Netcompany har i flere år været en stor spiller på den danske it-scene, og virksomheden har været med til at sætte retningen for det digitale Danmark med udviklingen af en stribe af de største, offentlige it-løsninger.
Netcompany har eksisteret siden 2000, men det var først i slutningen af 2010’erne, at der for alvor kom fart på væksten. Virksomheden, der har topchef André Rogaczewski i spidsen, har i dag en milliardomsætning – helt konkret var toplinjen på godt 6 mia. kr. i 2023 – og forretningen er også rykket udenfor Danmarks grænser.
Netcompany har løbende også udvidet antallet af ansatte markant – i 2016 havde virksomheden knap 900 folk på lønningslisten, og i dag er det tal steget til godt 7.700, hvoraf omkring 2.300 sidder i Danmark.
På medarbejderfronten er it-selskabet blevet kendt for at rekruttere mange nyuddannede, iklæde dem et jakkesæt og så ellers sætte dem i sving. Arbejdspresset har været til at tage at føle på, men til gengæld har faglig udvikling, det sociale liv og sjove fester også været i højsædet.
Medierne har flere gange sat fokus på kulturen og arbejdsmiljøet i Netcompany. I 2022 skrev Computerworld for eksempel, at mange medarbejdere ifølge en undersøgelse kæmpede med stress og klagede over ulønnet overarbejde, og for nylig beskrev Version2, at arbejdsglæden haltede, og en rekrutteringsekspert kaldte Netcompany for et ”trivselsmæssigt fallitbo”.
Men hvordan er det egentlig at arbejde hos den store it-maskine, der buldrer afsted?
PROSAbladet har talt med fem tidligere Netcompany-medarbejdere om, hvordan det er at være en af de 7.700 ansatte. Enkelte af dem har valgt at være anonyme, da deres historier indeholder en vis kritik – alle medvirkendes identiteter er PROSAbladet bekendt.
Hvis vi kigger på lønnen hos Netcompany, ligger den umiddelbart over gennemsnittet for it-ansatte i Danmark.
Ifølge PROSAs virksomhedsindex, som er baseret på fagforbundets lønstatistik, er lønniveauet hos Netcompany i snit omkring 10 pct. over markedsniveauet.
Til sammenligning ligger lønningerne hos Simcorp i gennemsnit knap 12 pct. over markedsniveauet, mens lønniveauet hos KMD ligger 5 pct. under det generelle markedsniveau.
Stress blev fejet ind under gulvtæppet
Rene Mejer Lauritsen var ansat 5,5 år i konsulentforretningen hos Netcompany. Han peger på, at der var en masse gode muligheder, men at medarbejdernes arbejdsvilkår kunne svinge meget, da det afhang meget af den enkelte leder.
Lange aftener – men overvejer at komme tilbage
En tidligere medarbejder, der ønsker at være anonym, arbejdede godt tre år i konsulentforretningen. Der var mange lange dage på kontoret, men det var ikke et eksplicit pres fra ledelsen, lyder det.
> Læs den tidligere ansattes historie.
De betaler for din aftensmad – ikke dit overarbejde
Rasmus Madsen, der arbejdede 5,5 år i drift-organisationen hos Netcompany, var glad for jobbet hos it-virksomheden, men oplevede også, at mange kolleger var udsat for et hårdt arbejdspres.
Du bliver vurderet på dit tøjvalg
En tidligere Netcompany-ansat, der var cirka seks måneder i konsulentforretningen, fortæller, at det var hårdt mentalt at arbejde i it-virksomheden. Det var især en udfordring at blive kastet rundt fra projekt til projekt.
> Læs den tidligere ansattes historie.
Medarbejderomsætningen er virkelig høj
Kim Sondrup, der arbejdede 4,5 år i drift-organisationen hos Netcompany, peger på, at det var fedt at få lov til at lave samfundskritiske løsninger, men at it-selskabet begyndte at mangle fokus på kulturen.
Caroline Riisager Rust er HR-chef for den danske del af Netcompany, og hun understreger, at hun lytter til kritikken fra de tidligere ansatte.
- Det gør indtryk. Det vil jeg slet ikke lægge skjul på, siger hun.
HR-chefen påpeger dog også, at it-virksomheden har et stort fokus på at skabe et godt arbejdsmiljø for de mange ansatte.
- Vi gør en lang række ting for at sikre trivsel og udvikling for vores medarbejdere, og det er noget, vi vægter meget, meget højt. Så selvfølgelig gør det indtryk at høre, at nogle tidligere ansatte fortæller om nogle ting, som de ikke har trivedes med, siger hun og fortsætter:
- Men jeg må også sige, at hvis de her ting var udtryk for en generel tilstand hos vores 2.000 medarbejdere i Danmark, så ville vi slet ikke være i stand til at fastholde og ikke mindst rekruttere så mange dygtige medarbejdere i en branche, hvor der er så meget konkurrence om arbejdskraften.
PROSAbladet vil gerne dele flere erfaringer fra ansatte i den danske it-branche.
Hvis du har lyst til at dele din historie, må du meget gerne skrive til mbt@prosa.dk