Den nye mur mellem patienter og behandlere

Det er et fuldstændigt tilfælde, at jeg som pårørende har været i nærkontakt med det nye it-system til patienthåndtering i hovedstadsområdet. Første gang var en lørdag sidste år på Herlev Hospital, hvor ambulatoriet nærmest var i undtagelsestilstand. Det første syn, der mødte min pårørende og mig i døren, var et håndskrevet skilt, som fortalte at scanneren til de fremmødtes gule sygesikringskort, var ude af funktion. Blandt personalet var der mild forvirring og eksempelvis interne diskussioner om, hvorvidt man kunne logge på Sundhedsplatformen med sit eget borgercertifikat eller som ansat. Samtidig var udsendt amerikansk personale til digitale brandslukningsopgaver fra firmaet Epic særdeles tydelige på hospitalets gange.

Anden gang med nærkontakt foregik så på Hvidovre Hospital for cirka en måned siden, hvor jeg som pårørende skulle deltage i en opfølgende samtale oven på tidligere prøvetagning. Her ventede en overlæge og en første reservelæge på at udspørge og informere, samtidig med at det tydeligvis var en af de første praktiske afprøvninger af det nye sundhedsplatform-system. 

De informerede loyalt om årsagen til, at de var to mand på opgaven og forklarede, at en konsekvens af indkøringen af det nye system var, at der var forsinkelser, og at de forventede, at de 15 minutter, der var afsat til konsultationen, nok ville blive overskredet. Det skulle vise sig at holde stik. Der var mange forundrede ordudvekslinger mellem de to læger om det nye system. Der blev sagt “fuck” og “shit” under indtastningerne og afleveret mange hovedryst over røde alarmer ved import af medicinlister på skærmen på systemets to monitorer. Lægerne gjorde deres bedste for at forsikre os om, at det hele nok ville føre til et bedre system med tiden. 

Den ældre læge informerede os undervejs om, hvor glad han var for, at den yngre læge faktisk mestrede tifingersystemet til indtastninger, og hvordan han drømte om at bruge sin iPhones Siri-talegenkendelse til at e-maile sig selv patientoplysninger i stedet for at skulle agere substitut for de lægesekretærer, som ikke længere indgik i inddateringen af patientoplysninger.

Som ufrivillig deltager i disse to udrulningsforløb på Sundhedsplatformen er det mest slående for mig nok, hvordan teknologien skaber ikke bare distance, men en decideret mur mellem behandler og behandlet. Meget mærkbart afspejlet af de to dominerende it-skærme, en strøm af indtastninger og museklik, som det digitale sags- og journaliseringssystem kræver ved inddatering. 

I årtier har sundhedssektoren haft brug for at høste fordelene ved ét digitaliseret journaliseringssystem. Men den aktuelle udrulning viser, at der er vendt et blindt øje til en række konsekvenser af arbejdsgange, som er forankret i et misforstået og skadevoldende rationaliseringshensyn. 


Læs også...

Estiske børn og unge får praktisk talt tech ind med modermælken, da it og tech-gadgets er en helt central del af hverdagen i både børnehaver,…

I Estland har borgerne kunne stemme digitalt siden 2005. Der har været kritik og debat, men i dag er det mere end halvdelen af esterne, der bruger…

Hvis man i Estland gerne vil skifte spor i sin karriere, er der en lang række muligheder for at videreuddanne sig inden for it. Skoler og online…

I denne udgave af PROSAbladet har vi lavet et tema-nummer om Estland. Det er sjældent, at vi giver så meget spalteplads til et tema – men det baltiske…

Pulserende krea-værksted klæder estiske børn på med både tech-skills og startup-mentalitet. Der er ingen læreplaner eller kedelige eksamener, men 3D…

Det minder om en blanding af X Factor og Den store bagedyst, og det lægger på 15. år gaderne øde i Estland. Velkommen til tv-talentshowet Rakett69,…

Estland har rykket sig ufattelig langt de seneste 30 år – men hvad skal der ske nu? En af udfordringerne er, at Estland kommer til at mange hænder og…

Hobbyuddannelser i tech kun for piger og fællesskaber for tech-kvinder skal ændre på, at kun 25 procent af it-specialisterne i Estland er kvinder. Det…

Estiske iværksættere har skabt en online-uddannelse uden lærere, som på 12 måneder skal hjælpe med at uddanne it-specialister til virksomhederne.…

Telliskivi Creative City er Tallinns svar på Silicon Valley. PROSAbladet har besøgt Lift99, der er en it-hub den tec- og økosmarte bydel. Fællesskab…