Foto: DMI

cookie-politik

Bombe under digital økonomi

Ny cookie-politik udfordrer finansieringen af hjemmesider.

Som en af de første virksomheder i landet har Danmarks Meteorologiske Institut (DMI) ændret sin cookie-politik, så det nu er nemt at fravælge alle cookies, når man bliver mødt af den såkaldte samtykkeboks på dmi.dk.

Det sker, efter Datatilsynet har rettet alvorlig kritik af DMI’s behandling af personoplysninger ved visning af banner­annoncer med forbindelse til en række Google-tjenester.

Det er en lille positiv revolution, som reelt fjerner store dele af grundlaget for overvågning på internettet
- Niels Bertelsen, formand i PROSA

Som en direkte udløber af sagen har Datatilsynet nu udsendt nye retningslinjer til alle virksomheder i Danmark med krav om, at det skal være lige så let at sige nej som at sige ja til cookies. Og den afgørelse kan ifølge Søren Sandfeld Jakobsen, der er professor i it-ret ved CBS, være en bombe under den digitale økonomi.

”Den udfordrer selve finansieringen af mange kommercielle hjemmesiders aktivitet”, siger han til Politiken.

Klagen over DMI blev indgivet af Christian Schmidt i frustration over, at mange sider ikke overholder GDPR-reglerne. ”Jeg håber, at man vil stoppe den udbredte praksis med at snyde brugerne til samtykke”, siger Christian Schmidt til Politiken.

DMI har siden 2004 haft bannerannoncer. Cookies blev typisk plantet af Google-tjenester som DoubleClick, Google Ads, AdSense og AdWords.


Læs også...

Tre AI-genererede sange toppede i starten af november henholdsvis på Spotify og Bilboard. Samtidig viser ny undersøgelse fra musikstreamingtjeneste,…

Regeringen har sammen med Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre indgået en aftale, som betyder, man skal være 15 år for at lave en profil på…

IT-politisk rådgiver i PROSA forklarer her i video fra tidligere Folketingsvalg, hvorfor at afholde E-valg ikke er så lige til.

Udtrykket vibe-kodning blev opfundet i februar af OpenAI-medstifter. Det referer til, hvordan AI-værktøjer kan programmere. Nu er det kåret til årets…

Kan du forsvare dig, når hackerne angriber? Prosa var til stede, da 50 virksomheder blev kastet ud i et simuleret hackerangreb, hvor deltagerne blev…

Får du en advarsel, så råder PROSA altid til, at du gør indsigelser, hvis noget er åbenlyst forkert eller ikke giver mening.

Nogle af de store sprogmodeller ser ud til at modstå at blive slukket og vil endda sabotere nedlukning. Det oplevede forskere, som forsøgte at teste…

AI-agenter kan lave fejl. Den stigende brug af AI kan således udløse det næste store forsikringseventyr. I hvert fald, hvis man skal tro Rune Kvist…

Datatilsynet har afsluttet sin undersøgelse af DR’s krav om login på DRTV og finder ikke tilstrækkelig grundlag for at kritisere det obligatoriske…

Forskere har testet 11 store chatbots. De "pleaser" i langt højere grad, end mennesker gør, og de fremmer oftere brugerens adfærd, selv hvis den var…