Mere tid, mindre administration og bedre kvalitet.
Det er i hovedtræk de tre ting, som det offentlige skal bruge kunstig intelligens til.
Sådan lyder det i hvert fald i en ny vision fra Den Digitale Taskforce for kunstig intelligens, som har fået til opgave at lægge linjerne for brugen af AI i det offentlige.
Taskforcen er nedsat på tværs af staten, KL og regionerne, og hovedbudskabet fra eksperterne er, at kunstig intelligens skal frigøre mere tid til det vigtige.
Konkret kommer taskforcen med tre målsætninger:
- En effektiv og innovativ offentlig sektor: Brug af kunstig intelligens i vores opgaver og organisering sikrer, at ressourcerne anvendes der, hvor de giver mest værdi, samt at der løbende udvikles nye løsninger og services. Det skal frigøre ressourcer bl.a. der, hvor der mangler arbejdskraft.
- Skræddersyet og nem interaktion med offentlige myndigheder: Brug af kunstig intelligens i vores opgaver og organisering gør borgere og virksomheders møde med den offentlige sektor nemmere, mere enkelt og mere personligt.
- Forstærket faglighed og kerneopgaven i fokus: Brug af kunstig intelligens i vores opgaver og organisering forstærker de offentlige ansattes faglighed og understøtter, at de har er mere tid til bl.a. borger- og virksomhedsrettede opgaver.
Frem mod 2035 er det ambitionen, at kunstig intelligens skal frigøre mindst 50 mio. timer, hvilket svarer til mindst 30.000 årsværk, hos de offentlige myndigheder.
"Kunstig intelligens skal være med til at sikre fremtidens offentlige sektor. Der skal skabes mere tid til nærvær, omsorg og relationer. Det kræver ambitiøse mål. Derfor er jeg rigtig glad for, at vi i fællesskab er blevet enige om, at vi frem mod 2035 skal frigøre ressourcer, så der kan blive mere tid til de vigtige og nære opgaver," siger digitaliseringsminister Caroline Stage i en meddelelse og fortsætter:
"Vi skal turde at gå forrest i et hastigt tempo, når det gælder om at implementere løsninger, der virker og øger effektiviteten."