Illustration

Illustration: Mikkel Henssel

ramsomware

Dyr forsikring mod cyberangreb

Det koster mange penge for virksomhederne at forsikre sig mod ondsindede hackere.

Mængden af alvorlige cyberangreb har fået prisen for forsikringer mod it-kriminalitet til at eksplodere, skriver Finans.

Ifølge forsikringsmæglerkoncernen Marsh oplevede USA prisstigninger på 56 procent i 2. kvartal, mens de i Storbritannien steg 35 procent.

Også herhjemme er både pris, selvrisiko og kravene til virksomhederne steget markant efter en lang periode, hvor forsikringsselskaberne ellers har været meget aktive med at markedsføre cyberforsikringer.

”Prisen stiger og stiger, og så skal virksomhederne gøre op, om der er balance mellem prisen og den risiko, de ellers selv tager”, siger Mads Nørgaard Madsen, partner og cyberekspert hos PwC, til Finans.

Det er ofte billigere at betale afpresserne
- Rapport fra tænketanken Royal United Services Institute

Det stigende antal ransomware-angreb, som ofte involverer løsesum, har givet forsikringsselskaberne øgede omkostninger, og derfor drøfter branchen, om de skal holde sig til at dække driftstab ved cyberangreb – og afholde sig fra at dække løsesummer.

Ifølge en rapport fra den britiske tænketank Royal United Services Institute tyder meget på, at forsikringsselskaber fremmer ransomware-angreb ved at betale løsesum.

”Det er ofte billigere at betale afpresserne end at skulle genopbygge en it-infrastruktur eller dække tabene ved driftsforstyrrelsen”, skriver forfatterne til rapporten.


Læs også...

Får du en advarsel, så råder PROSA altid til, at du gør indsigelser, hvis noget er åbenlyst forkert eller ikke giver mening.

Nogle af de store sprogmodeller ser ud til at modstå at blive slukket og vil endda sabotere nedlukning. Det oplevede forskere, som forsøgte at teste…

AI-agenter kan lave fejl. Den stigende brug af AI kan således udløse det næste store forsikringseventyr. I hvert fald, hvis man skal tro Rune Kvist…

Datatilsynet har afsluttet sin undersøgelse af DR’s krav om login på DRTV og finder ikke tilstrækkelig grundlag for at kritisere det obligatoriske…

Forskere har testet 11 store chatbots. De "pleaser" i langt højere grad, end mennesker gør, og de fremmer oftere brugerens adfærd, selv hvis den var…

Yasmin er 22, går på 3. semester og har valgt Multimedielinjen på erhvervsakademiet Zealand i Køge, fordi hun gerne vil arbejde kreativt med content

Kiwi er 29 år og studerer Multimediedesign på Erhvervs­akademiet Zealand i Køge og vil gerne arbejde med programmering.

Thomas er 47 år, og studerer til datamatiker på 3. semester på Zealand.

Catrine er 23 år, går på 3. semester på Multimedielinjen på Zealand, og drømmer om at arbejde som fotograf

Alberte er 23 år, studerer Multimediedesign på Zealand og er interesseret i editorial design, magasiner, grafisk design og branding.