De smarte biler er ankommet til destinationen

Da det amerikanske militærs forskningsgren, DARPA, i 2004 afsluttede den første Grand Challenge for selvkørende biler, syntes idéen om førerløse biler at være en illusion frem for en realiserbar vision. Ud af 15 startende køretøjer i finalerunden var der ingen, der fuldførte den 240 kilometer lange rute i den californiske Mojave-ørken.

Sølle 11,78 kilometer var den længste strækning, som vinderen, en ombygget Humvee, var i stand til at køre af sig selv. Men allerede året efter lykkedes det for fem af de 23 startende køretøjer at fuldføre ruten. I dag, 10 år efter, kører der selvkørende biler rundt i Californien, Michigan, England, Kina og andre steder som pilotforsøg, ligesom almindelige biler langsomt får introduceret nye teknologier, der gør dem smartere og i stand til at køre semi-automatisk .

Googles førerløse bil er nok den mest omtalte, men også etablerede bilfabrikanter som Ford, Volvo, Jaguar og BMW er langt fremme med smarte biler, der er mere eller mindre selvkørende, ligesom de såkaldte 'disruptive' firmaer som Tesla og Uber er involveret i udviklingen. Vi stiller skarpt på de smarte bilers teknologi og ser nærmere på de samfundsmæssige udfordringer, de smarte biler skaber.


Læs også...

Får du en advarsel, så råder PROSA altid til, at du gør indsigelser, hvis noget er åbenlyst forkert eller ikke giver mening.

Nogle af de store sprogmodeller ser ud til at modstå at blive slukket og vil endda sabotere nedlukning. Det oplevede forskere, som forsøgte at teste…

AI-agenter kan lave fejl. Den stigende brug af AI kan således udløse det næste store forsikringseventyr. I hvert fald, hvis man skal tro Rune Kvist…

Datatilsynet har afsluttet sin undersøgelse af DR’s krav om login på DRTV og finder ikke tilstrækkelig grundlag for at kritisere det obligatoriske…

Forskere har testet 11 store chatbots. De "pleaser" i langt højere grad, end mennesker gør, og de fremmer oftere brugerens adfærd, selv hvis den var…

Yasmin er 22, går på 3. semester og har valgt Multimedielinjen på erhvervsakademiet Zealand i Køge, fordi hun gerne vil arbejde kreativt med content

Kiwi er 29 år og studerer Multimediedesign på Erhvervs­akademiet Zealand i Køge og vil gerne arbejde med programmering.

Thomas er 47 år, og studerer til datamatiker på 3. semester på Zealand.

Catrine er 23 år, går på 3. semester på Multimedielinjen på Zealand, og drømmer om at arbejde som fotograf

Alberte er 23 år, studerer Multimediedesign på Zealand og er interesseret i editorial design, magasiner, grafisk design og branding.