arbejdsliv

Vi gider ikke pendle

Danskere er blevet mindre villige til at bruge tid på transport til og fra arbejde, viser en ny analyse fra Dansk Erhverv.

Hver femte lønmodtager vil ikke have mere end 23 minutters transport til arbejde.

Det viser en undersøgelse fra Dansk Erhverv, der har spurgt til den maksimale samlede transporttid til og fra arbejde, man er villig til at have, hvis man mister sit arbejde og får tilbudt et nyt job med samme arbejdsbetingelser og løn som i ens nuværende job

19 procent af danskere i beskæftigelse ønsker således ikke at pendle mere end 45 minutter dagligt.

Og mens 43 procent i 2018 maksimalt ville pendle halvanden time om dagen, er det i dag kun tre ud af ti danskere i arbejde, der vil det.

– Det er svært at sige, hvorfor udviklingen er gået sådan. En forklaring kan være, at coronakrisen og restriktionerne har gjort, at hjemmearbejdende danskere er blevet mere bevidste om betydningen af transporttid for deres hverdag, siger Peter Halkjær, arbejdsmarkedschef i Dansk Erhverv, i en pressemeddelelse.

Vi har alle sammen smagt den forbudne hjemmearbejdsfrugt, og rigtig mange trivedes med det
- Anne Skare Nielsen, fremtidsforsker

Han mener, at den manglende pendlervillighed er problematisk.

– Mobilitet og fleksibilitet er nøglen til et dynamisk arbejdsmarked, og når der bliver mindre af de ting, så skader det dansk erhvervsliv og dermed også det danske samfund, siger Peter Halkjær.

Men sådan ser fremtidsforsker Anne Skare Nielsen ikke på udviklingen.

– Vi har alle sammen smagt den forbudne hjemmearbejdsfrugt, og rigtig mange trivedes med det. Det er utopi at tro, at vi kan vende retur som før, siger hun til Berlingske Tidende og tilføjer:

– En chef, som mener det, mener også, at han ejer dig og din tid.

Der er ifølge Anne Skare Nielsen et før og et efter corona i vores tilgang til arbejdskultur og til at være medarbejder, og virksomheder, som indser dette og tilpasser sig det, vil vinde kapløbet om fremtidens arbejdskraft og talenter.

De, som hænger fast i det gamle, vil til gengæld blive hægtet af og valgt fra, spår fremtidsforskeren.


Læs også...

Britisk forskerhold fandt ingen signifikante forskelle i trivslen eller fagligt niveau hos elever på skoler med og uden mobilforbud. Undersøgelsen…

Hvis du bliver præsenteret for en vagtaftale, er det derfor vigtigt, at du ser efter, hvad der gælder for din vagtordning. De vigtigste elementer er…

Du må ved en virksomhedsoverdragelse ikke stilles ringere hos din nye arbejdsgiver, og selvom du ikke nødvendigvis kan forvente at få præcist de samme…

Ny redegørelse viser, at Danmark er i top inden for IT. Hos PROSA mener man, at der er al mulig grund til stolthed af vores digitale infrastruktur og…

Hvordan er du som medlem beskyttet, hvis du bliver opsagt, når du er gravid, på barsel eller står overfor at skulle på barsel inden længe? Det giver…

Hvis din kollega, ven, nabo eller en helt fjerde har det psykisk svært, skal du ikke være bange for at tilbyde din hjælp – tværtimod. Det kan være en…

​​​​​​​Penge og vækst. De to ting er ofte øverst på listen, når det handler om, hvorfor man driver en virksomhed. Og bevares, hos Ghost Ship Games vil…

Millionerne trillede ind, da Søren Lundgaard solgte Ghost Ship Games. Han havde opnået det ypperste, og drømmen om at skabe et succesfuldt spil var…

Gaming kan meget godt for socialisering, fællesskab og interesse for IT. Hvorfor skubbes unge piger over på sociale medier og væk fra spillene i de…

Blockchain er kommet i vælten, efter at kryptovaluta igen er kommet på alles læber. Men hvad er en blockchain, og hvordan arbejder man med den? PROSAs…