GAMING

Rekordvækst i computerspilbranchen

Den danske computerspilbranche fordoblede sin omsætning i 2020 og satte ny rekord.

Under coronakrisen har den danske computerspilbranche udvist sundhedstegn med rekordhøj omsætning, flere virksomheder og flere beskæftigede. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Omsætningen er fordoblet fra 2019 til 2020 og satte rekord med 1,7 milliarder kroner i 2020.

”Efter en periode med fald efter finanskrisen har der været fremgang i branchen, og især de seneste år har der været en stor vækst i omsætningen. Væksten fra 2019 til 2020 var rekordhøj med lidt over 100 procent”, siger Lina Maria Pedersen, som er specialkonsulent i Danmarks Statistik.

Hun forklarer, at softwarevirksomheder generelt har haft stor fremgang de senere år. Særligt i 2020, hvor flere brancher har været markant påvirket af COVID-19, har den danske softwarebranche klaret sig godt med en samlet omsætning på cirka 14 milliarder kroner. Det er en stigning fra lidt over 12 milliarder kroner i 2019.

Væksten fra 2019 til 2020 var rekordhøj med lidt over 100 procent
- Lina Maria Perdesen, specialkonsulent i Danmarks Statistik

Der er også kommet flere virksomheder i computerspilbranchen. I 2011 var der 32 virksomheder, der beskæftigede sig med udgivelse af computerspil, men det er vokset til 117 danske virksomheder i 2020.

Ud over væksten i omsætning og antal virksomheder, er der også en stigende tendens i antallet af beskæftigede. Mens der i 2011 var 153 fuldtidsbeskæftigede i branchen, var antallet vokset til 482 sidste år.

Udviklingen skriver sig ind i en tendens, hvor forbruget af digitale spil stiger, forklarer Agnes Tassy, der er chefkonsulent i Danmarks Statistik. Det observeres ikke blot i Danmark, men også i andre EU-lande:

”Vi spiller både mere computer og konsol, men også apps på mobil eller tablets, som især er populære hos kvinder. I de andre nordiske lande og Holland har stigningen været endnu mere markant. Vi tør derfor godt sige, at efterspørgslen på spil stiger både inden for og uden for Danmarks grænser”, siger Agnes Tassy.


Læs også...

201 studerende er i år blevet taget i at snyde med AI på fem af landets universiteter. Tendensen er den samme på den anden side af Øresund. I Sverige…

Francesca Tremulu gør status over 2025 i gamingbranchen. Et år der, desværre også stod i afskedigelsernes tegn. Der er brug for at reflektere over,…

Ny rapport, Techgiganternes hemmeligheder”, fra digitaliseringsministeriet viser, hvordan sociale medier systematisk fastholder brugerne gennem…

Ctrl+Alt+Reclaim er Europas første digitale retfærdighedsbevægelse af og for unge, de vinder stigende opbakning- Kravet er et opgør med big tech og at…

Ole Tange, PROSAs IT-politiske rådgiver og privacy-forkæmper, oplevede 2025 som et år, hvor chatkontrol, aldersverifikation og overvågning udfordrede…

Mirza Cirkinagic, forbundssekretær i IT-fagforeningen PROSA er også legebarn og hyppig bruger af techgadgets. Her giver han et bud på top- og…

Vibe-coding har masser af potentiale, og det kaster ikke webudviklere ud i massearbejdsløshed. Og så er AI altså ikke bevidst, for bevidsthed er noget…

Christian Ruhwedell arbejder med IT-sikkerhed og risikostyring. Han er overrasket over, hvor godt AI og vibe-coding fungerer allerede i dag, men ser…

Meriemme er 49 år, har læst til datamatiker og studeret datalogi. Hun har de senere år arbejdet mest med compliance, sikkerhed og at styre…

Jonathan Grace, 49, arbejder med digitalt design og kommunikation og er begejstret for de ny muligheder, som AI-værktøjer åbner for.