Foto: DMI

cookie-politik

Bombe under digital økonomi

Ny cookie-politik udfordrer finansieringen af hjemmesider.

Som en af de første virksomheder i landet har Danmarks Meteorologiske Institut (DMI) ændret sin cookie-politik, så det nu er nemt at fravælge alle cookies, når man bliver mødt af den såkaldte samtykkeboks på dmi.dk.

Det sker, efter Datatilsynet har rettet alvorlig kritik af DMI’s behandling af personoplysninger ved visning af banner­annoncer med forbindelse til en række Google-tjenester.

Det er en lille positiv revolution, som reelt fjerner store dele af grundlaget for overvågning på internettet
- Niels Bertelsen, formand i PROSA

Som en direkte udløber af sagen har Datatilsynet nu udsendt nye retningslinjer til alle virksomheder i Danmark med krav om, at det skal være lige så let at sige nej som at sige ja til cookies. Og den afgørelse kan ifølge Søren Sandfeld Jakobsen, der er professor i it-ret ved CBS, være en bombe under den digitale økonomi.

”Den udfordrer selve finansieringen af mange kommercielle hjemmesiders aktivitet”, siger han til Politiken.

Klagen over DMI blev indgivet af Christian Schmidt i frustration over, at mange sider ikke overholder GDPR-reglerne. ”Jeg håber, at man vil stoppe den udbredte praksis med at snyde brugerne til samtykke”, siger Christian Schmidt til Politiken.

DMI har siden 2004 haft bannerannoncer. Cookies blev typisk plantet af Google-tjenester som DoubleClick, Google Ads, AdSense og AdWords.


Læs også...

Får du en advarsel, så råder PROSA altid til, at du gør indsigelser, hvis noget er åbenlyst forkert eller ikke giver mening.

Nogle af de store sprogmodeller ser ud til at modstå at blive slukket og vil endda sabotere nedlukning. Det oplevede forskere, som forsøgte at teste…

AI-agenter kan lave fejl. Den stigende brug af AI kan således udløse det næste store forsikringseventyr. I hvert fald, hvis man skal tro Rune Kvist…

Datatilsynet har afsluttet sin undersøgelse af DR’s krav om login på DRTV og finder ikke tilstrækkelig grundlag for at kritisere det obligatoriske…

Forskere har testet 11 store chatbots. De "pleaser" i langt højere grad, end mennesker gør, og de fremmer oftere brugerens adfærd, selv hvis den var…

Yasmin er 22, går på 3. semester og har valgt Multimedielinjen på erhvervsakademiet Zealand i Køge, fordi hun gerne vil arbejde kreativt med content

Kiwi er 29 år og studerer Multimediedesign på Erhvervs­akademiet Zealand i Køge og vil gerne arbejde med programmering.

Thomas er 47 år, og studerer til datamatiker på 3. semester på Zealand.

Catrine er 23 år, går på 3. semester på Multimedielinjen på Zealand, og drømmer om at arbejde som fotograf

Alberte er 23 år, studerer Multimediedesign på Zealand og er interesseret i editorial design, magasiner, grafisk design og branding.