To ud af tre danskere ønsker mere politisk kontrol og regulering af sociale medier. 16 procent mener den er passende. Samtidig oplever 79 procent, at de ikke kan gennemskue, hvordan deres data bruges af de store teknologifirmaer.
71 procent af borgerne medgiver også, at de har mistillid til teknologigiganternes håndtering af deres data – kun 9 procent har tillid.
Sådan lyder nogle af resultaterne i en befolkningsundersøgelse, som er foretaget af PROSA og PROSABLADET i samarbejde med analyseinstituttet Megafon.
57 procent mener også, at sociale medier har haft negativ effekt på den demokratiske debat, kun 21 procent kalder den positiv.
44 procent ønsker forbud mod mobiltelefoner med netadgang til børn under 13 år. Og 77 procent ønsker samtidig at regulere adgangen til sociale medier for børn under 13 år. Kun 6 procent er imod regulering.
93 procent ønsker i øvrigt lovpligtig mærkning af deep fakes.
PROSA: Et wake up call
I de it-professionelles fagforening PROSA mener man, at resultaterne bør være et wake up-call til politikerne.
”Vi ser klart, at sociale medier gør danskerne utrygge og skaber mistillid. Vi ser også, at der er et markant ønske om mere regulering. Og at børn skal skærmes bedre,” siger formand Niels Bertelsen og fortsætter:
”Jeg håber inderligt, at politikerne – og særligt i EU-sammenhæng – lytter til bekymringerne hos borgerne. Vi har længe advaret mod, at der alt for kort snor, når det handler om teknologigiganterne indsamling og brug af folks data samt påvirkning. Det er et stort demokratisk problem, særligt fordi det påvirker adfærd og har negativ indflydelse på vores nyhedsformidling og demokratiske debat. Det svarer danskerne også i undersøgelsen, at det har.”
LÆS OGSÅ: Formandskommentaren: Stærkere regulering af sociale medier!
1. 57 procent har tillid til offentlig overvågning. 21 procent svarer at de har mistillid.
2. Hver fjerde dansker (25 procent) mener, at den offentlige overvågning er gået for vidt. 40 procent mener, at det er fint nok.
3. 68 procent mener, at der er for lidt/alt for lidt regulering af sociale medier – 16 procent mener, at reguleringen er passende. 5 procent mener, at den er for stor.
4. 78 procent mener, at reguleringen af adgangen for børn under 13 år er for lille/alt for lille.
5. 86 procent mener, at de har kompetencerne til at benytte den digitale teknologi. 6 procent mener ikke, de har kompetencerne.
6. 79 procent mener, at digitaliseringen er positiv. 9 procent mener, den er negativ.
7. Et flertal på 48 procent mener ikke, at der tages tilstrækkeligt hensyn til borgerne i digitaliseringen. 38 procent mener, at der tages hensyn.
8. Der er udbredt opfattelse (56 procent) af, at politikerne ikke har indblik i, hvordan den digitale omstilling påvirker borgerne. 24 procent mener, at politikerne indblik.
9. Der er udbredt mistillid til big techs håndtering af data. 71 procent har mistillid, kun 9 procent har tillid.
10. 44 procent ønsker forbud mod, at børn under 13 år skal have mobil med netadgang. 46 procent mener, de skal.
11. 41 procent mener, at de ikke har overblik over adfærdspåvirkning brugt på platforme – 35 procent mener, de har.
12 .57 procent mener, at sociale medier har haft negativ effekt på den demokratiske debat, kun 21 procent mener, de har haft positiv effekt
13. Der er tillid til AI som noget positivt på arbejdsmarkedet. 53 procent er positive – 21 procent er negative.
14. Der er stor mistillid til AIs indflydelse på medierne/debatten. 60 procent er samlet negative eller meget negative – kun 8 procent er positive.
15. 93 procent ønsker lovpligtig mærkning af deep fakes.