Emma læser Information Studies - cand.it
TEMA

Emma Svendsen

Godt sammenhold, mulighed for at nørde fuldt ud, god løn og masser af hjælp

Emma Svendsen, 23 år. Læser på 2. semester af kandidatuddannelsen Information Studies, hvilket betyder, at jeg ender ud med en cand.it. Inden kandidaten tog jeg en bachelor i Kommunikation og Digitale Medier med bachelorspecialisering i informationsvidenskab. Begge uddannelser tog jeg på Aalborg Universitet i København.

> Det er gratis for studerende at være medlem af PROSA

Hvorfor valgte jeg en fremtid inden for it/tech?
-    En årsag handler selvfølgelig om, at man har hørt, at det er nemt at få job, og at man kan tjene gode penge i it/tech branchen. For mig er det dog lige så meget fordi, jeg er interesseret i IT, og fordi folk som arbejder indenfor IT ofte er kæmpe nørder, præcis ligesom mig selv.

Har løn og karrieremuligheder betydet noget for dit valg?
-    Ja, hele min ungdom har man hørt, at der er mangel på IT-folk, ½så det er klart, at det også har haft en indflydelse på mit valg ift. studie og karriere. Dog er jeg stadig typen, der gerne vil være glad for sit arbejde, og som hellere vil have en arbejdsplads med et behageligt miljø og mindre løn end høj løn og et stresset miljø.

Hvad er det gode ved studiet?
-    AAU går meget op i det de kalder PBL (Problem-Baseret Læring), hvor man i teams samarbejder om konkrete problematikker. På min uddannelses arbejder vi ofte med cases fra enten vores forelæsere eller fra virksomheder. Dette betyder, at problematikkerne vi skriver om føles mere virkelighedsnære. De cases vi arbejder med bruger vi ofte 3-5 måneder på, så jeg føler virkelig, at der er tid til at komme med et oprigtigt researchprojekt, fremfor noget der er forhastet.

Er der bagsider af studiet?
- Der er meget frihed til selv at styre, hvilken retning man vil gå i alt efter hvilke projekter, man arbejder med. Det betyder dog også, at den undervisning, vi får, skal dække rigtig mange forskellige retninger, og derfor er der ikke altid tid til at gå i dybden med, hvad man specifikt finder interessant. 

- Tit skal man selv stå for at finde den viden man skal bruge, hvilket i sig selv ikke er et problem, men det betyder at undervisningen kan opleves som ’flad’ og til tider irrelevant.

Er it/tech stadig et udpræget mandefag blandt din aldersgruppe – og i givet fald hvorfor?
-    Ja, det er jo nok stadig mest af alt et mandefag. Jeg har dog selv tre veninder som alle er ret hardcore indenfor it og vi tager ofte til it/tech-events, såsom it-talks, lan parties osv. 

-    Hver gang vi tager afsted, er der nogle, der ender med at tale med os om, det at være kvinde i it. Det betyder, at blot ved at møde op til sådanne events, ender vi tit med nærmest at stå som repræsentanter for alle kvinder, selvom vi jo også bare er individer med vores egne, vidt forskellige, holdninger indenfor dette emne.

-    Jeg er selv vokset op med en storebror, der var en stor gamer, og da jeg var ung, så jeg ofte ham spille, men spillede aldrig selv, hvilket betød at jeg opbyggede en interesse for IT og gaming, men aldrig selv tog del i det. Da jeg så blev ældre, og fik venner der er nogle kæmpe IT-nørder, så følte jeg mig allerede bagud fra en forholdsvis ung alder. 

-    Jeg tænkte, at jeg skulle arbejde hårdere for at kunne være med på deres niveau, fordi det var pinligt, hvis jeg som kvinde fik mere hjælp, eller var dårligere, blot fordi jeg er kvinde. Og når man som it-kvinde har samtaler med nye mennesker, kan man ofte ende med at føle, at man bliver ’testet’ på ens viden, som om man hele tiden skal gå rundt med ”imposter syndrome.”

Hvad er er det fede ved it/tech?
-    For mig er det fedeste at man virkelig kan nørde fuldt ud med noget. Man har mulighed for at gå helt ned i detaljerne, og man er i stand til selv at bygge/fikse IT-ting. Jeg føler også, at der er et fedt sammenhold mellem folk, der er interesseret i it/tech. Man kan med det samme snakke sammen hvis man er interesseret i de samme spil, begge har bygget sin computer, nørder indenfor et specifikt it-område osv.

Hvordan ser din omverden på dig og din interesse for it/tech?
-    Folk ved godt at der er kvinder, der er interesseret i it, men jeg tror ofte, at der stadig ses en forskel på kønnene. Såsom at man forventer, at kvinder arbejder indenfor ’blød IT’ fremfor at vi kan programmere, og at vi hellere vil spille sims eller League of Legends. Der er altså stadig nogle stereotyper, som man tydeligt kan mærke som kvinde, og folk bliver overrasket når man ikke lever op til disse.

-    Dog tror jeg også at andre kvinder, ser det som inspirerende, når én de kender, eller én der står frem, er kvinde i it-branchen. Jeg håber også selv en dag at kunne inspirere andre kvinder til at blive en del af it-faget, og ikke være bange for at føle sig bagud ift. mændene og ikke være bange for at stå frem og kræve at være en del af it-udviklingen. 

Hvad synes du om nørde-mærkatet, er det fair?
-    Jeg tror, at det at være nørd er blevet langt mere normalt, end det har været tidligere, så det med at være markeret som en nørd virker ikke længere negativt. Det kan dog være fordi, at jeg længe har været blandt nørder; i folkeskolen valgte jeg mediefagsklasse og som gymnasium valgte jeg HTX, så hos os handlede det mere om hvem der var den største nørd, og indenfor hvilket emne. 

-    Jeg har dog nogle venner, som er vokset op i miljøer hvor man stadig blev gjort grin med hvis man var nørd, men det er ikke min egen oplevelse. Jeg kan godt lide at blive kaldt nørd, jeg føler, at det afspejler min dedikation til it.

Hvordan vil du beskrive dine studiekammerater og fællesskabet?
-    Fordi min uddannelse består mere af ’blød it’, så har jeg ikke lige så stærk et sammenhold med mine studiekammerater, da de langt fra alle er de ’klassiske nørder’, som jeg ville definere mig selv som. Jeg tror ofte at IT-venskaber laves på tværs af studier, og at man ofte f.eks. spiller/snakker med folk, som man ikke nødvendigvis kender på forhånd, men møder online.

Din årgang generation kontra tidligere tech/it-folk  - tror du i er anderledes?
-    Jeg tror ofte, at man i ’gamle dage’ tænkte it-folk som itsupportere. Det handlede enten om software programmering eller hardware udvikling. 

-    Nu er it blevet meget mere udbredt. Selvfølgelig kan man stadig arbejde indenfor software/hardware, men hvis du eksempelvis er grafiker, dataanalyst, designer eller andet, skal du nu også bruge it. It og tech er blevet så integreret en del af arbejdslivet, at grænsen mellem at være it-folk, og være folk der benytter IT, er blevet langt mere sløret.

Har du særlige interesser? Musik-genre? Film?
-    Jeg er en stor fan af både videogames og brætspil. Derudover ser jeg anime og K-drama, og lytter også gerne til K-pop musik. Og så er jeg også ret glad for at træne, og er begyndt at dyrke aerial silks.

Gamer du?
-    Ja, et par gange om ugen som regel.

Hvilke yndlingsspil?
-    ’The messenger’ er min favorit, hvilket er et platformspil med et retro 8-/16-bit udseende. Derudover er jeg glad for ’Phasmophobia’, når jeg skal spille med min venner. Men generelt spiller jeg rigtig mange kortere spil, som kan afsluttes på et par dage med en samlet historie, fremfor de spil man kan spille i evigheder såsom LoL, WoW, CoD osv. Mine veninder og jeg er også ret glad for at streame, de games vi spiller, på platformen Twitch.


Programmerer du og har du et yndlingssprog?
-    På vores studie er vi blevet introduceret til RStudio, hvilket mest af alt er statistisk programmering. Dog har jeg endnu ikke fået lært andre sprog, selvom jeg synes, at det kunne være interessant at lære især Python.

Bruger du sociale medier – og hvilke?
-    Instagram, Twitch, Youtube, Twitter og Facebook (jeg bruger også Pinterest og Discord, men tror ikke de kaldes sociale medier). Twitter og Facebook bruges dog kun i meget minimal grad.

Er du bekymret for konsekvenser af ITs og sociale mediers indflydelse?
-    Jeg tror at generationen over os har været haft meget teknologiangst, og som reaktion har mange i vores alder gået den helt modsatte vej, og overhovedet ikke været bekymret omkring konsekvenserne. 

-    Personligt er det ikke noget, jeg går og bekymrer mig meget over, men det er klart, at det har en kæmpe indflydelse både for den enkelte og på samfundet overordnet. 

-    Det jeg finder mest bekymrende er, hvor hurtigt IT udvikler sig, i forhold til hvor langsom lovgivningen og staten udvikler sig. For jeg mener, at IT har mange potentialer, men det er klart, at det også skal reguleres, hvilket det ikke altid bliver hurtigt nok.

ER du bekymret for overvågning?
-    Jeg er ikke som udgangspunkt bekymret for overvågning. Jeg synes, at det har et stort potentiale i at beskytte befolkningen, både overvågning af det fysiske rum og online. 

-    Det kan bruges til at stoppe kriminelle, og selvom jeg godt kan forstå, hvorfor folk gerne vil have deres oplysninger private, så tænker jeg ikke, at regeringen er superinteresseret i om du køber voksenbleer og vægttabspiller. 

-    Så jeg har altid haft den indstilling til overvågning, at det ikke er et problem, hvis du intet har at skjule. Dog er det selvfølgelig et problem hvis disse oplysninger enten sælges eller stjæles, så virksomheder kan få profit på baggrund af dette. 

Hvad er din største aha-oplevelse inden for it-tech?
-    Da jeg skulle vælge uddannelse, stod jeg mellem nogle områder, som jeg var sikker på, lå alt for langt fra hinanden. Jeg var meget interesseret i menneskelig psykologi, og hvorfor vi agerer, som vi gør; men jeg var også interesseret i it, og i at designe it produkter. 

-    Så da jeg fandt uddannelsesområdet Informationsvidenskab, som befandt sig mellem disse to områder, var jeg meget fascineret og overrasket. Det her med at man både kunne fokusere på it og menneskelig psykologi, ved eksempelvis at undersøge hvordan mennesker bliver påvirket af it og hvordan de interagerer med IT produkter.

Hvor tror du din karriere fører hen – hvad drømmer du om at arbejde med om 10 år?
-    Om 10 år vil jeg gerne arbejde med projektledelse, helst indenfor en spilvirksomhed. Som jeg ser det, så har der i tidligere generationer været prestige i at være i en virksomhed i mange år. Men i min generation er folk mere indstillede på at skifte job oftere, og derved skabe sig en bredere vifte af ekspertiseområder. Derfor forventer jeg, at min fremtid og karriere vil være vidt forskellige steder om hhv. 5, 10, 15, og 20 år.

Hvordan tror du it/tech-verden ser ud om 10-15 år. Hvad ville du ønske?
-    Jeg tænker, at it-området kommer til at blive ved med at vokse. Jeg tror, og håber, at der kommer til at være mere fokus på ikke at overudvikle it. Fokusområder som bæredygtig IT og cybersecurity vil forhåbentligt blive undersøgt og reguleret yderligere i de kommende 10-15 år.

Hvis du skulle sælge it/tech til andre, som overvejer karriere/studievalg, hvad ville du så fremhæve?
-     Der er mange, der er bange for, at de ikke kan finde ud af it, især programmering. Men når det gælder it kan man altid få hjælp, og det er ikke pinligt at spørge andre til råds. Der er megagode ressourcer online, og hvis der er noget nørder elsker, så er det at forklare om det de er nørder i, så derfor er folk altid hjælpsomme. Og så er der altså også virkelig mange forskellige typer af it, og der er helt sikkert noget der interesserer den enkelte.

Tidligere skabte man opmærksomhed/coolness i skolen ved enten at spille/synge eller være god til sport. Tror du god til IT/tech/programmering/gaming opnår samme status?
-    Jeg tror helt sikkert, at der er steder, hvor at være god til f.eks. gaming/it kan give denne opmærksomhed, men jeg tror, at det kommer meget an på den skole man går på. Når man er lidt yngre, er det gaming der er mere interessant, men som man bliver ældre, og begynder at gå i gymnasie og på universitetet, så tror jeg i højere grad, at det er interessant, hvis man kan it, da mange ser det som en direkte vej til at tjene mange penge.

> Se hele Temaet om it som fag og uddannelse
 


Læs også...

Kim Sondrup, der arbejdede 4,5 år i drift-organisationen hos Netcompany, peger på, at det var fedt at få lov til at lave samfundskritiske løsninger,…

En tidligere Netcompany-ansat, der var cirka seks måneder i konsulentforretningen, fortæller, at det var hårdt mentalt at arbejde i it-virksomheden.…

Rasmus Madsen, der arbejdede 5,5 år i drift-organisationen hos Netcompany, var glad for jobbet hos it-virksomheden, men oplevede også, at mange…

En tidligere medarbejder, der ønsker at være anonym, arbejdede godt tre år i konsulentforretningen hos Netcompany. Der var mange lange dage på…

Rene Mejer Lauritsen var ansat 5,5 år i konsulentforretningen hos Netcompany. Han peger på, at der var en masse gode muligheder i virksomheden, men at…

Hvis et ekstraordinært stort arbejdspres og et højt stressniveau var hverdag for størstedelen af de ansatte hos Netcompany, ville it-virksomheden ikke…

Vækst har været den helt store overskrift for Netcompany i de seneste år, hvor antallet af medarbejdere også er vokset massivt. Samtidig har medierne…

Blot 13-årige Willis Gibson med gamernavnet Blue Scuti blev den første til at nå ”Kill screen” i Tetris. Det var han dog kun ene om i få dage. Kort…

To år inde i den russiske invasion kæmper it-professionelle stadig med at få en hverdag til at hænge sammen mellem strømafbrydelser og bomberegn. De…

Coding Pirates fylder 10 år den 28. februar. Græsrodsorganisationen har afdelinger i hele landet, hvor børn og unge leger og lærer sig til…