indhold. Og så vil AI fylde rigtig meget. AI-genererede videoer er begyndt at flyde ud over samtlige sociale medier, og det kan være rigtig svært at vurdere, om det, du ser, er virkeligt.

Det ser så virkeligt ud, og det bliver kun vildere. Derfor håber jeg også, at vi får flere restriktioner og mere regulering.”

AI-genererede videoer er begyndt at flyde ud over samtlige sociale medier, og det kan være rigtig svært at vurdere, om det, du ser, er virkeligt.

Hvilken udvikling ærgrede dig mest i 2025?

”Noget af det, jeg virkelig ærgrede mig over, var i forbindelse med kommunalvalget. I 2025 trådte en EU-lovgivning i kraft, der forbyder politiske annoncer, og derfor blev politiske reklamer på Meta lukket ned."

"Når man ikke kan købe sig til rækkevidde, handler det om at lave noget, folk oprigtigt synes er interessant at se. Lokalpolitikere har ofte gode intentioner, men meget af det, de laver på sociale medier, bliver for højtflyvende og for lidt forankret i konkrete hverdagssituationer.”

Hvad har gjort dig mest håbefuld i 2025?

”Det er især de nye interesse- og nichefællesskaber. Der opstår hele tiden nye interessefællesskaber på de mere visuelle platforme f.eks. upcycling-fællesskaber, bogfællesskaber som BookTook, der forgrener sig i genre som f.eks. romantacy på flere platforme end blot TikTok."

"Det er enormt interessant at se, hvordan de udvikler sig, og hvordan man som brand kan være med til at bidrage meningsfuldt i de digitale fællesskaber.”


Læs også...

Tre AI-genererede sange toppede i starten af november henholdsvis på Spotify og Bilboard. Samtidig viser ny undersøgelse fra musikstreamingtjeneste,…

Regeringen har sammen med Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre indgået en aftale, som betyder, man skal være 15 år for at lave en profil på…

IT-politisk rådgiver i PROSA forklarer her i video fra tidligere Folketingsvalg, hvorfor at afholde E-valg ikke er så lige til.

Udtrykket vibe-kodning blev opfundet i februar af OpenAI-medstifter. Det referer til, hvordan AI-værktøjer kan programmere. Nu er det kåret til årets…

Kan du forsvare dig, når hackerne angriber? Prosa var til stede, da 50 virksomheder blev kastet ud i et simuleret hackerangreb, hvor deltagerne blev…

Får du en advarsel, så råder PROSA altid til, at du gør indsigelser, hvis noget er åbenlyst forkert eller ikke giver mening.

Nogle af de store sprogmodeller ser ud til at modstå at blive slukket og vil endda sabotere nedlukning. Det oplevede forskere, som forsøgte at teste…

AI-agenter kan lave fejl. Den stigende brug af AI kan således udløse det næste store forsikringseventyr. I hvert fald, hvis man skal tro Rune Kvist…

Datatilsynet har afsluttet sin undersøgelse af DR’s krav om login på DRTV og finder ikke tilstrækkelig grundlag for at kritisere det obligatoriske…

Forskere har testet 11 store chatbots. De "pleaser" i langt højere grad, end mennesker gør, og de fremmer oftere brugerens adfærd, selv hvis den var…