Som en af de første virksomheder i landet har Danmarks Meteorologiske Institut (DMI) ændret sin cookie-politik, så det nu er nemt at fravælge alle cookies, når man bliver mødt af den såkaldte samtykkeboks på dmi.dk.
Det sker, efter Datatilsynet har rettet alvorlig kritik af DMI’s behandling af personoplysninger ved visning af bannerannoncer med forbindelse til en række Google-tjenester.
Det er en lille positiv revolution, som reelt fjerner store dele af grundlaget for overvågning på internettet
Som en direkte udløber af sagen har Datatilsynet nu udsendt nye retningslinjer til alle virksomheder i Danmark med krav om, at det skal være lige så let at sige nej som at sige ja til cookies. Og den afgørelse kan ifølge Søren Sandfeld Jakobsen, der er professor i it-ret ved CBS, være en bombe under den digitale økonomi.
”Den udfordrer selve finansieringen af mange kommercielle hjemmesiders aktivitet”, siger han til Politiken.
Klagen over DMI blev indgivet af Christian Schmidt i frustration over, at mange sider ikke overholder GDPR-reglerne. ”Jeg håber, at man vil stoppe den udbredte praksis med at snyde brugerne til samtykke”, siger Christian Schmidt til Politiken.
DMI har siden 2004 haft bannerannoncer. Cookies blev typisk plantet af Google-tjenester som DoubleClick, Google Ads, AdSense og AdWords.