Skrevet af Emma Inge Hansen
Hvilken udvikling i forhold til sociale medier definerede 2025?
”I 2025 blev der for alvor stillet spørgsmål ved, om platformene bruger vores indhold til at træne AI. Det har løftet hele diskussionen om tillid og gennemsigtighed på sociale medier.
Overordnet fylder sociale medier stadig enormt meget i hverdagen for både ældre og yngre. Meta står stadig stærkt, og LinkedIn vokser stille og roligt. Snapchat og YouTube er stadig enormt store, selvom de ikke får lige så meget omtale. TikTok var i 2024 præget af diskussioner om forbud, og i 2025 har det stået lidt stille rent virksomhedsmæssigt."
Selvom mange har lyst til at prøve noget nyt, vender vi ofte tilbage til de klassiske platforme.
"Der er kommet flere nye medier til, som for eksempel WeAre8, som vil have brugerne til at bruge mindre tid på sociale medier. Selvom mange har lyst til at prøve noget nyt, vender vi ofte tilbage til de klassiske platforme. Det tager lang tid at flytte brugerne, og de såkaldte “laggers” – dem, der kommer sent med på nye sociale medier – betyder, at vi ender der, hvor vi ved, at de andre allerede er.”
Hvad kommer til at dominere 2026?
”Vi kan allerede nu se, at tid bliver helt afgørende. Det handler ikke længere kun om likes og synligt engagement, men om dwelling – altså hvor længe folk bliver hængende ved dit indhold. Og så vil AI fylde rigtig meget. AI-genererede videoer er begyndt at flyde ud over samtlige sociale medier, og det kan være rigtig svært at vurdere, om det, du ser, er virkeligt.
Det ser så virkeligt ud, og det bliver kun vildere. Derfor håber jeg også, at vi får flere restriktioner og mere regulering.”
AI-genererede videoer er begyndt at flyde ud over samtlige sociale medier, og det kan være rigtig svært at vurdere, om det, du ser, er virkeligt.
Hvilken udvikling ærgrede dig mest i 2025?
”Noget af det, jeg virkelig ærgrede mig over, var i forbindelse med kommunalvalget. I 2025 trådte en EU-lovgivning i kraft, der forbyder politiske annoncer, og derfor blev politiske reklamer på Meta lukket ned."
"Når man ikke kan købe sig til rækkevidde, handler det om at lave noget, folk oprigtigt synes er interessant at se. Lokalpolitikere har ofte gode intentioner, men meget af det, de laver på sociale medier, bliver for højtflyvende og for lidt forankret i konkrete hverdagssituationer.”
Hvad har gjort dig mest håbefuld i 2025?
”Det er især de nye interesse- og nichefællesskaber. Der opstår hele tiden nye interessefællesskaber på de mere visuelle platforme f.eks. upcycling-fællesskaber, bogfællesskaber som BookTook, der forgrener sig i genre som f.eks. romantacy på flere platforme end blot TikTok."
"Det er enormt interessant at se, hvordan de udvikler sig, og hvordan man som brand kan være med til at bidrage meningsfuldt i de digitale fællesskaber.”