Perspektiv

Din nye chef er en AI

For nogle år siden, midt i disruption-æraen, faldt jeg over en undersøgelse, hvor man havde spurgt forskellige medarbejdere, om de hellere ville have en softwarerobot som chef end et menneske.

For nogle år siden, midt i disruption-æraen, faldt jeg over en undersøgelse, hvor man havde spurgt forskellige medarbejdere, om de hellere ville have en softwarerobot som chef end et menneske.

31 procent af amerikanske medarbejdere svarede ja. 19 procent af danskerne. Og måske det er forståeligt i en verden fyldt med dårlige ledere, så vi foretrækker den logiske robot.

Det skal nok blive virkelighed. I disse år ser vi masser af såkaldte Employee Engagement-platforme, som har til formål at få os alle sammen til at trives og udføre vores arbejde bedre og klogere. De hjælper, nudger, rådgiver os til bedre tidsudnyttelse og et bedre arbejdsliv.

Men de repræsenterer også et foruroligende niveau af virksomhedsintern masseovervågning, som vi ikke har set tidligere. De indsamler store mængder information om medarbejderens adfærd, som kan bruges til mange formål – og ikke alle til medarbejderens egen fordel.

De allerværste i kategorien analyserer, hvordan vi arbejder, hvad vi bruger vores tid på, og er i stand til at fortælle ledelsen, om det enkelte individ er tilstrækkeligt produktiv. Bliver lederen nysgerrig, kan vedkommende bruge platformen til at kigge direkte med på medarbejderens skærm. Så vær beredt på til næste MUS-samtale at forklare, hvorfor du bruger 13 procent af arbejdstiden på en uproduktiv applikation som Facebook.

Dén form for overvågning bruges nok ikke i større omfang i danske virksomheder endnu – eller ingen vil i det mindste indrømme det. Men masseovervågning tager som bekendt mange former og ses ofte indpakket i positiv digitaliseringslingo, som man ikke kan sige nej til. Tidligere i år præsenterede Microsoft produktet Viva, der beskrives som en “platform til medarbejderoplevelser”, der “skaber en kultur, som giver medarbejdere og teams mulighed for at yde deres bedste”.

Masseovervågning tager som bekendt mange former

Oven på Covid-forskrækkelsen, hvor vi alle blev sendt hjem, og ledelsen mistede forbindelsen til os, blev der masser af plads til omsorgsfulde overvågningsplatforme, der kan skabe et bedre arbejdsliv. Så Viva holder øje med, hvordan du arbejder, og husker dig på at tage en pause, lave en kaffeaftale med kollegaen nede fra salgsafdelingen, eller at du lovede noget i en mail i marts måned, som du ikke lige fik skrevet ned. Eller foreslår dig en spritny mindfulness-meditationsøvelse.

Alt imens din leder bag skærmen betragter dig fra sit Viva Insights dashboard og studerer arbejdsmønstre, der kan føre til, at “medarbejdere bliver udbrændte og stressede” eller har “for mange møder eller for lidt fokustid”.

Spørgsmålet er, om alt dette ikke bare er en undskyldning for endnu mere dårlig ledelse. At vi fejltolker, hvad der skaber velfungerende virksomhedskulturer og passionerede medarbejdere, fordi vi tror, at det bare kan købes som en softwarepakke. At vi ikke forstår, at vi måske begår en gigantisk bjørnetjeneste ved at udlicitere ledelsen til softwarerobotter.

I øvrigt er det interessant, at når man googler “Microsoft Viva”, vil Google foreslå søgetermen “Microsoft Viva disable” som den øverste mulighed på listen. Så der er åbenbart flere, som gerne vil af med virksomhedsintern masseovervågning.

Skal vi gætte på, at det ikke er lederne?
 

I næste nummer skriver Pernille Tranberg, der er medstifter af DataEthics, om dataetiske dilemmaer.


Læs også...

Får du en advarsel, så råder PROSA altid til, at du gør indsigelser, hvis noget er åbenlyst forkert eller ikke giver mening.

Nogle af de store sprogmodeller ser ud til at modstå at blive slukket og vil endda sabotere nedlukning. Det oplevede forskere, som forsøgte at teste…

AI-agenter kan lave fejl. Den stigende brug af AI kan således udløse det næste store forsikringseventyr. I hvert fald, hvis man skal tro Rune Kvist…

Datatilsynet har afsluttet sin undersøgelse af DR’s krav om login på DRTV og finder ikke tilstrækkelig grundlag for at kritisere det obligatoriske…

Forskere har testet 11 store chatbots. De "pleaser" i langt højere grad, end mennesker gør, og de fremmer oftere brugerens adfærd, selv hvis den var…

Yasmin er 22, går på 3. semester og har valgt Multimedielinjen på erhvervsakademiet Zealand i Køge, fordi hun gerne vil arbejde kreativt med content

Kiwi er 29 år og studerer Multimediedesign på Erhvervs­akademiet Zealand i Køge og vil gerne arbejde med programmering.

Thomas er 47 år, og studerer til datamatiker på 3. semester på Zealand.

Catrine er 23 år, går på 3. semester på Multimedielinjen på Zealand, og drømmer om at arbejde som fotograf

Alberte er 23 år, studerer Multimediedesign på Zealand og er interesseret i editorial design, magasiner, grafisk design og branding.