Lamme LED-lamper

Køkkenrenovering smager af gipsplader, maling og elementopsætning. Men i mit aktuelle tilfælde var bedre og ny belysning højt på ønskelisten.  

Tidligere har jeg haft relativt gode erfaringer med Philips' internet-kontrollerbare HUE-ledlamper med lysdæmper Desværre passede de små E14-fatninger i prismekronerne ikke til HUE-serien. Der findes særlige adaptere til fatningerne, men de lægger adskillige centimeter til, og det ser helt vanvittigt ud.  

Derfor valgte jeg Osrams konkurrerende Lightify-løsning. Jeg indkøbte 10 dyre lysenheder og en switch efter at have opdaget, at systemet ikke er kompatibelt med Philips' HUE, skønt de begge er baseret på Zigbee-standarden. Og så kunne cirkusset ellers starte.

Søvnig opdatering

Jeg downloadede Osrams Lightify App, satte switchen i en kontakt og tændte for LED-lamperne. Efter et par forsøg havde jeg held med opsætniningen: "Switch, mød det lokale wi-fi-netværk! Her er adgangskoden til at forbinde dig og lede efter lamper."

I princippet fint udtænkt, at tilkoblingen ikke kræver kabler. I praksis en noget ustabil app. Størsteparten af de ti lamper skulle dog lige have opdateret firmwaren; en proces, som tog mindst fem minutter pr. enhed. Iøvrigt er det et krav, at man opretter en konto i Osram-skyen for overhovedet at kunne kommandere med lamperne, når man skal indrette grupper, belysningsintervaller og lysintensitet i hjemmet. Hvorfor mon?

Men når jeg startede Lightify-appen, kunne der gå op til et minut, før jeg kunne skrue op og ned for belysningen. Så jeg besluttende mig for, at en weekend skulle stå i resettingens og rekonfigureringens tegn. Blandt de mere spøjse indslag var en manuel resetting af lamperne: Du slukker for lamperne, du tænder i fem sekunder, du slukker i fem sekunder. Gentag den cyklus fem gange, så er belysningen nulstillet. Switchen blev også nulstillet flere gange uden held, så jeg sendte en anmodning om support til Osram, men fik intet svar. Efter et par timer kunne jeg dog se samtlige 10 lamper, men ikke organiseret efter den fysiske placering, som i den tidligere installation. Derefter legede jeg gætteleg med lamperne, så jeg kunne få dem fordelt korrekt på to lysekroner. Søndagen blev så anvendt til at eksperimentere med belysninger i form af “scenes”, som man sætter op i appen.  Alt var faktisk OK søndag aften.

Mandagssupport

Den efterfølgende morgen virkede opsætningen bare ikke længere. Osrams morgenfriske support havde nu læst min lørdagshenvendelse og sørget for at nulstille hele mit system via internettet. Jeg svarede med en tilkæmpet høflig e-mail, hvor jeg bad dem om at undlade den slags uden forudgående accept fra mig. Jeg har endnu ikke fået svar, men tænker, at support på et IoT-produkt vel burde foregå 24/7.

Så for at opsummere mit lysshow: Uresponsiv hardware, en af de dårligste og mest uintuitive Android-apps, jeg har prøvet, og en IoT-infrastruktur, der fremstår som en gakgak-løsning. Hvornår mon jeg lærer at holde nallerne fra den slags?


Læs også...

Kommissionens udspil omkring at gøre EU førende inden for AI-udvikling blev offentliggjort 9. april. Der skal blandt andet oprettes AI-gigafabrikker…

I 2026 åbner SDU et nyt campus i Vejle, som skal have fokus på IT- og STEM-uddannelser. Nu har uddannelses- og forskningsministeren godkendt de første…

Meta vil udvide begrænsningerne i de ungdomskonti til Instagram, som virksomheden indførte i blandt andre USA, Canada og England i efteråret. Samtidig…

Surrogatmødre, medforældre og stedbørnsadoptanter får nu udvidede muligheder for at holde barsel. Læs om de nye regler her.

PROSA oplever en stigning blandt især mandlige medlemmer, der opsiges enten i forbindelse med, at de fremsætter ønske om afholdelse af forældreorlov,…

Netcompany har alle de rette kontakter og kontrakter med det offentlige Danmark, men det sker desværre ofte på bekostning af de ansatte. ”Der er for…

Peter var glad og spændt, da han landede sit første job i IT-branchen – en ansættelse i Netcompany. Men nu, et halvt år senere, er han ved at brænde…

Fredag den 4. april er det 50 år siden, at Bill Gates og Paul Allan stiftede virksomheden Microsoft. De gjorde hjemmecomputeren (desktop) til…

Der mangler et opgør og nye alternativer til techgiganternes forretningsmodel, som fremmer hadtale. Tag jer sammen og kom i gang, lyder det fra Maia…

Hatespeech, antifeminisme og manosfære er blevet forrygende forretningsmodeller for influencers på sociale medier. De har fået godt tag i unge mænd…