De smarte biler er ankommet til destinationen

Da det amerikanske militærs forskningsgren, DARPA, i 2004 afsluttede den første Grand Challenge for selvkørende biler, syntes idéen om førerløse biler at være en illusion frem for en realiserbar vision. Ud af 15 startende køretøjer i finalerunden var der ingen, der fuldførte den 240 kilometer lange rute i den californiske Mojave-ørken.

Sølle 11,78 kilometer var den længste strækning, som vinderen, en ombygget Humvee, var i stand til at køre af sig selv. Men allerede året efter lykkedes det for fem af de 23 startende køretøjer at fuldføre ruten. I dag, 10 år efter, kører der selvkørende biler rundt i Californien, Michigan, England, Kina og andre steder som pilotforsøg, ligesom almindelige biler langsomt får introduceret nye teknologier, der gør dem smartere og i stand til at køre semi-automatisk .

Googles førerløse bil er nok den mest omtalte, men også etablerede bilfabrikanter som Ford, Volvo, Jaguar og BMW er langt fremme med smarte biler, der er mere eller mindre selvkørende, ligesom de såkaldte 'disruptive' firmaer som Tesla og Uber er involveret i udviklingen. Vi stiller skarpt på de smarte bilers teknologi og ser nærmere på de samfundsmæssige udfordringer, de smarte biler skaber.


Læs også...

Nogle gange sker det, at arbejdsgiver føler behov for at overvåge sine ansatte. Men hvor går grænsen for overvågning på arbejdspladsen, og kræver…

201 studerende er i år blevet taget i at snyde med AI på fem af landets universiteter. Tendensen er den samme på den anden side af Øresund. I Sverige…

Francesca Tremulu gør status over 2025 i gamingbranchen. Et år der, desværre også stod i afskedigelsernes tegn. Der er brug for at reflektere over,…

Ny rapport, Techgiganternes hemmeligheder”, fra digitaliseringsministeriet viser, hvordan sociale medier systematisk fastholder brugerne gennem…

Ctrl+Alt+Reclaim er Europas første digitale retfærdighedsbevægelse af og for unge, de vinder stigende opbakning- Kravet er et opgør med big tech og at…

Ole Tange, PROSAs IT-politiske rådgiver og privacy-forkæmper, oplevede 2025 som et år, hvor chatkontrol, aldersverifikation og overvågning udfordrede…

Mirza Cirkinagic, forbundssekretær i IT-fagforeningen PROSA er også legebarn og hyppig bruger af techgadgets. Her giver han et bud på top- og…

Vibe-coding har masser af potentiale, og det kaster ikke webudviklere ud i massearbejdsløshed. Og så er AI altså ikke bevidst, for bevidsthed er noget…

Christian Ruhwedell arbejder med IT-sikkerhed og risikostyring. Han er overrasket over, hvor godt AI og vibe-coding fungerer allerede i dag, men ser…

Meriemme er 49 år, har læst til datamatiker og studeret datalogi. Hun har de senere år arbejdet mest med compliance, sikkerhed og at styre…