Anna er ikke bange for at arbejde hårdt. Hun har arbejdet som softwareudvikler i den danske it-branche siden 2000, og hun er vant til deadlines og travle dage på kontoret.
Men det var alligevel en helt anden virkelighed, der mødte hende, da hun startede hos Netcompany i 2021.
- Jeg har aldrig været så stresset og presset, fortæller Anna.
Hun startede som senior arkitekt og blev senere team lead, og undervejs var hun en del af fem projekter hos Netcompany.
Nogle af projekterne gik egentlig godt, fortæller Anna, men på det sidste projekt gik alt helt skævt.
- Arbejdet var virkelig intenst, siger Anna og fortsætter:
- Arbejdsmiljøet afhænger meget af den enkelte manager på projektet, og på mit sidste projekt havde jeg en virkelig dårlig leder.
Jeg har aldrig været så stresset og presset.
Anna ønsker at være anonym, så vi bruger ikke hendes rigtige navn. Annas rigtige identitet er redaktionen bekendt.
Dårlig kode
Det massive arbejdspres og det dårlige samarbejde med ledelsen endte med en fyring – men det kommer vi tilbage til.
Anna vil nemlig gerne fortælle, hvordan hun oplevede arbejdet hos en af Danmarks største it-virksomheder.
For det første peger hun på, at det ikke altid var produktets kvalitet, der var i fokus.
- Et af Netcompanys mottoer er, at ”we always deliver”. Så lige meget hvad, så leverer vi. Det betyder, at leveringerne ikke altid er særlig gode.
Da Anna startede på det projekt, der blev hendes sidste i Netcompany-regi, oplevede hun, at den kode, der skulle bruges og bygges videre på, havde utrolig mange mangler.
- Det var den værste kode, jeg nogensinde har set, fortæller hun.
Jeg fik at vide, at jeg skulle lyve for kunden. Så vi sagde, at vi testede løsningen, selvom vi stadig sad og udviklede.
Anna kan på grund af en fortrolighedsklausul ikke fortælle, hvilket specifikt projekt hun arbejdede på, men hun fortæller, at det var til en offentlig kunde.
Skulle lyve for kunden
Helt fra start gjorde hun det klart over for hendes manager, at koden var dårlig, og at det derfor krævede ekstra tid, hvis projektet skulle i mål til den fastsatte deadline.
- Jeg fik at vide, at jeg skulle lyve for kunden. Så vi sagde, at vi testede løsningen, selvom vi stadig sad og udviklede, fortæller Anna.
- Vores manager sagde, at der ikke var nogen, der kunne tage ferie, indtil vi var færdige med projektet, og vi arbejdede helt vildt – mere end 50 timer om ugen. Vi arbejdede i weekenderne og på nytårsaften. Vi kom til et punkt, hvor vi ikke kunne mere, fordi vi var så pressede.
Netcompany havde også folk i Polen, der arbejdede på projektet, og de ringede til Anna, som var team lead, og sagde, at stressniveauet var nået til et maks.
Anna gik til manageren og fortalte endnu engang, at arbejdsbyrden var for stor, og at der var behov for nogle fridage. Det endte med, at folkene fik to dages fri, men så var det tilbage – og problemerne var ikke væk, tværtimod.
- Vi blev hele tiden spurgt, hvorfor vi ikke havde afsluttet det og det – og vores svar var altid, at det var, fordi koden var for dårlig.
Hvis du har problemer på din arbejdsplads, står med en opsigelse i hånden eller på en anden måde har brug for hjælp, står PROSA klar.
PROSAs jurister er eksperter inden for it-faget, og du kan kontakte dem på faglig@prosa.dk eller telefon 33 36 41 41.
Fra ferie til fyring
I maj 2023 var det hele blevet for meget for Anna, og hun stod derfor fast på, at hun skulle have ferie.
Inden ferien havde hun en snak med ledelsen, og de blev enige om, at hun skulle have en anden rolle, når hun kom tilbage. Hun skulle ikke længere være team lead, men i stedet arkitekt, og hun kunne muligvis rykke til et andet projekt.
Det passede Anna godt, og hun gik på ferie med ro i maven.
- Men jeg kom aldrig tilbage fra ferien. For jeg fik et opkald, om at jeg var fyret.
Hjælp fra PROSA
Anna fik ingen begrundelse for fyringen, og hun kontaktede derfor PROSA for at bede om hjælp.
Da PROSA gik ind i sagen, sendte Netcompany tre grunde til, hvorfor Anna blev afskediget. For det første lød det, at hun tog beslutninger, der påvirkede økonomien i projektet, for det andet udtrykte hun mistillid til ledelsen, og for det tredje var hun for positiv i de reviews, hun som team lead gav af folkene under hende.
Jeg vil ikke have, at andre skal opleve det samme.
Anna var ikke enig i begrundelserne, og hun overvejede derfor, om hun skulle tage sagen i retten.
- Jeg vil ikke have, at andre skal opleve det samme, siger hun og fortsætter:
- Så jeg ønskede egentlig at gå i retten, men jeg tvivlede på, om nogen ville sige manageren imod, så jeg endte med at lade være.
Anna fik med PROSAs hjælp halvanden måneds ekstra opsigelse, fordi de sammen argumenterede for, at fyringen var unfair.
Aldrig mere et stort konsulenthus
Efter Anna stoppede hos Netcompany, tog det tid at komme ovenpå igen, fortæller hun.
- Jeg var så stresset, at jeg mistede håret. Det var virkelig en hård tid.
I dag har Anna det godt, og hun er i gang med at søge et nyt arbejde. Hun er åben for det meste, men hun ved også, hvad hun ikke har lyst til.
- Jeg skal aldrig arbejde i et stort konsulenthus som Netcompany igen. Det ønsker jeg virkelig ikke.
Jeg skal aldrig arbejde i et stort konsulenthus som Netcompany igen. Det ønsker jeg virkelig ikke.
Det er grundlæggende vigtigt, at gode arbejdsvilkår kommer på agendaen, påpeger Anna.
- Selvom virksomhederne muligvis ikke overtræder loven, skal de stadig behandle deres medarbejdere ordentligt. Vi skal ikke gå tilbage i tiden, hvor vilkårene var dårligere, men vi skal udvikle os, så de nye generationer får et godt arbejdsliv, siger hun.
Anna opfordrer andre, der har oplevet ubegrundede fyringer eller dårlige arbejdsmiljøer med ekstraordinært pres og stres til at gå til deres fagforening.
- Jeg håber, at flere tager fat i deres fagforening, og at flere står frem med deres historie. Ellers bliver de dårlige forhold ikke ændret.
Netcompany: Genkender ikke billedet
Hos Netcompany kan Caroline Riisager Rust, der er it-virksomhedens danske HR-chef, ikke kommentere på personsager, men hun understreger, at hun generelt ikke kan genkende det billede af Netcompany, som Anna tegner.
- Det kan naturligvis nogle gange være en svær situation, når man skal ophøre et samarbejde, og der kan være forskellige oplevelser af, hvad der er hændt og foregået. Sådan vil det være, siger HR-chefen og fortsætter:
- Vi gør altid vores yderste for at have en åben og ærlig dialog med vores medarbejdere – også når der er tale om, at vejene skal skilles. Vi er naturligvis kede af, hvis der er nogle medarbejdere, der ikke har været glade hos os, men jeg kan generelt ikke genkende det billede, der tegnes i den anonyme udtalelse.
PROSAbladet har tidligere skrevet en serie om, hvordan det er at arbejde hos Netcompany. Den kan du læse her.
PROSAbladet vil gerne dele flere erfaringer fra ansatte i den danske it-branche.
Hvis du har lyst til at dele din historie, må du meget gerne skrive til redaktionen@prosabladet.dk