Enhedslisten har opgivet et beslutningsforslag om at give cykler et digitalt stelnummer for at besværliggøre cykeltyverier. Nummeret skulle lægges i en chip med antenne og skulle kunne fjernaflæses på få meters afstand, så det kunne bruges til at opspore stjålne cykler. RFID-chip, som teknologien kaldes, kendes i dag fra BroBizz, rejsekortet og mange adgangskort.
I PROSA har Ole Tange, it-politisk rådgiver, erfaringer med RFID-chip. RFID-chippen i dankortet har han kunnet slå fra ved at bore et lille hul i antennen. Han har også prøvet at forstyrre dankortets radiosignaler ved blot at lægge alufolie ved siden af kortet. Derfor satte PROSA spørgsmålstegn ved nytten af Enhedslistens nu droppede forslag:
– Det vil være nemt for en tyv at ødelægge eller forstyrre funktionaliteten, og det vil formodentlig være mindre indgribende end at sparke en lås op. Forslaget får derfor næppe nogen betydning for de cykeltyve, der er klar over RFID-chippens eksistens, konstaterer han.
Ole Tanges hovedanke til det tidligere forslag er dog de eventuelle privatlivskonsekvenser.
– Det var værre, at forslaget lagde op til, at Privacy by Design ikke skulle indbygges. Derfor risikerede man en løsning, hvor enhver kunne fjernaflæse cyklens stelnummer. Det ville have haft konsekvenser for borgernes privatliv - for eksempel ville man kunne overvåge, hvilke cykler der deltog i en given demonstration, siger han.
Han anbefaler på PROSAs vegne løsninger, der som minimum rummer Privacy by Design.
– Det kunne for eksempel foregå ved, at cyklens RFID-chip blot svarer, at her er en cykel – uden noget ID. Spørger man cyklen, om den er stjålet, skal den svare ja eller nej. Det kunne man lave, ved at spørgsmålet inkluderer listen over stjålne cykler, så cyklen alene skal tjekke, om stelnummeret er på listen, forklarer Ole Tange.
Enhedslistens it-ordfører, Bruno Jerup, bekræfter i en e-mail til PROSA, at forslaget er trukket tilbage.
– Jeg indstillede til gruppen, at vi på grund af PROSAs og andres argumenter trak forslaget tilbage, forklarer han.
kwn