arbejdsliv

Vi gider ikke pendle

Danskere er blevet mindre villige til at bruge tid på transport til og fra arbejde, viser en ny analyse fra Dansk Erhverv.

Hver femte lønmodtager vil ikke have mere end 23 minutters transport til arbejde.

Det viser en undersøgelse fra Dansk Erhverv, der har spurgt til den maksimale samlede transporttid til og fra arbejde, man er villig til at have, hvis man mister sit arbejde og får tilbudt et nyt job med samme arbejdsbetingelser og løn som i ens nuværende job

19 procent af danskere i beskæftigelse ønsker således ikke at pendle mere end 45 minutter dagligt.

Og mens 43 procent i 2018 maksimalt ville pendle halvanden time om dagen, er det i dag kun tre ud af ti danskere i arbejde, der vil det.

– Det er svært at sige, hvorfor udviklingen er gået sådan. En forklaring kan være, at coronakrisen og restriktionerne har gjort, at hjemmearbejdende danskere er blevet mere bevidste om betydningen af transporttid for deres hverdag, siger Peter Halkjær, arbejdsmarkedschef i Dansk Erhverv, i en pressemeddelelse.

Vi har alle sammen smagt den forbudne hjemmearbejdsfrugt, og rigtig mange trivedes med det
- Anne Skare Nielsen, fremtidsforsker

Han mener, at den manglende pendlervillighed er problematisk.

– Mobilitet og fleksibilitet er nøglen til et dynamisk arbejdsmarked, og når der bliver mindre af de ting, så skader det dansk erhvervsliv og dermed også det danske samfund, siger Peter Halkjær.

Men sådan ser fremtidsforsker Anne Skare Nielsen ikke på udviklingen.

– Vi har alle sammen smagt den forbudne hjemmearbejdsfrugt, og rigtig mange trivedes med det. Det er utopi at tro, at vi kan vende retur som før, siger hun til Berlingske Tidende og tilføjer:

– En chef, som mener det, mener også, at han ejer dig og din tid.

Der er ifølge Anne Skare Nielsen et før og et efter corona i vores tilgang til arbejdskultur og til at være medarbejder, og virksomheder, som indser dette og tilpasser sig det, vil vinde kapløbet om fremtidens arbejdskraft og talenter.

De, som hænger fast i det gamle, vil til gengæld blive hægtet af og valgt fra, spår fremtidsforskeren.


Læs også...

De store blev rigere og mere magtfulde, men nedenunder brød et oprør også igennem fra lovgivere og bekymrede borgere. "Brainrot" blev årets ord i…

Måske har Microsoft knækket koden til, at vi kan få AI lokalt i smartdevices. I dag er strømforbruget alt, alt for massivt. Tilsæt optiske chips, og…

En gruppe IT-undervisere har lavet seks nye spil, der skal øge danskernes viden om cybersikkerhed. Spillene er et nyt og underholdende værktøj, der…

Forskere går sammen med erhvervslivet om et nyt center, der skal understøtte fabrikation af mikrochips i Danmark. Det nye center ligger på DTU, og det…

Som de fleste forhåbentlig ved, så må din arbejdsgiver ikke spørge ind til, hvad du fejler, når du melder dig syg. Men hvis du selv fortæller det,…

Et forsøg hos Google betyder, at fagforeninger ikke dukker op i en række brugeres søgeresultater. Situationen rejser kritik både på Christiansborg og…

Hver dag logger 100 millioner brugere ind på det sociale medie Threads. Mediet er en del af Meta, og det blev lanceret i 2023.

En ny form for IT-uddannelse åbner op for, at flere kan blive softwareingeniører. Næste år kan man nemlig søge ind på en trainee-uddannelse hos VIA…

Google tager syvmileskridt mod kvantecomputeren med chippen Willow, TikTok forurener ifølge undersøgelse mest af sociale medier – lige så meget som…

Hvordan er magthierarkiet i det danske tech-miljø? Det forsøger en ny analyse at give svaret på – og umiddelbart er det ikke tekniske profiler, der…