Foto: Canva

SOCIALE MEDIER

Danskerne efterlyser kontrol med sociale medier

Befolkningsundersøgelse fra PROSA og Prosabladet viser stor skepsis blandt borgerne i forhold til sociale medier. Undersøgelsen viser også, at danskerne mener, at de sociale medier udgør et stort demokratisk problem.


To ud af tre danskere ønsker mere politisk kontrol og regulering af sociale medier. 16 procent mener den er passende. Samtidig oplever 79 procent, at de ikke kan gennemskue, hvordan deres data bruges af de store teknologifirmaer.

71 procent af borgerne medgiver også, at de har mistillid til teknologigiganternes håndtering af deres data – kun 9 procent har tillid.

Sådan lyder nogle af resultaterne i en befolkningsundersøgelse, som er foretaget af PROSA og PROSABLADET i samarbejde med analyseinstituttet Megafon.

57 procent mener også, at sociale medier har haft negativ effekt på den demokratiske debat, kun 21 procent kalder den positiv.

44 procent ønsker forbud mod mobiltelefoner med netadgang til børn under 13 år. Og 77 procent ønsker samtidig at regulere adgangen til sociale medier for børn under 13 år. Kun 6 procent er imod regulering.

93 procent ønsker i øvrigt lovpligtig mærkning af deep fakes.

PROSA: Et wake up call

I de it-professionelles fagforening PROSA mener man, at resultaterne bør være et wake up-call til politikerne.

”Vi ser klart, at sociale medier gør danskerne utrygge og skaber mistillid. Vi ser også, at der er et markant ønske om mere regulering. Og at børn skal skærmes bedre,” siger formand Niels Bertelsen og fortsætter:

”Jeg håber inderligt, at politikerne – og særligt i EU-sammenhæng – lytter til bekymringerne hos borgerne. Vi har længe advaret mod, at der alt for kort snor, når det handler om teknologigiganterne indsamling og brug af folks data samt påvirkning. Det er et stort demokratisk problem, særligt fordi det påvirker adfærd og har negativ indflydelse på vores nyhedsformidling og demokratiske debat. Det svarer danskerne også i undersøgelsen, at det har.”

LÆS OGSÅ: Formandskommentaren: Stærkere regulering af sociale medier!

 

Udvalgte resultater af PROSA-undersøgelsen, som er foretaget af Megafon fra 25. – 27. maj – baseret på 1.020 respondenter

1. 57 procent har tillid til offentlig overvågning. 21 procent svarer at de har mistillid.

2. Hver fjerde dansker (25 procent) mener, at den offentlige overvågning er gået for vidt. 40 procent mener, at det er fint nok.

3. 68 procent mener, at der er for lidt/alt for lidt regulering af sociale medier – 16 procent mener, at reguleringen er passende. 5 procent mener, at den er for stor.

4. 78 procent mener, at reguleringen af adgangen for børn under 13 år er for lille/alt for lille.

5. 86 procent mener, at de har kompetencerne til at benytte den digitale teknologi. 6 procent mener ikke, de har kompetencerne.

6. 79 procent mener, at digitaliseringen er positiv. 9 procent mener, den er negativ.

7. Et flertal på 48 procent mener ikke, at der tages tilstrækkeligt hensyn til borgerne i digitaliseringen. 38 procent mener, at der tages hensyn.

8. Der er udbredt opfattelse (56 procent) af, at politikerne ikke har indblik i, hvordan den digitale omstilling påvirker borgerne. 24 procent mener, at politikerne indblik.

9. Der er udbredt mistillid til big techs håndtering af data. 71 procent har mistillid, kun 9 procent har tillid.

10. 44 procent ønsker forbud mod, at børn under 13 år skal have mobil med netadgang. 46 procent mener, de skal.

11. 41 procent mener, at de ikke har overblik over adfærdspåvirkning brugt på platforme – 35 procent mener, de har.

12 .57 procent mener, at sociale medier har haft negativ effekt på den demokratiske debat, kun 21 procent mener, de har haft positiv effekt

13. Der er tillid til AI som noget positivt på arbejdsmarkedet. 53 procent er positive – 21 procent er negative.

14. Der er stor mistillid til AIs indflydelse på medierne/debatten. 60 procent er samlet negative eller meget negative – kun 8 procent er positive.

15. 93 procent ønsker lovpligtig mærkning af deep fakes.
 


Læs også...

Får du en advarsel, så råder PROSA altid til, at du gør indsigelser, hvis noget er åbenlyst forkert eller ikke giver mening.

Nogle af de store sprogmodeller ser ud til at modstå at blive slukket og vil endda sabotere nedlukning. Det oplevede forskere, som forsøgte at teste…

AI-agenter kan lave fejl. Den stigende brug af AI kan således udløse det næste store forsikringseventyr. I hvert fald, hvis man skal tro Rune Kvist…

Datatilsynet har afsluttet sin undersøgelse af DR’s krav om login på DRTV og finder ikke tilstrækkelig grundlag for at kritisere det obligatoriske…

Forskere har testet 11 store chatbots. De "pleaser" i langt højere grad, end mennesker gør, og de fremmer oftere brugerens adfærd, selv hvis den var…

Yasmin er 22, går på 3. semester og har valgt Multimedielinjen på erhvervsakademiet Zealand i Køge, fordi hun gerne vil arbejde kreativt med content

Kiwi er 29 år og studerer Multimediedesign på Erhvervs­akademiet Zealand i Køge og vil gerne arbejde med programmering.

Thomas er 47 år, og studerer til datamatiker på 3. semester på Zealand.

Catrine er 23 år, går på 3. semester på Multimedielinjen på Zealand, og drømmer om at arbejde som fotograf

Alberte er 23 år, studerer Multimediedesign på Zealand og er interesseret i editorial design, magasiner, grafisk design og branding.