GAMING

Rekordvækst i computerspilbranchen

Den danske computerspilbranche fordoblede sin omsætning i 2020 og satte ny rekord.

Under coronakrisen har den danske computerspilbranche udvist sundhedstegn med rekordhøj omsætning, flere virksomheder og flere beskæftigede. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Omsætningen er fordoblet fra 2019 til 2020 og satte rekord med 1,7 milliarder kroner i 2020.

”Efter en periode med fald efter finanskrisen har der været fremgang i branchen, og især de seneste år har der været en stor vækst i omsætningen. Væksten fra 2019 til 2020 var rekordhøj med lidt over 100 procent”, siger Lina Maria Pedersen, som er specialkonsulent i Danmarks Statistik.

Hun forklarer, at softwarevirksomheder generelt har haft stor fremgang de senere år. Særligt i 2020, hvor flere brancher har været markant påvirket af COVID-19, har den danske softwarebranche klaret sig godt med en samlet omsætning på cirka 14 milliarder kroner. Det er en stigning fra lidt over 12 milliarder kroner i 2019.

Væksten fra 2019 til 2020 var rekordhøj med lidt over 100 procent
- Lina Maria Perdesen, specialkonsulent i Danmarks Statistik

Der er også kommet flere virksomheder i computerspilbranchen. I 2011 var der 32 virksomheder, der beskæftigede sig med udgivelse af computerspil, men det er vokset til 117 danske virksomheder i 2020.

Ud over væksten i omsætning og antal virksomheder, er der også en stigende tendens i antallet af beskæftigede. Mens der i 2011 var 153 fuldtidsbeskæftigede i branchen, var antallet vokset til 482 sidste år.

Udviklingen skriver sig ind i en tendens, hvor forbruget af digitale spil stiger, forklarer Agnes Tassy, der er chefkonsulent i Danmarks Statistik. Det observeres ikke blot i Danmark, men også i andre EU-lande:

”Vi spiller både mere computer og konsol, men også apps på mobil eller tablets, som især er populære hos kvinder. I de andre nordiske lande og Holland har stigningen været endnu mere markant. Vi tør derfor godt sige, at efterspørgslen på spil stiger både inden for og uden for Danmarks grænser”, siger Agnes Tassy.


Læs også...

Det er absolut ikke let at få et ben inden for i spilindustrien, når man kommer fra udlandet og har taget en uddannelse i Danmark. De regler, som skal…

YouTube er ved at blive det mest populære valg til tv-streaming. Og har også fået fat i de ældre generationer.

I følge studie fra Microsoft er oversættere efterfulgt af historikere, de mest udsatte stillinger i forhold til AI. Webudviklere, forfattere, sælgere,…

En svag adgangskode var tilstrækkeligt til, at en ransomware-bande formåede at ødelægge en 158 år gammel virksomhed og gøre 700 mennesker…

Årets hyggeligste weekend står for døren. Og du kan komme med helt gratis og bruge tiden med andre IT-studerende. Dette års STUD-træf har temaet AI.…

Quiet cracking, hvor forholdet til arbejdspladsen har slået revner, men de ansatte alligevel møder ind dagligt, er en ny tendens som er ved at sprede…

Fra Open Source til hacking, Coding Pirates, frivillige mentorer i NGO'er, spilbranchen. Tech og IT af i dag handler i høj grad om at samarbejde, dele…

Journalist, privacy-forkæmper og IT-debattør Anders Kjærulf fik til opgave at beskrive blockchain i PROSAbladet. Han nåede frem til, at det ikke er…

Jacob Herbst er i dag et vaskeægte IT-sikkerhedskoryfæ, og han har i knap 30 år været med til at sætte retningen for cybersikkerhed. Her fortæller han…

Hos nonprofit-organisationen Hackyourfuture, HYF, oplever man et fald i forhold til at få webudviklere fra de seneste seks uddannelseshold i…