Datatilsynet i Norge offentliggjorde i september sidste år en risikovurdering, hvor det kom frem til, at tilsynet ikke selv vil oprette en Facebook-profil til at kommunikere med. Det er ”for risikabelt”, skrev tilsynet på sin hjemmeside.
”Vi mener, at behandlingen af personoplysninger medfører en for høj risiko for brugernes rettigheder og friheder”, sagde Datatilsynets direktør, Bjørn Erik Thon, da risikovurderingen blev offentliggjort.
En tilstedeværelse på Facebook kan simpelthen ikke kan leve op til EU’s krav om databeskyttelse (GDPR), når det gælder personoplysninger, mente nordmændene.
Den udmelding har fået Dansk Markedsføring til at spørge det danske datatilsyn, om der er nogen måder at bruge Facebook på – til kommunikation og marketing – som er i overensstemmelse med GDPR. Svaret er et klart nej fra Allan Frank, der er it-sikkerhedsspecialist i Datatilsynet.
“Når man bruger det i rent privat øjemed, så er det uden for GDPR, men bortset fra det, kan jeg ikke komme på noget. Jeg har ikke kendskab til, at der er nogen, som over for et datatilsyn – endnu – har dokumenteret, at det er lovligt”, lyder hans uddybning.
Han kalder samtidig det norske tilsyns vurdering ”meget, meget fin”, ”gennemarbejdet” og et “klart signal”.
Over for Markedsføring beskriver Bernardo David, der er lektor i datalogi på IT-Universitetet i København, problemet sådan her: ”Vi har den paradoksale situation, at den organisation, der har en Facebook-side, skal sikre, at brugernes data bliver processeret og opbevaret i overensstemmelse med GDPR. Men samtidig har organisationen ikke adgang til platformen, så de har ikke mulighed for kontrollere det”, siger han.
Det er Facebook, der opbevarer og behandler en given organisations data, og som Bernardo David understreger: ”Ingen har adgang til de algoritmer, Facebook bruger til at processere de her data”.
I Tyskland skrev den føderale databeskyttelseskommissær sidste år et brev til de tyske myndigheder, hvor denne kraftigt anbefalede dem at lukke deres Facebook-sider inden årsskiftet.
”Det er meget tænkeligt, at vi her i Danmark får den samme debat, som de har i Norge og Tyskland. Og at særligt offentlige myndigheder vil genoverveje, om de overhovedet skal bruge Facebook som kommunikationsplatform”, vurderer Søren Sandfeld Jakobsen, der er professor i medie- og it-ret på Copenhagen Business School, over for Dansk Markedsføring.