I kundens tjeneste

Jakob Andersen sidder i IT Relations driftsafdeling, som leverer grundlæggende infrastruktur-tjenester til virksomheder, der ikke ønsker selv at drive servere og netværk. Han har været hos IT Relation i lidt over fire år, og efter en start i telefonsupporten har han bevæget sig længere tilbage i butikken og sidder nu med second-level-drift og håndterer de lidt mere komplekse tekniske opgaver. Han blev i sin tid uddannet som it-supporter og har blandt andet været ansat på Aarhus Universitet og i Herning Kommune.

Går efter kundetilfredsheden

 Det tænder mig at få tingene til at køre. En driftsafdelings opgave er at jævne de bump ud, der jo kommer en gang imellem og så tidligt som muligt, så brugerne slet ikke opdager, at vi har været på banen, siger han.

I det daglige står han blandt andet for installation af VMware og Hyper-V, patch management, serverovervågning og meget andet, der hører til at få kundernes servere til at snurre rundt. Det meste foregår i et Windows-miljø, men der kommer også lidt Linux/UNIX ind over en gang imellem.

 Hvis en dag har budt på faglige udfordringer, og det er lykkedes at levere den rigtige løsning trods udfordringer, så har det været en god dag. Vi sidder her jo for kundernes skyld, så det er kundetilfredsheden, vi går efter, fortæller han.

Jakob Andersen betragter ikke sig selv som specialist, endskønt han er en af dem, der sidder med relativt dybe tekniske opgaver.

 Selvom der selvfølgelig foregår en stadig større specialisering, så opfatter jeg mig selv som generalist. Jeg prøver at holde mine kompetencer og opgaver så brede som muligt, og som branchen udvikler sig, tror jeg egentlig også, at det er en meget god tilgang at have til tingene, forklarer han.

Det har aldrig rigtigt appelleret til ham at blive udvikler.

 Jeg er nok mere til det, der rent praktisk holder det hele i gang. Min kompetenceudvikling foregår også først og fremmest ved, at jeg får en konkret opgave, hvor jeg skal sætte mig ind i nogle nye ting for at løse den. Det foretrækker jeg frem for at komme på en uges kursus på Sjælland, siger han med et stort grin.

Samler ikke støv

Når han igennem tiden har skiftet job, har formålet været et søge derhen, hvor han kunne få nye faglige udfordringer.

 Det vigtigste er, at man er glad for det, man laver. Faglig nysgerrighed og stolthed er vigtige i den sammenhæng og betyder, at man ikke kommer til at sidde i et hjørne og samle støv. Det risikerer man så i forvejen ikke, hvis man arbejder i en servicevirksomhed som IT Relation, siger han.


Læs også...

I december 2023 startede 25-årige Emil i cyberværnepligten på Ryes Kaserne i Fredericia. Han håber, at han med den særlige værnepligt i bagagen kan…

Når det hele brænder, og et hackerangreb er i gang, bevarer Christian Henriksen roen og overblikket – det har han nemlig lært i Forsvaret, hvor han…

For fire år siden startede de første cyberværnepligtige i Forsvaret, og nu er hold otte i gang på kasernen i Fredericia. Forløbet klæder de unge på…

Det er et stort skifte at gå fra den "grønne" værnepligt til cyberværnepligten, fortæller 20-årige Ruben. Cyber ops-forløbet, hvor de værnepligtige…

23-årige Christian havde arbejdet med it i flere år, inden han startede i cyberværnepligten. Han drømmer om at arbejde i Forsvaret fremover, for her…

På få minutter komponerede Ole Tange en PROSA-slagsang med tekst fra ChatGPT, og med musik, sang, beats og kor fra Udio.com. "Det fungerer, det er…

Natasha Friis Saxberg er en af de mest markante stemmer, når det handler om at sætte dagsordener inden for it og tech herhjemme. Hun er direktør for…

Selvom Anna igen og igen fortalte sine ledere, at den kode, hun og kollegerne arbejdede med, ikke var god nok, blev der ikke lyttet – men der blev…

Dagligt hører vi om nye hackerangreb, og frygten for, at store angreb kan lægge vores samfund ned, bliver mere og mere reel. Nye it-sikkerhedsregler…

I år har 5.187 personer søgt ind på en it-uddannelse via kvote 2. Det er 10 pct. flere end i 2023.