”Sidste år annoncerede vi, at alle vores hvidevarer ville blive udstyret med wi-fi. I 2018 vil alle vores hvidevarer blive udstyret med AI.”
Marketingdirektør David Vanderwaal talte om LG's produkter på CES-konferencen, men sætningen kunne lige så godt have været generelt møntet på den store årlige messe for forbrugerelektronik, som blev afholdt i Las Vegas i januar.
Sidste år blev konferencen oversvømmet med internet-opkoblede ting og dimser som køleskabe, kaffemaskiner, toastere, spejle, hårbørster etc. Den internet-opkoblede juicepresser Juicero kom til at symbolisere 2017. En godtroende kunde kunne erhverve Juicero for den nette sum af 4.190 kroner (senere nedsat til 2.400 kroner) for efterfølgende at lave juice ud af specielt designede Juicero-pakker med frugt og grøntsager til 30-50 kroner stykket. Juicero tjekkede via internettet, at Juicero-pakkens indhold ikke havde overskredet sidste salgsdato - en oplysning, som også stod på pakken. Den fantastisk disruptive innovation fik investorer til at smide mere end 720 millioner kroner efter projektet, som faldt til jorden med et brag, da det viste sig, at det var lige så let at presse juicen ud af pakken med hænderne som med den dyre juicepresser.
De smarte assistenters kamp
Det er nemt at gøre grin med den slags, og der var også nemme ofre i år. Smarte bleer, puder, spejle og kufferter udstyret med sensorer og ”intelligens” skulle forbedre eksisterende funktionalitet, men ifølge et stort antal bloggere, journalister og kommentatorer udstillede de blot menneskets dumhed. Men - og her et stort men – foruden de bizarre og nytteløse produkter er der også produkter, som kommer til at ændre vores samfund. Uanset om du er interesseret eller ej.
De smarte assistenter i form af Amazons Alexa og Google Assistant var alle vegne (Apples HomePod var forsinket og nåede ikke med til CES).
Du kan endnu ikke tale dansk til dem, hvilket begrænser efterspørgslen på det danske marked, men i engelsktalende lande trænger de smarte assistenter også ind i hjem, som ikke kun bebos af teknologiglade nørder. Amazons Alexa har hidtil haft størst succes. Ifølge analysevirksomheden Strategy Analytics var eksempelvis 68 procent af interne-tforbundne højttalere kompatible med Alexa. Google ønsker at få del i det marked og havde for første gang sin egen CES-stand. Eller rettere sagt: Der var bygget et treetagers Google-hus foran Las Vegas Convention Center. Huset var selvfølgelig udstyret med alskens hvidevarer og internet-dimser, som kunne kontrolleres via Googles Assistant.
Smarte biler og byer
Det er ikke kun i hjemmet, at assistenterne trænger ind. CES-showet var forvandlet til lidt af et bilshow, hvor smarte biler blev præsenteret af traditionelle bilproducenter som Toyota, Hyundai, Ford og Nissan, ligesom chips-producenter som Nvidia og Qualcomm falbød deres produkter til smarte biler. Toyota annoncerede, at Camry- og Sienna-modellerne vil blive udstyret med Amazons Alexa, ligesom Alexa allerede findes til visse Ford-, Nissan- og BMW-modeller. Googles Assistant kan via Android Auto anvendes i en række bilmodeller.
De smarte biler kommer til at køre rundt i smarte byer, hvor hverdagsting kommunikerer indbyrdes via Internet of Things. Ifølge IHS Technology vil der være 88 smarte byer i 2025. Der var åbenbart allerede 21 smarte byer i 2013, deriblandt byer som Boston, Chicago, London og Amsterdam. Mon ikke den oplysning kommer bag på de fleste indbyggere i de byer?
Børnesygdomme
Til at binde det hele sammen – og indsamle data om alles liv og færden - er der brug for en ordentlig røvfuld båndbredde i det offentlige rum. Her er der store forventninger til 5G-mobiltelefoni, som lover at give download-hastigheder målt i gigabits per sekund. De første 5G-netværk forventes klar om to år. I Danmark er der auktion om 5G-licenserne i løbet af i år. Der var dog ikke megen 5G-teknologi på standene (leverandørerne sparede nok på krudtet til den netop overståede mobilkonference i Barcelona), men der blev talt meget om den kommende 5G-revolution.
Der vil formentlig følge børnesygdomme med 5G-teknologien, ligesom der var børnesygdomme med LG's smarte hvidevarer. Marketingdirektøren David Vanderwaal prøvede gentagne gange at få robot-assistenten Cloi til at svare, men Cloi var måske faldet i søvn og drømte om elektriske får. I hvert fald svarede den ikke altid, hvilket fik David Vanderwaal til at konstatere at ”selv robotter kan have dårlige dage”.
Hvis man bedømmer LG's smarte hvidevarer og mere generelt idéen om det smarte hjem ud fra David Vanderwaals præsentation, så er det nemt at afskrive det hele som en nytteløs gimmick.
Men vi har en tendens til at overvurdere ny teknologis betydning på kort sigt, men undervurdere effekten af teknologien på lang sigt. Når teknologien ikke lever op til forventningerne og den megen hype, er det nemt at afskrive den – men ofte genopstår den i en ny og forbedret udgave.
Eksempelvis lancerede Microsoft tablets helt tilbage i 2001 på Comdex-messen, forløberen for CES-messen, uden den store succes. Det var først med iPads fra Apple i 2010 og senere Android-tablets, at teknologien slog igennem.
Trods de tekniske uheld med Cloi afsluttede David Vanderwaal sin præsentation med ordene: “Det smarte køkken ændrer alt, det gør alt for dig nemt og ubesværet.”
Det var i direkte modstrid med, hvad publikum havde oplevet, men det var, hvad der stod i David Vanderwaals manuskript. Han havde ikke ret, men måske passer hans udsagn om fem eller 10 år?