I kundens tjeneste

Jakob Andersen sidder i IT Relations driftsafdeling, som leverer grundlæggende infrastruktur-tjenester til virksomheder, der ikke ønsker selv at drive servere og netværk. Han har været hos IT Relation i lidt over fire år, og efter en start i telefonsupporten har han bevæget sig længere tilbage i butikken og sidder nu med second-level-drift og håndterer de lidt mere komplekse tekniske opgaver. Han blev i sin tid uddannet som it-supporter og har blandt andet været ansat på Aarhus Universitet og i Herning Kommune.

Går efter kundetilfredsheden

 Det tænder mig at få tingene til at køre. En driftsafdelings opgave er at jævne de bump ud, der jo kommer en gang imellem og så tidligt som muligt, så brugerne slet ikke opdager, at vi har været på banen, siger han.

I det daglige står han blandt andet for installation af VMware og Hyper-V, patch management, serverovervågning og meget andet, der hører til at få kundernes servere til at snurre rundt. Det meste foregår i et Windows-miljø, men der kommer også lidt Linux/UNIX ind over en gang imellem.

 Hvis en dag har budt på faglige udfordringer, og det er lykkedes at levere den rigtige løsning trods udfordringer, så har det været en god dag. Vi sidder her jo for kundernes skyld, så det er kundetilfredsheden, vi går efter, fortæller han.

Jakob Andersen betragter ikke sig selv som specialist, endskønt han er en af dem, der sidder med relativt dybe tekniske opgaver.

 Selvom der selvfølgelig foregår en stadig større specialisering, så opfatter jeg mig selv som generalist. Jeg prøver at holde mine kompetencer og opgaver så brede som muligt, og som branchen udvikler sig, tror jeg egentlig også, at det er en meget god tilgang at have til tingene, forklarer han.

Det har aldrig rigtigt appelleret til ham at blive udvikler.

 Jeg er nok mere til det, der rent praktisk holder det hele i gang. Min kompetenceudvikling foregår også først og fremmest ved, at jeg får en konkret opgave, hvor jeg skal sætte mig ind i nogle nye ting for at løse den. Det foretrækker jeg frem for at komme på en uges kursus på Sjælland, siger han med et stort grin.

Samler ikke støv

Når han igennem tiden har skiftet job, har formålet været et søge derhen, hvor han kunne få nye faglige udfordringer.

 Det vigtigste er, at man er glad for det, man laver. Faglig nysgerrighed og stolthed er vigtige i den sammenhæng og betyder, at man ikke kommer til at sidde i et hjørne og samle støv. Det risikerer man så i forvejen ikke, hvis man arbejder i en servicevirksomhed som IT Relation, siger han.


Læs også...

Det var en helt ny fornemmelse, da Søren tidligere på året blev ramt af stress, for han havde aldrig oplevet stresssymptomer før. Søren har arbejdet i…

I 1999 havnede Berit Søgaard mere eller mindre tilfældigt i IT-branchen, og hun har arbejdet her lige siden. I dag er hun compliancedirektør i Visma,…

Nettet er proppet til randen med websider, som kan hjælpe dig med det ene eller andet eller har så nørdet viden, at de med fordel kan besøges.

Unge tech-folk fortæller om deres håb og drømme for fremtiden. Danske virksomheder kigger mod et tysk eksporteventyr. Forfatter sætter spot på Kina og…

26-årige Francesca Tremulo rejste til Danmark fra Italien for tre år siden for at realisere drømmen om en fremtid i spilbranchen. Hun er uddannet…

Kinas tech fungerer og er udviklet i benhård konkurrence til at være bedst og billigst. Talentmassen er enorm, og der er prestige og attraktive…

Alberte Viendahl er 25 år og har læst multimediedesign på KEA. Hun er blevet vild med at kode og nørde, og nu vil hun gerne tage en top up-uddannelse…

Benjamin Elias Harris er 27 år, og han har gået på datamatikerlinjen på KEA. Han startede egentlig med at læse engelsk på Københavns Universitet, men…

28-årige Yousra Diab arbejdede i flere år som socialrådgiver, inden hun tog springet og startede på datamatikeruddannelsen. Det har været svært at…

26-årige Sophie Ankjær Andersen har læst multimediedesign på KEA. Hun drømmer om, at hun i fremtiden skal tage sit arbejde med til Bali og arbejde…