Hvis du har ringet til PROSA, har du med stor sansynlighed haft Mariam Senounou i røret.
Til daglig arbejder hun som juridisk konsulent og rådgiver medlemmer om alt fra opsigelser, barsler og arbejdsforhold.
Lige for tiden er der ekstra mange opkald om lønforhandlinger. Mariam deler sine tips til, hvordan du klæder dig godt på til samtalen:
Forberedelse – din vigtigste allierede
"Nøglen i enhver lønforhandling er grundig forberedelse. Før gerne dagbog over dine succeser året rundt noterer arbejdsopgaver, resultater og nye kompetencer, som du kan fremhæve for chefen," rådgiver Mariam.
Hun understreger, at en god forberedelse inkluderer, at man som ansat kender sin markedsværdi og henviser til PROSAs lønstatistik og lønberegner.
"Jeg vil anbefale alle i it-branchen, at man bruger PROSAs lønstatistik og lønberegner for at få et klart billede af, hvad andre på feltet tjener med samme arbejdserfaring. Og husk, at det er dit ansvar at invitere til lønsamtale. Chefen spørger ikke,” siger Mariam og uddyber, at ifølge funktionærloven har alle medarbejdere ret til en årlig forhandling uanset virksomhedens størrelse.
Kend din smertegrænse
Inden du træder ind på chefens kontor, er det vigtigt at vide, hvad du ønsker at få med ud ad døren.
"Du skal vide, hvad der er dit optimale krav, og hvor din smertegrænse ligger. Det er også en god idé at forberede en liste over andre goder, du kan forhandle om, hvis en lønforhøjelse ikke er mulig. Det kan være fleksible arbejdstider, barsel, ekstra ferie eller hjemmearbejde,” siger Mariam.
Hun anbefaler, at du til samtalen har 2-3 stærke argumenter ved hånden, som understreger, hvordan du bringer værdi til virksomheden. Det f.eks. være nye kompetencer, resultater eller øget ansvar.
Husk at det er dit ansvar at invitere til lønsamtale. Chefen spørger ikke
Hvad så hvis chefen siger nej?
Det er ikke altid, at du og din chef kan blive enige. Men selvom udfaldet ikke er tilfredsstillende, skal du pakke de sure miner væk, for i værste fald kan det kan skade dine muligheder for en fremtidig lønforhandling, advarer Mariam:
”Overvej, hvad arbejdsgiveren vil lægge vægt på i en lønforhandling og forbered dig på, hvad deres reaktion på dine argumenter kan være. Hvis de siger nej på grund af budget, kan du spørge ind til det og forsøge at finde en løsning som f.eks. at udskyde lønforhøjelsen til næste regnskabsår," siger hun og fortsætter:
"Du kan også forsøge at aftale et nyt tidspunkt for en forhandling eller forhandle om andre fordele som ekstra ferie eller fleksible arbejdstider.”
Slå koldt vand i blodet
Under selve forhandlingen er det vigtigt at holde hovedet koldt og bevare overblikket.
"Start med small talk og giv dig tid. Det kan hjælpe med at skabe en god stemning. Lyt til arbejdsgiverens argumenter, stil uddybende spørgsmål, og kræv dokumentation, hvis noget ikke er klart," råder Mariam og siger, at hvis forhandlingen bliver intens, kan du altid bede om en pause for at tænke over dine næste skridt.
Til dig som er nyansat
Startlønnen sætter ofte niveauet for fremtidige lønforhøjelser, og derfor skal man som nyansat være kritisk, inden man underskriver kontrakten i en ny virksomhed. Mariam anbefaler, at man rådgiver sig med en af PROSAs jurister eller karriererådgivere og sætter tallet lidt højere end ønsket, så der er plads til forhandlinger.
Sørg for at få resultatet af forhandlingen skriftligt, så der ikke opstår misforståelser senere
Få det hele på skrift
Når forhandlingerne er afsluttet, er det vigtigt at få det ned på skrift.
"Sørg for at få resultatet af forhandlingen skriftligt, enten i form af en mail eller et officielt dokument, så der ikke opstår misforståelser senere," siger Mariam.
Dette sikrer, at alle er enige om aftalen og gør det nemmere at følge op på, hvad der er blevet aftalt.