Britisk system til identifikation af terrorpropaganda

Den britiske regering har i samarbejde med den London-baserede virksomhed ASI Data Science udviklet et system baseret på machine learning til automatisk identifikation af propaganda fra terrorgrupper som ISIS. Ifølge en pressemeddelelse fra det britiske indenrigsministerium kan systemet identificere 94 procent af al ISIS-propaganda med 99,995 procents sikkerhed. 

Store internetselskaber som Google og Facebook har allerede udviklet deres egne systemer, som kan genkende terror-propaganda, og det britiske system er da også rettet mod mindre platforme. Ifølge briterne anvendte ISIS-supportere i løbet af 2017 over 400 forskellige onlineplatforme til at udbrede  propaganda, og mange af de mindre platforme har ikke nok ressourcer eller tilstrækkelig avanceret teknologi til at finkæmme brugergenereret indhold for terrorpropaganda. Det britiske indenrigsministerium nævner Vimeo, Telegra.ph og pCloud som eksempler på platforme, der kan blive potentielle brugere af systemet.

Det britiske indenrigsministerium har bidraget med en støtte på omkring 5,5 millioner kroner til udvikling af systemet, som er optrænet ved at analysere over 1.000 ISIS-videoer. 

Ifølge BBC vil indenrigsminister Amber Rudd ikke afvise, at Storbritannien vil lovgive om, at medieplatforme skal anvende det britiskudviklede system eller tilsvarende systemer, men hun foretrækker, at medieplatformene gør det frivilligt. Hun henviser til det frivillige samarbejde i regi af  Global Internet Forum to Counter Terrorism, som blev etableret sidste år af Google, Facebook, Twitter, Microsoft samt repræsentanter fra Storbritannien, USA, Australien, Canada og EU.


Læs også...

Får du en advarsel, så råder PROSA altid til, at du gør indsigelser, hvis noget er åbenlyst forkert eller ikke giver mening.

Nogle af de store sprogmodeller ser ud til at modstå at blive slukket og vil endda sabotere nedlukning. Det oplevede forskere, som forsøgte at teste…

AI-agenter kan lave fejl. Den stigende brug af AI kan således udløse det næste store forsikringseventyr. I hvert fald, hvis man skal tro Rune Kvist…

Datatilsynet har afsluttet sin undersøgelse af DR’s krav om login på DRTV og finder ikke tilstrækkelig grundlag for at kritisere det obligatoriske…

Forskere har testet 11 store chatbots. De "pleaser" i langt højere grad, end mennesker gør, og de fremmer oftere brugerens adfærd, selv hvis den var…

Yasmin er 22, går på 3. semester og har valgt Multimedielinjen på erhvervsakademiet Zealand i Køge, fordi hun gerne vil arbejde kreativt med content

Kiwi er 29 år og studerer Multimediedesign på Erhvervs­akademiet Zealand i Køge og vil gerne arbejde med programmering.

Thomas er 47 år, og studerer til datamatiker på 3. semester på Zealand.

Catrine er 23 år, går på 3. semester på Multimedielinjen på Zealand, og drømmer om at arbejde som fotograf

Alberte er 23 år, studerer Multimediedesign på Zealand og er interesseret i editorial design, magasiner, grafisk design og branding.