Jakob Andersen sidder i IT Relations driftsafdeling, som leverer grundlæggende infrastruktur-tjenester til virksomheder, der ikke ønsker selv at drive servere og netværk. Han har været hos IT Relation i lidt over fire år, og efter en start i telefonsupporten har han bevæget sig længere tilbage i butikken og sidder nu med second-level-drift og håndterer de lidt mere komplekse tekniske opgaver. Han blev i sin tid uddannet som it-supporter og har blandt andet været ansat på Aarhus Universitet og i Herning Kommune.
Går efter kundetilfredsheden
– Det tænder mig at få tingene til at køre. En driftsafdelings opgave er at jævne de bump ud, der jo kommer en gang imellem og så tidligt som muligt, så brugerne slet ikke opdager, at vi har været på banen, siger han.
I det daglige står han blandt andet for installation af VMware og Hyper-V, patch management, serverovervågning og meget andet, der hører til at få kundernes servere til at snurre rundt. Det meste foregår i et Windows-miljø, men der kommer også lidt Linux/UNIX ind over en gang imellem.
– Hvis en dag har budt på faglige udfordringer, og det er lykkedes at levere den rigtige løsning trods udfordringer, så har det været en god dag. Vi sidder her jo for kundernes skyld, så det er kundetilfredsheden, vi går efter, fortæller han.
Jakob Andersen betragter ikke sig selv som specialist, endskønt han er en af dem, der sidder med relativt dybe tekniske opgaver.
– Selvom der selvfølgelig foregår en stadig større specialisering, så opfatter jeg mig selv som generalist. Jeg prøver at holde mine kompetencer og opgaver så brede som muligt, og som branchen udvikler sig, tror jeg egentlig også, at det er en meget god tilgang at have til tingene, forklarer han.
Det har aldrig rigtigt appelleret til ham at blive udvikler.
– Jeg er nok mere til det, der rent praktisk holder det hele i gang. Min kompetenceudvikling foregår også først og fremmest ved, at jeg får en konkret opgave, hvor jeg skal sætte mig ind i nogle nye ting for at løse den. Det foretrækker jeg frem for at komme på en uges kursus på Sjælland, siger han med et stort grin.
Samler ikke støv
Når han igennem tiden har skiftet job, har formålet været et søge derhen, hvor han kunne få nye faglige udfordringer.
– Det vigtigste er, at man er glad for det, man laver. Faglig nysgerrighed og stolthed er vigtige i den sammenhæng og betyder, at man ikke kommer til at sidde i et hjørne og samle støv. Det risikerer man så i forvejen ikke, hvis man arbejder i en servicevirksomhed som IT Relation, siger han.