Interview med Thomas Byskov Tønder
TEMA

Thomas Byskov Tønder

Mulighed for at sætte dit præg på fremtiden og stolthed over nørde-titlen

Thomas Byskov Tønder, 27 år, uddannet Software Ingeniør fra DTU

> 2 måneders gratis til nyuddannede hos PROSA

Hvorfor valgte jeg en fremtid inden for it/tech?
-     Jeg har altid været interesseret i computere, men blev rigtig fascineret af software udvikling i løbet af gymnasiet da jeg begyndte at grave mig ned i emnet.

-    Jeg syntes det var magisk, at tekst og tal kunne blive til det man så på skærmen.
 
Har løn og karrieremuligheder betydet noget for dit valg?
-     Nej. Jeg har hele tiden vidst, at jeg havde gode udsigter indenfor softwareudvikling. Det kunne selvfølgelig maksimeres, men det så jeg ingen mening i. 

Hvad er det gode ved studiet?
-     Jeg ved ikke om det er anderledes end andre studieretninger, men jeg oplevede stor faglighed samt en vilje til at gøre studiet lærerigt og sjovt på samme tid.

-    Det er velkendt at folk kommer ind på software-studiet med fuldstændig forskellige baggrunde. Nogle har aldrig programmeret før, mens andre har siddet og lavet apps eller lignende i årevis.

-    Jeg startede selv blandt gruppen af folk med meget lidt erfaring, men jeg oplevede ikke, at det var et problem. Studiekammeraterne er generelt villige til at hjælpe og efter et års tid er alle kommet på samme niveau.

-    Vi havde også stor frihed omkring vores større opgaver. Hvis du havde en god idé og du kunne finde en professor som ville stå inde for opgaven, kunne du lave hvad som helst. Personligt handlede min bachelor om at skrive en AI som kunne spille World of Warcraft.
 
Er it/tech stadig et udpræget mandefag blandt din aldersgruppe – og i givet fald hvorfor?
-    For det meste, ja, software specifikt var stadig mandsdomineret da jeg læste, men jeg tror, det er ved at vende.

-    Den nuværende forandring i at vi ser stigende antal af kvinder tage uddannelser indenfor naturvidenskabelige fag er sket graduelt og uddannelser som software/electro-ingeniør er noget af den inderste kerne af denne slags fag. Dvs. "nørderne blandt nørderne".

-    Derfor tror jeg at forandringen har taget længere tid, men jeg er sikker på at det også kun er et spørgsmål om tid før dette ændrer sig og jeg tror at forandringen vil ske eksplosivt.
 
Hvordan ser din omverden på dig og din interesse for it/tech?
-     Jeg er kun oplevet gode ting. Mange i min familie har taget længere uddannelser og kan identificere og mine venner har mere eller mindre de samme interesser.

-    Når jeg møder nye mennesker og fortæller om mit studie eller arbejde bliver jeg ofte mødt med en variation af "Sejt. Det er da også fremtiden."

-     I min erfaring synes folk at man er nørdet, men en person at se op til.


Hvad synes du om nørde-mærkatet, er det fair?
-    Jeg identificerer mig selv som en klassisk nørd. Det er en titel, jeg er stolt af.

-    Jeg synes allerede, at samfundet er godt på vej til at fjerne de negative konnotationer ved ordet "nørd".

-     Det er mindre vigtigt at prøve at fjerne nørd-mærkatet og mere om at udbrede forståelse for, hvad ordet betyder.

-     Jeg mener, at alle er nørder inden for et eller andet, jeg er computernørd, mens andre er historienørder, musiknørder, træningsnørder osv.

Hvordan vil du beskrive dine studiekammerater og fællesskabet?
-     Jeg havnede i en gruppe af studerende som havde stor fælles interesse i at få det meste ud af vores uddannelse. 
 
Din årgang generation kontra tidligere tech/it-folk  - tror du i er anderledes?
-     Ikke anderledes, blot mere diverse. Den stereotype "supernørd" som går rundt i en plettet T-shirt og joggingbukser og er en af de klogeste mennesker du nogensinde vil møde, findes stadig.

-    Men folk har fået åbnet øjnene op for at de ikke behøver at passe ind i den ramme for at studere it. Der er ikke et pressende behov for den nye Mark Zuckerberg, der er tværtimod et behov for den dygtige udvikler.

-    Der er også et behov i industrien for folk med en it faglig baggrund, som også kan finde ud af at se udover denne faglig og vurdere, hvordan it bedst anvendes. Personer som kan sparre med udviklerne og samtidig holde overblikket.

Har du særlige interesser? Musik-genre? Film?
-    Jeg har arvet en interesse for outdoor livet fra min far. Jeg elsker at løbe, vandre, ro og bruge tid i naturen. Jeg synes, det giver mig en god kontrast til min dagligdag og lader mig komme væk fra det hele og genopbygge mit udsyn.

Gamer du?
-     Ja.


Hvilke yndlingsspil?
-     Jeg har brugt mange timer på de store kendte spil som "World of Warcraft" og "League of Legends", men mine yndlingsspil kommer fra Roguelike genren med spil som "Hades" og "Slay the Spire"

Programmerer du og har du et yndlingssprog?
-     Det gør jeg. Det er mit arbejde.

-     Mit yndlingssprog ændrer sig ofte baseret på det jeg umiddelbart laver. Nuværende er det Python fordi jeg sidder og skriver Machine Learning programmer. 

Bruger du sociale medier – og hvilke?
-     Meget lidt. Det eneste jeg bruger ofte, er Discord. Jeg har hverken Instagram eller Twitter accounts.
 

Er du bekymret for konsekvenser af it og sociale mediers indflydelse?
-     Ja. Der er allerede mange eksempler på folk i alle aldre, som bliver påvirket af grupper, de deltager i online eller har svært ved omgås i verden udenfor computeren.

-    Det er dog, hvad man må forvente. Verden er forbundet som aldrig før og man kan risikofrit få en plads på første række til at opleve hvad som helst.

-    Til gengæld mener jeg, at det reelle problem er at samfundet ikke har indhentet it endnu.
 
Er du bekymret for overvågning?
-    På et personligt niveau, nej. I samfundsperspektiv og som noget, folk vil blive udsat for, hvad enten om de vil det eller ej, ja. Anonymitet vs. Effektivisering er og vil blive ved med at være en konstant kamp. Jo flere ting folk gerne vil kunne bruge deres tech til, desto mere information skal computeren fodres med.

-    Vi har som sådan accepteret at vores telefoner kender vores lokation, så vi kan f.eks. finde vej med Google Maps. Hvis vi gerne vil kunne få en alert som fortæller os, at vi er ved at løbe tør for mælk eller vi er ved at være hjemme, så kaffemaskinen må gerne tændes, kræver det at vi er villige til at give computeren information til at udregne dette.

Hvor tror du din karriere fører hen – hvad drømmer du om at arbejde med om 10 år?
-     Jeg har en stor interesse indenfor machine learning og kunstig intelligens. Dette er noget jeg prøver at sigte imod i min karriere samtidig med, at jeg indsamler så meget diverse erfaringer, som muligt på vejen.

-    Jeg drømmer om at arbejde som en senior udvikler om 10 år indenfor machine learning i en eller anden form.


Hvordan tror du it/tech-verden ser ud om 10-15 år. Hvad ville du ønske?
-     Jeg tror, at it bliver en større og større del af vores hverdag. Selvkørende biler og Internet-of-Things er bl.a. elementer som er under konstant udvikling.

-    Mit største håb er, at resten af verden får muligheden for at indhente IT ift. Love, kultur og sociale normer. Udvikling og forbedring er godt, men ikke risikofrit og folk er allerede blevet såret på måder som var umulige at forestille sig for 10 år siden.

Hvis du skulle sælge it/tech til andre, som overvejer karriere/studievalg, hvad ville du så fremhæve?
-     Jeg ville fremhæve 2 ting: Fagligheden og fremtiden.

-    Der er stor værdi og tilfredsstillelse i at lære at beherske de faglige elementer og hvordan de arbejder sammen. Der er også frie rammer for at afprøve dine færdigheder fordi opgaver har ofte et konkret mål, men ingen specifik vej dertil.

-    Derudover er it-verdenen stadig under stor udvikling og at læse IT lige nu giver muligheden for at være med i den udvikling og måske endda påvirke den.

-    At skabe en ændring i it-verdenen er at påvirke det moderne samfund og efterlade sit eget mærke på det.


Tidligere skabte man opmærksomhed/coolness i skolen ved enten at spille/synge eller være god til sport. Tror du god til IT/tech/programmering/gaming opnår samme status?
-     Jeg synes allerede at gaming specielt har opnået denne status. Det er blevet ekstremt populært indenfor de sidste 10 år og spil er en fantastisk stor industri.

-    Om det at være god til it kommer til at gøre dig "cool" er et sværere spørgsmål at svare på. Det kommer an på, hvordan it udvikler sig herfra. It bliver næsten garanteret kun til at blive en større del af vores liv, spørgsmålet er om kommerciel brug bliver ved med at være ligeså strømlinet som det er nu.

-     Hvis ja, så tror jeg det kommer til at være sejt at have det nyeste tech, på samme måde som det er sejt at have den nyeste telefon nu.

-    Hvis nej, så er der en mulighed for at det at kunne programmere sit tech selv bliver sejt. Personligt tror jeg mest på den første mulighed hvor kvaliteten af din tech, ikke dine færdigheder med det, betyder om du er "cool".
 

> Se hele Temaet om it som fag og uddannelse
 


Læs også...

De store blev rigere og mere magtfulde, men nedenunder brød et oprør også igennem fra lovgivere og bekymrede borgere. "Brainrot" blev årets ord i…

Måske har Microsoft knækket koden til, at vi kan få AI lokalt i smartdevices. I dag er strømforbruget alt, alt for massivt. Tilsæt optiske chips, og…

En gruppe IT-undervisere har lavet seks nye spil, der skal øge danskernes viden om cybersikkerhed. Spillene er et nyt og underholdende værktøj, der…

Forskere går sammen med erhvervslivet om et nyt center, der skal understøtte fabrikation af mikrochips i Danmark. Det nye center ligger på DTU, og det…

Som de fleste forhåbentlig ved, så må din arbejdsgiver ikke spørge ind til, hvad du fejler, når du melder dig syg. Men hvis du selv fortæller det,…

Et forsøg hos Google betyder, at fagforeninger ikke dukker op i en række brugeres søgeresultater. Situationen rejser kritik både på Christiansborg og…

Hver dag logger 100 millioner brugere ind på det sociale medie Threads. Mediet er en del af Meta, og det blev lanceret i 2023.

En ny form for IT-uddannelse åbner op for, at flere kan blive softwareingeniører. Næste år kan man nemlig søge ind på en trainee-uddannelse hos VIA…

Google tager syvmileskridt mod kvantecomputeren med chippen Willow, TikTok forurener ifølge undersøgelse mest af sociale medier – lige så meget som…

Hvordan er magthierarkiet i det danske tech-miljø? Det forsøger en ny analyse at give svaret på – og umiddelbart er det ikke tekniske profiler, der…