Redaktørens indspark

Magien ved at nørde sammen

It-folk har noget, som alle andre burde misunde dem: Fællesskaber. Jeg har aldrig mødt samme grad af små og store tætte netværk, der knopskyder i alle retninger. Netværk, hvor mennesker samles omkring faglig passion og interesser.


Det er i den bedste forstand ” at nørde sammen”.

En stor del af forklaringen på den kolossale energi og innovation, som præger tech-miljøet, skal måske også findes her.

Folk finder sammen. I grupper. De skaber. Interessen er det bærende. Der er plads til alle: Blåt hår, piercinger, opsmøgede skjorteærmer, K-pop, metal-dyrkere, kult t-shirts, jakkesæt, veganere, kødspisere, diagnoser, han, hun, hen og charmetrolde.

I dette blad er beskrevet, hvordan fire ildsjæle fra gaming-branchen, er med til at starte en brancheklub.

De har kastet deres energi ind i at gøre spilbranchen til et godt sted at arbejde. De er allerede en del af et stort fællesskab, hvor alle aldre, forskellige nationaliteter og fagligheder mødes om at udvikle spil. Hvor alle brænder for det, de laver. Men hvor arbejdsvilkårene ofte ikke står mål med hverken branchens succes eller de ansattes passion.

Det vil de lave om på. Og bare at mødes med dem, viser hvordan spiludviklere, tegnere og andre som arbejder i branchen, kender hinanden på kryds og tværs og nyder at være sammen.

Måske er en del af den magiske opskrift på en fremadstormende it-branche, netop det nørdede fællesskab af knalddygtige mennesker og den boblende kreativitet, som opstår når man nørder sammen. Årsagen til at 2 plus 2 kan give 5.

Måske er det også derfor, at open source er så fundamentalt vigtigt for mange. Altså samarbejdet om at forbedre og udvikle sammen.

It er faktisk en fed, social, sjov og spillevende branche af fællesskaber.

Sherry List, der i dette blad fortæller om sit start-up med syntetisk data, kalder det konferenceudvikling, når man bruger hinanden og fællesskaber til at nørde, udvikle og ”hacke” ideer frem.

Fællesskabet i it er en gennemgående ånd og kultur med myriader af subkulturer. Det kan også tages med ud på nomade-arbejdsliv i hele verden, som beskrevet her i bladet.

Bladet har en del tekster om, at AI-hypen kommer med en osende klimabagside.

Værd at nævne, når søndag og mandag den 21. og 22. juli var de varmeste globale døgn nogensinde målt på kloden.

Begrebet flyskam er kendt. Men hvad med AI-skam?

Datacentre hoster og pruster, mens de skyller det hele ned med gigantiske mængder ferskvand.

Den primære årsag: Det vilde AI-kapløb, hvor alle vil være med på vognen, koste hvad det vil, og i øvrigt uden helt at tænke på, om der er mening med og brug for alt det kunstige.

Det Internationale Energiagentur anslår, at datacentrenes samlede elforbrug kan fordobles fra 2022-niveauet til 1.000 TWh (terawatttimer) i 2026, svarende til Japans energiforbrug. Forbruget af vand til at køle datacentre svarer til 2/3-dele af Englands årlige vandforbrug.

På den baggrund kan man  godt føle sig skamfuld, når man besøger ChatGPT eller alle de andre AI-modeller.

God læselyst.

Læs hele PROSAbladet her.

 

 


Læs også...

Ifølge mediet the Independent steg antallet af internetbruge og skærmtiden i 2024. Mediet har samlet en oversigt over vigtige data omkring skærmtid,…

PROSAs technørd og legebarn, forbundssekretær Mirza Cirkinagic, har fulgt nyhedsstrømmen fra techindustrien tæt hen over sommeren. ”Det har været en…

Platformen Hilfr har indgået en ny overenskomst med 3F, hvor der bliver sat krav til arbejdspladsens brug af kunstig intelligens.

HackYourFuture har startet et data analytics-hold, som bliver undervist i PROSA's lokaler. Målet er, at flere flygtninge og indvandrere skal ind på…

Verdens største it-forretningssystem, SAP, står foran en stor opgradering. Det kommer til at påvirke mange virksomheder og statslige organisationer.…

Der er mange særlige kulturfænomener i it og tech-verdenen – helt særlig er graden af og udsmykningen af laptops med vinylstickers.

"Man kan frygte, at AI-hypen er en undskyldning for at udskyde og aflyse grøn omstilling." Forbundssekretær i PROSA og it-nørd, Henrik Jacobsen, gør…

Trusselsniveauet har langt oversteget skalaerne og kapaciteten er langt over, hvad almindelige danske virksomheder har til rådighed. Det fortæller…

Sherry og Goran lavede et hobby-projekt med syntetisk data til en konference. Projektet var så godt, at de netop har kastet sig ud i start-up-livet…

Mads, 33 år, primært programmør og sekundært designer og bestyrelsesmedlem i den ny brancheklub for ansatte i spilbranchen.