NETCOMPANY

Medarbejderomsætningen er virkelig høj

Kim Sondrup, der arbejdede 4,5 år i drift-organisationen hos Netcompany, peger på, at det var fedt at få lov til at lave samfundskritiske løsninger, men at it-selskabet begyndte at mangle fokus på kulturen.

 

"Da jeg startede hos Netcompany, var jeg virkelig glad for det. Det var fedt at få lov til at lave samfundskritiske løsninger, og man var omringet af et A-team af kolleger. Der blev også taget godt hånd om en, så selvom jeg lagde mange timer, var der også fokus på fællesskabet, og der var en masse sociale arrangementer. Det var en work hard/play hard-kultur, som egentlig fungerede godt.

Det ændrede sig dog efter noget tid. Jeg skal ikke kunne sige, om det var på grund af den massive vækst, eller om det skyldtes coronakrisen, men efter corona, hvor det sociale jo blev skåret ind til benet, var kulturen primært work hard, men play hard-delen manglede. Det var som om, at den usagte kontrakt var blevet brudt.

Det er helt okay, at man som virksomhed gerne vil vækste, men det er en joke at tro, at man kan bevare den samme kultur.

Det er helt okay, at man som virksomhed gerne vil vækste, men det er en joke at tro, at man kan bevare den samme kultur. Især når man tænker på, at medarbejderchurn’en – altså hvor mange medarbejdere, der forlader selskabet i løbet af et år – er så høj. Den har været op mod 20 pct., og det er altså virkelig mange folk.  

Der er stadig sociale arrangementer, men det er væksten, der er i fokus. Jeg kan huske, at en af lederne til en sommerfest, hvor de ansatte havde deres koner, mænd og kærester med, takkede partnerne, for ”jeg ved jo godt, at det koster en masse timer at arbejde i Netcompany”.

Jeg endte med at søge videre – primært på grund af fagligheden. Netcompany skal have ros for at være en dygtig konsulent- og leverancevirksomhed, men de er ikke gode til at drifte, og det er ikke en del af DNA’et. Selskabet er ikke interesseret i drift, men de har det, fordi de på den måde kan så en større del af udbuddet. Det kan mærkes på gulvet, og derfor stoppede jeg til sidst og fandt et nyt job."

Læs andre tidligere Netcompany-ansattes fortællinger her: Fem tidligere ansatte: Sådan er det at arbejde hos Netcompany

Læs interview med Netcompanys danske HR-chef – der understreger, at kritikken gør indtryk – her: HR-chef i Netcompany: "Vi kerer os om hinanden”

HVORDAN ER DIN HVERDAG I IT-BRANCHEN?


PROSAbladet vil gerne dele flere erfaringer fra ansatte i den danske it-branche.

Hvis du har lyst til at dele din historie, må du meget gerne skrive til redaktionen@prosabladet.dk.


Læs også...

Onsdag og torsdag faldt de store techgiganters markedsværdi med svimlende beløb. Måske er det konsekvensen af investeringskapløbet i AI. For få…

På grund af den nye lov om registrering af arbejdstid, har PROSAs juridiske team hen over sommeren fået mange henvendelser omkring tidsregistrering og…

Forestående ferietid betyder desværre også fyringstid og ”oprydning” i en del virksomheder. Det fortæller jurist Camilla Winter, som her giver et par…

Vi kan ligeså godt se det i øjnene - juli vejret er lunefuldt og rammer ofte sommerdrømmene som en våd karklud. Men fortvivl ikke! PROSAs egen film-…

Internettet og computerbranchen var engang det vilde vesten, et sted, hvor man kunne gøre, hvad man ville uden nogen form for ansvar for almindelige…

Hvad er op og ned i junglen af sundhedstrends? PROSAbladet har spurgt Martin Grønne Jensen, som er dataingeniør, holder foredrag om longevity og er…

Vil du gerne leve længere, så bør du måske give longevity escape velocity-teorien lidt opmærksomhed. Tilhængerne af teorien mener nemlig, at vi kan…

Ny image-analyse fra Computerworld rykker ikke ved, hvem de danske it-professionelle sætter ind på en førsteplads. Til gengæld må Apple se sig slået…

XZ Utils-angrebet havde potentialet til at blive det mest alvorlige supply chain attack til dato, men angrebet blev (heldigvis) spottet i tide, fordi…

JA, siger Isak, Amanda, Lea, Martha og Hannibal. De er mellem 16-26 år og bruger dagligt flere timer på at scrolle gennem de sociale medier for at…