Da det amerikanske militærs forskningsgren, DARPA, i 2004 afsluttede den første Grand Challenge for selvkørende biler, syntes idéen om førerløse biler at være en illusion frem for en realiserbar vision. Ud af 15 startende køretøjer i finalerunden var der ingen, der fuldførte den 240 kilometer lange rute i den californiske Mojave-ørken.
Sølle 11,78 kilometer var den længste strækning, som vinderen, en ombygget Humvee, var i stand til at køre af sig selv. Men allerede året efter lykkedes det for fem af de 23 startende køretøjer at fuldføre ruten. I dag, 10 år efter, kører der selvkørende biler rundt i Californien, Michigan, England, Kina og andre steder som pilotforsøg, ligesom almindelige biler langsomt får introduceret nye teknologier, der gør dem smartere og i stand til at køre semi-automatisk .
Googles førerløse bil er nok den mest omtalte, men også etablerede bilfabrikanter som Ford, Volvo, Jaguar og BMW er langt fremme med smarte biler, der er mere eller mindre selvkørende, ligesom de såkaldte 'disruptive' firmaer som Tesla og Uber er involveret i udviklingen. Vi stiller skarpt på de smarte bilers teknologi og ser nærmere på de samfundsmæssige udfordringer, de smarte biler skaber.