GAMING

Rekordvækst i computerspilbranchen

Den danske computerspilbranche fordoblede sin omsætning i 2020 og satte ny rekord.

Under coronakrisen har den danske computerspilbranche udvist sundhedstegn med rekordhøj omsætning, flere virksomheder og flere beskæftigede. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Omsætningen er fordoblet fra 2019 til 2020 og satte rekord med 1,7 milliarder kroner i 2020.

”Efter en periode med fald efter finanskrisen har der været fremgang i branchen, og især de seneste år har der været en stor vækst i omsætningen. Væksten fra 2019 til 2020 var rekordhøj med lidt over 100 procent”, siger Lina Maria Pedersen, som er specialkonsulent i Danmarks Statistik.

Hun forklarer, at softwarevirksomheder generelt har haft stor fremgang de senere år. Særligt i 2020, hvor flere brancher har været markant påvirket af COVID-19, har den danske softwarebranche klaret sig godt med en samlet omsætning på cirka 14 milliarder kroner. Det er en stigning fra lidt over 12 milliarder kroner i 2019.

Væksten fra 2019 til 2020 var rekordhøj med lidt over 100 procent
- Lina Maria Perdesen, specialkonsulent i Danmarks Statistik

Der er også kommet flere virksomheder i computerspilbranchen. I 2011 var der 32 virksomheder, der beskæftigede sig med udgivelse af computerspil, men det er vokset til 117 danske virksomheder i 2020.

Ud over væksten i omsætning og antal virksomheder, er der også en stigende tendens i antallet af beskæftigede. Mens der i 2011 var 153 fuldtidsbeskæftigede i branchen, var antallet vokset til 482 sidste år.

Udviklingen skriver sig ind i en tendens, hvor forbruget af digitale spil stiger, forklarer Agnes Tassy, der er chefkonsulent i Danmarks Statistik. Det observeres ikke blot i Danmark, men også i andre EU-lande:

”Vi spiller både mere computer og konsol, men også apps på mobil eller tablets, som især er populære hos kvinder. I de andre nordiske lande og Holland har stigningen været endnu mere markant. Vi tør derfor godt sige, at efterspørgslen på spil stiger både inden for og uden for Danmarks grænser”, siger Agnes Tassy.


Læs også...

På få minutter komponerede Ole Tange en PROSA-slagsang med tekst fra ChatGPT, og med musik, sang, beats og kor fra Udio.com. "Det fungerer, det er…

Natasha Friis Saxberg er en af de mest markante stemmer, når det handler om at sætte dagsordener inden for it og tech herhjemme. Hun er direktør for…

Selvom Anna igen og igen fortalte sine ledere, at den kode, hun og kollegerne arbejdede med, ikke var god nok, blev der ikke lyttet – men der blev…

Dagligt hører vi om nye hackerangreb, og frygten for, at store angreb kan lægge vores samfund ned, bliver mere og mere reel. Nye it-sikkerhedsregler…

I år har 5.187 personer søgt ind på en it-uddannelse via kvote 2. Det er 10 pct. flere end i 2023.

Den to-årige overenskomst for ansatte i staten er endelig forhandlet på plads for de enkelte organisationer. For ansatte på PROSAs overenskomst…

33-årige Ahmed Zewain drømte om at blive astronom eller astrofysiker, men i dag laver han AI-algoritmer. Han er god til matematik – ikke sådan…

Det er en leg at kode for Simon Moe Sørensen – men det er ikke nok, at du laver verdens flotteste kode, hvis du gerne vil være en succesfuld data…

Politisk rådgiver og talnørd hos PROSA, Ole Tange, giver her en hurtigt introduktion til kryptering.

Musk sagsøger ChatGPT, Instagram mest downloadede app, Netcompany-sagen ruller videre, flere får terapi af chatbots, Apple får kæmpebøde fra Vestager,…