Natasha Friis Saxberg er adm. direktør i IT-Branchen, der er en brancheorganisation for it- og televirksomheder. Foto: Morten Germund

ÅRET DER GIK

Tech-året, der gik – hvad var vildest i 2024?

Året er ved at rinde ud, og vi kigger tilbage på op- og nedture i 2024. I denne omgang spørger vi Natasha Friis Saxberg, der er adm. direktør i IT-Branchen, hvordan hun vil huske året, der gik – og hvad hun vil se frem til i 2025.


Hvad har været den vildeste tech-nyhed i 2024?

”Neuralink, Elon Musks virksomhed, gennemførte i januar 2024 deres første menneskelige implantation af en hjernechip. Patienten, Noland Arbaugh, en 29-årig kvadriplegiker, modtog implantatet, som gør det muligt for ham at kontrollere en computer med sine tanker.”

”Efter operationen demonstrerede Arbaugh evnen til at styre en computermarkør og spille skak ved hjælp af tankekontrol. Selvom der opstod tekniske udfordringer, som at nogle af implantatets tråde løsrev sig, blev disse adresseret gennem softwarejusteringer, hvilket samtidig forbedrede funktionaliteten.”

”Et banebrydende og vigtigt skridt i udviklingen af teknologi, der kan hjælpe personer med lammelser med at genvinde en vis grad af autonomi.” 

Hvad er den mest triste tech-nyhed i 2024?

”Antallet af cyberangreb stiger og stiger. Sidste år blev hver eneste danske virksomhed i gennemsnit ramt af 2.521 cyberangrebsforsøg om ugen. Samtidig må vi desværre konstatere, at 35 procent af danske SMV'er har lav cybersikkerhed.”

”Det gør dem sårbare over for økonomiske tab, datalæk og produktionsstop, hvilket truer deres overlevelse.”

”Vellykkede cyberangreb er med til at underminere tilliden til digitale løsninger og skaber risici for kunder og samarbejdspartnere. Vi skal derfor øge investeringerne i forskning i og implementering af cybersikkerhed ift. vores forsvar, så vi kan sikre de 33 procent af statens kritiske IT-systemer, som har en lav grad af sikkerhed.”

Vellykkede cyberangreb er med til at underminere tilliden til digitale løsninger og skaber risici for kunder og samarbejdspartnere.

Hvad talte vi ikke nok om i 2024, som burde have fået meget mere opmærksomhed?

”Arbejdsmarkedsbesparende teknologier kan frigøre 10.000 fuldtidsstillinger i det offentlige, især inden for sundhed og ældrepleje. Velafprøvede digitale løsninger som AI og automatisering kan effektivisere arbejdsgange, reducere bureaukrati og løfte kvaliteten for borgere og medarbejdere.”

”Mange af disse løsninger findes allerede rundt om i Danmark, men bliver ikke udbredt. Det er afgørende at investere i udbredelse af disse løsninger og skabe nationale planer for at sikre effektiv implementering og skalerbarhed.”

Hvilke tre IT-ting har overrasket dig mest i 2024?

”1. At antallet af cyberangreb, der var rettet mod danske virksomheder er steget med hele 49 procent på bare et år.”

”2. At vi skar på antallet af IT-specialistuddannelser der, hvor de unge søger hen. Manglen på IT-specialister truer Danmarks konkurrenceevne og innovation, mens virksomheder kæmper for at rekruttere de rette profiler. Uden handling og investering risikerer vi at miste både arbejdspladser og førerpositionen som digital frontløber. Og de unge forlader feltet, hvis ikke de kommer ind, så vi mister gevinsten ved at få flere unge til at søge ind på uddannelsespladserne.”

”3. Det uventede tempo, hvormed wearable tech og hjerne-computer-grænseflader blev kommercialiseret og adopteret bredt, især inden for sundhedssektoren.” 

Hvad er det vigtigste, der er sagt om tech og IT i 2024?

”Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited, whereas imagination encircles the world." – Albert Einstein.

“Vi har mere end nogensinde brug for vores forestillingsevne, til at se og skabe nye løsninger for vores værdikæder, vores klima og vores demografiske udfordringer. Og teknologi vil være et afgørende middel i den rejse.”

Vi har mere end nogensinde brug for vores forestillingsevne.

Hvilke tre ting ser du allermest frem til med tech-briller i 2025?

”1. Udrulningen af nye, bæredygtige batteriteknologier, der kan transformere energisektoren og elektrificeringen af transport.” 

”2. AI-assisterede sundhedsløsninger, der kan påvirke behandlingen af sygdomme som kræft og alzheimers.”

”3. Trump har sagt, at USA skal være førende indenfor blockchain økonomi. Jeg ser frem til, hvordan det vil påvirke den globale udvikling af blockchain – ikke som valuta, men som teknologi til at understøtte Web3-tendenserne – herunder decentrale forretningsmodeller.”

Hvad er den største udfordring, vi står over for, når vi kigger ind i 2025 og frem?

”Den største udfordring frem mod 2025 er at accelerere den grønne omstilling og implementere eksisterende klimateknologier, samtidig med at vi udvikler fremtidens løsninger.”

”Klimakrisen kræver handling nu, men langsomme beslutningsprocesser og manglende investeringer bremser det nødvendige fremskridt. Vi skal kombinere teknologi, politik og innovation for at skabe en bæredygtig fremtid og sikre, at Danmark kan blive en global grøn frontløber.”

Den største udfordring frem mod 2025 er at accelerere den grønne omstilling og implementere eksisterende klimateknologier.

Er der noget, du især frygter, når vi går ind i 2025?

”Jeg frygter, at Europa og Danmark mister innovationskraft, hvis regulering kvæler teknologisk udvikling.”

”Draghi-rapporten understreger behovet for balance mellem klare regler og plads til innovation. Uden denne balance risikerer vi at blive et "teknologisk museum" frem for en global leder. Vi skal skabe rammer, der tiltrækker investeringer og fremmer ny teknologi, så vi kan udnytte den digitale tidsalders fulde potentiale.” 

LÆS OGSÅ: "Den vildeste tech-nyhed i 2024 var Apples nye airpods"


Læs også...

​​​​​​​Penge og vækst. De to ting er ofte øverst på listen, når det handler om, hvorfor man driver en virksomhed. Og bevares, hos Ghost Ship Games vil…

Millionerne trillede ind, da Søren Lundgaard solgte Ghost Spil Games. Han havde opnået det ypperste, og drømmen om at skabe et succesfuldt spil var…

Gaming kan meget godt for socialisering, fællesskab og interesse for IT. Hvorfor skubbes unge piger over på sociale medier og væk fra spillene i de…

Blockchain er kommet i vælten, efter at kryptovaluta igen er kommet på alles læber. Men hvad er en blockchain, og hvordan arbejder man med den? PROSAs…

Camilla Lyngbo Wolden-Ræthinge lancerer snart et multiplayer-spil rettet primært mod piger. Hun savner en spiludvikling, som favner det emotionelle…

Er det irriterende, at man ofte bliver spurgt ind til sit køn, bare fordi man er kvinde og arbejder med tech? Nej, siger 26-årige Ida Thoft…

Da 26-årige Ida Thoft Christiansen startede med at studere software for syv år siden, var IT-branchen et slaraffenland af muligheder og gode…

Lautrupparken i Ballerup er blevet kendt som Danmarks svar på Silicon Valley. IT-virksomheder ligger side om side, og tusindvis af IT-folk har deres…

Lautrupparken i Ballerup har været et IT-mekka siden 1960'erne. Nogle IT-virksomheder – blandt andre Visma – har valgt at sige farvel og tak til…

Nonbinær. Queer. Pronominer. Der er mange begreber at holde styr på, når det gælder kønsidentitet og seksualitet. Vi gør dig klogere, så du ved, hvad…