Hvis man er bekymret for, at afgørelser i den offentlige sagsbehandling snart bliver spyttet ud af machine learning-baserede sagsbehandlingsløsninger, er man ude i meget god tid ifølge nogle af de folk, der i kommunalt regi arbejder med automatisering.
– Vi er startet med nogle meget lavthængende frugter, hvor vi benytter nogle af de almindelige machine learning-algoritmer til at øge præcisionen af vores analyser, eksempelvis til et automatisk tjek af, om en given fil er af en bestemt dokumenttype, fortæller Jonas Kristian von Lüttichau, chefkonsulent it-arkitektur, Københavns Kommune.
Kontrol og risikovurdering
Kommunen er med i et ph.d.-projekt på Datalogisk Institut, Københavns Universitet, hvor en ph.d.-studerende skal udvikle nye og hurtigere machine learning-algoritmer. Planen er, at man undervejs i projektet skal kunne anvende nogle af algoritmerne på afgrænsede forretningsområder i kommunen. Første use-case ligger inden for sygedagpenge og handler om at gennemløbe de ansøgninger om refusion hos staten, som en kommune skal indsende. Man forestiller sig, at output er en risikovurdering af, hvorvidt ansøgningen er fyldestgørende nok til at gå igennem.
– Vi har med vilje valgt at starte med noget, der er en helt intern kontrolfunktion og altså ikke berører borgeren direkte, og som kun trækker på ét datasæt. På den måde undgår vi i det konkrete projektforløb at skulle tage stilling til nogle mere overordnede principielle eller juridiske problemstillinger, fortæller Jonas Kristian von Lüttichau. Han er helt med på, at machine learning anvendt inden for offentlig sagsbehandling kan give anledning til nogle overvejelser i forhold til privacy, transparens og lignende, men han mener, at det ligger noget længere ude i fremtiden.
Mulighederne bør undersøges
– Vi er slet ikke der, hvor robotterne kommer, og hvor kunstig intelligens er ved at overtage det hele. Lige nu er vi bare på et meget grundlæggende plan ved at finde ud af, hvilke muligheder vi har, og på hvilke forretningsområder det kunne give mening at anvende disse teknologier, siger han og fortsætter:
– Jeg synes, det ville være en skam at undlade at undersøge mulighederne for at forbedre vores arbejdsgange og skabe mere kvalitet også i det borgervendte arbejde, fordi der engang kunne opstå nogle principielle problemstillinger.
Han fortæller, at når han er rundt i organisationen for at fortælle om projektet og afsøge mulige anvendelsesområder, bliver der stort set altid spurgt til eventuelle problemstillinger i forhold til privacy og datasikkerhed. Det er også problemstillinger, som man er meget bevidst om i det Big Data-team, han er leder af.
– Udviklerne i teamet er meget bevidste om, at deres arbejde skal foregå inden for rammer af, hvad der er etisk og juridisk i orden, siger han.
Mest dataindsamling
I Helsingør Kommune er man også i gang med at afsøge mulighederne i de nye teknologier. I øjeblikket er man ved at identificere områder, hvor det kunne give mening at automatisere arbejdsgangene ved hjælp af softwarerobotter, primært til dataindsamling og generering af rapporter.
– Lige nu er vi i en fase, hvor vi ser på mulighederne for at sætte strøm til nogle gentagne manuelle processer, så vores sagsbehandlere kan bruge deres tid der, hvor det giver mere mening, fortæller Peter Christensen, leder af digitalisering i Helsingør Kommune, som arbejder med nye digitale muligheder sammen med seks andre kommuner i Nordsjællands digitaliseringssamarbejde.
Lige nu presser de store principielle problemstillinger sig ikke på.
– Det, vi gør lige nu, handler om dataindsamling, hvilket vi jo har gjort gennem længere tid, eksempelvis i vores ledelsessystemer eller for den sags skyld manuelt. Den dag, vi måtte begynde at anvende systemerne til at træffe afgørelser, skal vi dog helt sikkert gøre os en række vigtige overvejelser, eksempelvis i forhold til transparens, siger Peter Christensen.
Han forudser, at hvis løsningerne bliver anvendt i forbindelse med sagsbehandlingen, bliver det formentlig som en støtte for sagsbehandleren og ikke en automatisk genereret afgørelse, der bliver sendt direkte ud til borgeren.
Alle forudsætninger i Danmark
Morten Lindblad er direktør for Dataproces, som er et af de firmaer herhjemme, der er meget aktive på det offentlige marked for automatisering af administrative processer, og som udvikler og driver Big Data-analyseløsninger, hvor machine learning helt naturligt indgår.
– I øjeblikket er der ikke implementeret offentlige projekter, hvor der er tale om egentlig machine learning-baseret sagsbehandling. Softwarerobotterne, som man kunne kalde første generation på det område, er til gengæld i stor vækst, fortæller han og fortsætter:
– Vi har alle forudsætninger i Danmark for at kunne udnytte mulighederne i machine learning, da vi har en meget høj grad af digitalisering. Men det ligger stadig et godt stykke ude i fremtiden.