GAMING

Rekordvækst i computerspilbranchen

Den danske computerspilbranche fordoblede sin omsætning i 2020 og satte ny rekord.

Under coronakrisen har den danske computerspilbranche udvist sundhedstegn med rekordhøj omsætning, flere virksomheder og flere beskæftigede. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Omsætningen er fordoblet fra 2019 til 2020 og satte rekord med 1,7 milliarder kroner i 2020.

”Efter en periode med fald efter finanskrisen har der været fremgang i branchen, og især de seneste år har der været en stor vækst i omsætningen. Væksten fra 2019 til 2020 var rekordhøj med lidt over 100 procent”, siger Lina Maria Pedersen, som er specialkonsulent i Danmarks Statistik.

Hun forklarer, at softwarevirksomheder generelt har haft stor fremgang de senere år. Særligt i 2020, hvor flere brancher har været markant påvirket af COVID-19, har den danske softwarebranche klaret sig godt med en samlet omsætning på cirka 14 milliarder kroner. Det er en stigning fra lidt over 12 milliarder kroner i 2019.

Væksten fra 2019 til 2020 var rekordhøj med lidt over 100 procent
- Lina Maria Perdesen, specialkonsulent i Danmarks Statistik

Der er også kommet flere virksomheder i computerspilbranchen. I 2011 var der 32 virksomheder, der beskæftigede sig med udgivelse af computerspil, men det er vokset til 117 danske virksomheder i 2020.

Ud over væksten i omsætning og antal virksomheder, er der også en stigende tendens i antallet af beskæftigede. Mens der i 2011 var 153 fuldtidsbeskæftigede i branchen, var antallet vokset til 482 sidste år.

Udviklingen skriver sig ind i en tendens, hvor forbruget af digitale spil stiger, forklarer Agnes Tassy, der er chefkonsulent i Danmarks Statistik. Det observeres ikke blot i Danmark, men også i andre EU-lande:

”Vi spiller både mere computer og konsol, men også apps på mobil eller tablets, som især er populære hos kvinder. I de andre nordiske lande og Holland har stigningen været endnu mere markant. Vi tør derfor godt sige, at efterspørgslen på spil stiger både inden for og uden for Danmarks grænser”, siger Agnes Tassy.


Læs også...

Får du en advarsel, så råder PROSA altid til, at du gør indsigelser, hvis noget er åbenlyst forkert eller ikke giver mening.

Nogle af de store sprogmodeller ser ud til at modstå at blive slukket og vil endda sabotere nedlukning. Det oplevede forskere, som forsøgte at teste…

AI-agenter kan lave fejl. Den stigende brug af AI kan således udløse det næste store forsikringseventyr. I hvert fald, hvis man skal tro Rune Kvist…

Datatilsynet har afsluttet sin undersøgelse af DR’s krav om login på DRTV og finder ikke tilstrækkelig grundlag for at kritisere det obligatoriske…

Forskere har testet 11 store chatbots. De "pleaser" i langt højere grad, end mennesker gør, og de fremmer oftere brugerens adfærd, selv hvis den var…

Yasmin er 22, går på 3. semester og har valgt Multimedielinjen på erhvervsakademiet Zealand i Køge, fordi hun gerne vil arbejde kreativt med content

Kiwi er 29 år og studerer Multimediedesign på Erhvervs­akademiet Zealand i Køge og vil gerne arbejde med programmering.

Thomas er 47 år, og studerer til datamatiker på 3. semester på Zealand.

Catrine er 23 år, går på 3. semester på Multimedielinjen på Zealand, og drømmer om at arbejde som fotograf

Alberte er 23 år, studerer Multimediedesign på Zealand og er interesseret i editorial design, magasiner, grafisk design og branding.