Foto: Emilie Rasmussen

IT-KULTUR

Tal til din gummiand!

Du har sikkert hørt om rubber-duck-debugging, og måske har du allerede en lille kodeand stående på skrivebordet. Gummianden er blevet et stærkt symbol i it-branchen, men hvorfor egentlig? Bliv klogere her.


It-miljøet kan virke syret fra udefrakommende. Granvoksne mennesker, som ellers virker relativt almindelige, kan have små flokke af gule gummiænder stående på skrivebordet.

Ikke nødvendigvis altid kønt. Men farverigt.

Det er kodeænder.

Og kodeanden handler ikke om dårlig smag. Tværtimod giver den særdeles god mening.

Fænomenet er amerikansk. ’Rubber-duck-debugging’. Prøv at sige det hurtigt. Så bliver det lidt kortere – og mere populært: ’Rubberducking’.

Rubberducking handler om, at hvis du som programmør taler højt til gummianden, så vil den hjælpe dig med at løse de kode-problemer, du er kørt fast i.

Man mener, at fænomenet stammer fra bogen ’The Pragmatic Programmer: From Journeyman to Master’. Den er skrevet af Andrew Hunt og David Thomas og blev udgivet i 1999. I bogen er der en historie om en programmør, som bærer rundt på en gummiand, og han taler til den, hver gang han løber ind i et kode-problem.

Helt tosset er det ikke.

Forskning har vist, at folk, som taler højt om deres udfordringer, ofte kommer lettere frem til løsninger og bliver mere kreative.

Siden er kodeanden blevet til et helt kultfænomen, og i dag findes der utallige variationer af den lille gummiand. PROSA har – naturligvis – også årgangsænder som en del af fagforeningens merchandise.

Du kan endda også finde et helt website, der er tilegnet andens egenskaber: rubberduckdebugging.com 

Her får du udpenslet, hvad rubber-duck-debuggingmetoden er:

  1. Tig, lån, stjæl, køb, fremstil eller få på anden måde fat i en gummiand (det skal være badekar-typen).
  2. Placer gummianden på skrivebordet og fortæl den, at du gerne vil gennemgå noget kode med den, hvis det er ok.
  3. Forklar anden, hvad din kode skal gøre, gå derefter i detaljer og forklar din kode linje for linje. 4. På et tidspunkt vil du fortælle anden, hvad du gør næste gang, og så vil du indse, at det faktisk ikke er det, du gør. Anden vil sidde helt rolig og glad med bevidstheden om, at den har hjulpet dig på vej.


Således er opfordringen givet videre!

Og husk: Du kan også sagtens spørge din and, hvis du står med et hvilket som helst andet problem i livet. Måske kan anden hjælpe dig på vej?

EN SUBKULTUR AF SYMBOLER


At færdes mellem it-folk kan virke som at gå på et kludetæppe, der er vævet sammen af symboler, magiske tal, skjulte referencer, subkulturer, trosretninger og communities. It-folk har deres egen savanne, hvor de mærker territoriet af med skjulte tegn, som kun de eller de nærmeste i flokken forstår og genkender. Det klogeste dyr her kan meget vel være en gummiand.

PROSAbladet vil fremover sætte fokus på alt det, som gør it-branchen helt særlig og kulturelt enestående. Det kan være klistermærkerne på computeren, magiske tal, Star Wars-dyrkelse eller noget helt fjerde. Redaktionen modtager gerne tips og inspiration: prosabladet@prosa.dk 


Læs også...

Får du en advarsel, så råder PROSA altid til, at du gør indsigelser, hvis noget er åbenlyst forkert eller ikke giver mening.

Nogle af de store sprogmodeller ser ud til at modstå at blive slukket og vil endda sabotere nedlukning. Det oplevede forskere, som forsøgte at teste…

AI-agenter kan lave fejl. Den stigende brug af AI kan således udløse det næste store forsikringseventyr. I hvert fald, hvis man skal tro Rune Kvist…

Datatilsynet har afsluttet sin undersøgelse af DR’s krav om login på DRTV og finder ikke tilstrækkelig grundlag for at kritisere det obligatoriske…

Forskere har testet 11 store chatbots. De "pleaser" i langt højere grad, end mennesker gør, og de fremmer oftere brugerens adfærd, selv hvis den var…

Yasmin er 22, går på 3. semester og har valgt Multimedielinjen på erhvervsakademiet Zealand i Køge, fordi hun gerne vil arbejde kreativt med content

Kiwi er 29 år og studerer Multimediedesign på Erhvervs­akademiet Zealand i Køge og vil gerne arbejde med programmering.

Thomas er 47 år, og studerer til datamatiker på 3. semester på Zealand.

Catrine er 23 år, går på 3. semester på Multimedielinjen på Zealand, og drømmer om at arbejde som fotograf

Alberte er 23 år, studerer Multimediedesign på Zealand og er interesseret i editorial design, magasiner, grafisk design og branding.