De smarte, måske endda selvkørende, biler er på vej, og de kommer formentlig til at køre rundt i smarte byer. For at få trafikken til at glide gnidningsløst i de smarte byer er der ved at blive bygget systemer, som på baggrund af kommunikation med de smarte biler tilpasser trafiklysene, så trafikpropper undgås. I den californiske by Palo Alto og Anthem i Arizona er I-SIG (Intelligent Traffic Signal System) blevet testet siden 2016, og resultaterne har været gode. Ventetiden for bilister i trafikken er reduceret med 26,6 procent ved at lade flere bilister ride på den grønne bølge gennem byerne.
Men hvad sker der, hvis ondsindede hackere piller ved systemet?
Nogle forskere besluttede sig for at undersøge, hvordan I-SIG kan narres til at skabe køer i stedet for at få trafikken til at glide jævnt. I-SIG anvender en Basic Safety Message (BSM) til at sende realtidsdata fra bilerne til I-SIG-systemet, som så bruger informationen til at justere trafiksignalerne, så trafikken flyder bedst muligt uden for mange kødannelser.
Forskerne ændrede oplysningerne om en bils hastighed og position i BSM-beskederne, så I-SIG-systemet baserede sin trafikoptimering på forkerte data. Det betød, at de 26,6 procents reduktion i ventetid i stedet blev til en 38,2 procents forøgelse af den tid, bilisterne sad i kø.
Forskerne udførte deres eksperiment for at finde sårbarheder i de kommende smarte trafiksystemer, og de anbefaler, at systemerne har en valideringsmekanisme for BSM-beskederne, som sikrer, at der ikke er pillet ved indholdet af beskederne. Forskerne anbefaler også mere robuste algoritmer, som ikke kan snydes så nemt. De anbefalinger kan bredes ud til andre smarte bil- og bysystemer.
Se mere: www.theregister.co.uk/2018/03/07/hackers_create_ghost_traffic_jam_to_confound_smart_traffic_systems/
dmy