I kundens tjeneste

Jakob Andersen sidder i IT Relations driftsafdeling, som leverer grundlæggende infrastruktur-tjenester til virksomheder, der ikke ønsker selv at drive servere og netværk. Han har været hos IT Relation i lidt over fire år, og efter en start i telefonsupporten har han bevæget sig længere tilbage i butikken og sidder nu med second-level-drift og håndterer de lidt mere komplekse tekniske opgaver. Han blev i sin tid uddannet som it-supporter og har blandt andet været ansat på Aarhus Universitet og i Herning Kommune.

Går efter kundetilfredsheden

 Det tænder mig at få tingene til at køre. En driftsafdelings opgave er at jævne de bump ud, der jo kommer en gang imellem og så tidligt som muligt, så brugerne slet ikke opdager, at vi har været på banen, siger han.

I det daglige står han blandt andet for installation af VMware og Hyper-V, patch management, serverovervågning og meget andet, der hører til at få kundernes servere til at snurre rundt. Det meste foregår i et Windows-miljø, men der kommer også lidt Linux/UNIX ind over en gang imellem.

 Hvis en dag har budt på faglige udfordringer, og det er lykkedes at levere den rigtige løsning trods udfordringer, så har det været en god dag. Vi sidder her jo for kundernes skyld, så det er kundetilfredsheden, vi går efter, fortæller han.

Jakob Andersen betragter ikke sig selv som specialist, endskønt han er en af dem, der sidder med relativt dybe tekniske opgaver.

 Selvom der selvfølgelig foregår en stadig større specialisering, så opfatter jeg mig selv som generalist. Jeg prøver at holde mine kompetencer og opgaver så brede som muligt, og som branchen udvikler sig, tror jeg egentlig også, at det er en meget god tilgang at have til tingene, forklarer han.

Det har aldrig rigtigt appelleret til ham at blive udvikler.

 Jeg er nok mere til det, der rent praktisk holder det hele i gang. Min kompetenceudvikling foregår også først og fremmest ved, at jeg får en konkret opgave, hvor jeg skal sætte mig ind i nogle nye ting for at løse den. Det foretrækker jeg frem for at komme på en uges kursus på Sjælland, siger han med et stort grin.

Samler ikke støv

Når han igennem tiden har skiftet job, har formålet været et søge derhen, hvor han kunne få nye faglige udfordringer.

 Det vigtigste er, at man er glad for det, man laver. Faglig nysgerrighed og stolthed er vigtige i den sammenhæng og betyder, at man ikke kommer til at sidde i et hjørne og samle støv. Det risikerer man så i forvejen ikke, hvis man arbejder i en servicevirksomhed som IT Relation, siger han.


Læs også...

”Der er ingen tvivl om, at ChatGPT er højere kvalitet i forhold til specifikke opgaver, men generelt er DeepSeek god nok. Man kan sige, at den fint…

Virtual reality er trådt ind hos sundhedsvæsenet. Senest er VR-briller blevet en del af hverdagen på flere hospitaler, hvor de giver patienter et…

En stor, global undersøgelse viser et tydeligt ønske om bedre balance mellem privatliv og arbejde. Det er første gang, at det bliver højere…

I Tyskland har over 70 procent af virksomhederne ifølge Eurostat svært ved at få fat i de rette it-kompetencer. I Danmark gælder det halvdelen af…

Presset økonomi i Rigspolitiet betyder, at Koncern IT, der står for politiets it-udvikling og it-drift skal spare 50 årsværk. Processen med…

Det bekymrer de it-ansattes fagforening, PROSA, at der trods anstrengelser for at skærpe cybersikkerheden herhjemme er pivåbent for, hvordan køb…

En global rangliste har et dansk hackerhold på førstepladsen, og det sætter en streg under, at Danmark er i den internationale hacker-elite.…

De store blev rigere og mere magtfulde, men nedenunder brød et oprør også igennem fra lovgivere og bekymrede borgere. "Brainrot" blev årets ord i…

Måske har Microsoft knækket koden til, at vi kan få AI lokalt i smartdevices. I dag er strømforbruget alt, alt for massivt. Tilsæt optiske chips, og…

En gruppe IT-undervisere har lavet seks nye spil, der skal øge danskernes viden om cybersikkerhed. Spillene er et nyt og underholdende værktøj, der…