NETCOMPANY

Stress blev fejet ind under gulvtæppet

Rene Mejer Lauritsen var ansat 5,5 år i konsulentforretningen hos Netcompany. Han peger på, at der var en masse gode muligheder i virksomheden, men at medarbejdernes arbejdsvilkår kunne svinge meget, da det afhang meget af den enkelte leder.

 

"Netcompany er et godt sted at starte for de fleste nyuddannede. Der er mange sociale aktiviteter, og man bliver hurtigt sammentømret med sit team. Samtidig får man ansvar fra dag ét. Men laver ikke noget pseudoarbejde, men får prøvet kræfter med rigtige kunder, og det er virkelig fedt.

En af ulemperne er, at det er et stort konsulenthus, og du skifter ofte fra projekt til projekt. Jeg har været på ti projekter, og det tager altid meget energi at lave et skift og sætte sig ind i en ny opgave og en ny branche.

Da der er mange projekter, kan det også været meget forskelligt, hvordan arbejdsmiljøet er – og min oplevelse er, at ledelsen ikke altid har et helt retvisende billede af, hvordan det egentlig går ude på projekterne.

En af ulemperne er, at det er et stort konsulenthus, og du skifter ofte fra projekt til projekt.

Det kommer meget an på din nærmeste leder og det projekt, du sidder på, om der er en god work-life-balance og fleksibilitet, eller om det er mere hårdt styret. Det er ikke unormalt med overarbejde, og det er desværre også almindeligt med stresssygemeldinger. Jeg spurgte på et tidspunkt en gruppe kolleger, og tre ud af fire havde haft stresssymptomer.

Jeg har også selv været ramt af stress. En af gangene oplevede jeg, at Netcompany var gode til at samle mig op, men en anden gang oplevede jeg desværre, at det blev fejet ind under gulvtæppet. Det kommer igen meget an på den enkelte leder.

Jeg kunne godt have ønsket mig, at man havde haft en snak om basale rettigheder. Nogle ting er aftalt i personalehåndbogen, men langt fra alt, og det er meget forskellige fra projekt til projekt – eksempelvis om rejsetid er en del af arbejdstiden eller ej.

Det er fantastisk, at der er så gode muligheder for at udvikle sig og lære en masse, men der er samtidig noget i kulturen og det høje arbejdspres, der ikke fordrer et godt arbejdsmiljø.

Jeg blev efter 5,5 år hos Netcompany afskediget i januar, men har efterfølgende fundet nyt arbejde hos en anden virksomhed."

Læs andre tidligere Netcompany-ansattes fortællinger her: Fem tidligere ansatte: Sådan er det at arbejde hos Netcompany

Læs interview med Netcompanys danske HR-chef – der understreger, at kritikken gør indtryk – her: HR-chef i Netcompany: "Vi kerer os om hinanden”

HVORDAN ER DIN HVERDAG I IT-BRANCHEN?


PROSAbladet vil gerne dele flere erfaringer fra ansatte i den danske it-branche.

Hvis du har lyst til at dele din historie, må du meget gerne skrive til redaktionen@prosabladet.dk.


Læs også...

Tre AI-genererede sange toppede i starten af november henholdsvis på Spotify og Bilboard. Samtidig viser ny undersøgelse fra musikstreamingtjeneste,…

Regeringen har sammen med Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre indgået en aftale, som betyder, man skal være 15 år for at lave en profil på…

IT-politisk rådgiver i PROSA forklarer her i video fra tidligere Folketingsvalg, hvorfor at afholde E-valg ikke er så lige til.

Udtrykket vibe-kodning blev opfundet i februar af OpenAI-medstifter. Det referer til, hvordan AI-værktøjer kan programmere. Nu er det kåret til årets…

Kan du forsvare dig, når hackerne angriber? Prosa var til stede, da 50 virksomheder blev kastet ud i et simuleret hackerangreb, hvor deltagerne blev…

Får du en advarsel, så råder PROSA altid til, at du gør indsigelser, hvis noget er åbenlyst forkert eller ikke giver mening.

Nogle af de store sprogmodeller ser ud til at modstå at blive slukket og vil endda sabotere nedlukning. Det oplevede forskere, som forsøgte at teste…

AI-agenter kan lave fejl. Den stigende brug af AI kan således udløse det næste store forsikringseventyr. I hvert fald, hvis man skal tro Rune Kvist…

Datatilsynet har afsluttet sin undersøgelse af DR’s krav om login på DRTV og finder ikke tilstrækkelig grundlag for at kritisere det obligatoriske…

Forskere har testet 11 store chatbots. De "pleaser" i langt højere grad, end mennesker gør, og de fremmer oftere brugerens adfærd, selv hvis den var…