Netcompany

Du bliver vurderet på dit tøjvalg

En tidligere Netcompany-ansat, der var cirka seks måneder i konsulentforretningen, fortæller, at det var hårdt mentalt at arbejde i it-virksomheden. Det var især en udfordring at blive kastet rundt fra projekt til projekt.

 

"Jeg startede hos Netcompany samtidig med 80 andre, og jeg havde fra begyndelsen en følelse af, at jeg ikke var ansat, fordi der var en plan om, at jeg skulle lave noget spændende nu og her, men fordi der ville blive brug for mig på sigt.

Min fornemmelse er, at Netcompanys metode går ud på, at de ansætter så mange folk som overhovedet muligt, fordi frafaldet er så stort. Hvis størstedelen ikke kan holde til at arbejde der i længere tid, bliver de nødt til at ansætte virkelig mange folk.

Det er meget tydeligt, at man skal leve op til et stort pres, og allerede til min ansættelsessamtale spurgte intervieweren: ”Kan du tåle at være her?” Det viste sig hurtigt, at Netcompany ikke var et sted for mig, og efter fire måneder sagde jeg op, for jeg ville simpelthen ikke ødelægges mere mentalt.

Det viste sig hurtigt, at Netcompany ikke var et sted for mig, og efter fire måneder sagde jeg op.

En af de ting, der var hårde, var, at Netcompany virkelig er et konsulenthus, så du bliver kastet rundt fra projekt til projekt, fordi det handler om, hvor det er mest profitabelt for firmaet, at du sidder. Det er en god måde at tjene penge, men du får ikke nødvendigvis glade medarbejdere, for hver gang man skal flytte projekt, skal man restarte – både med personlige relationer, selve opgaven og dine faglige evner.

Jeg havde også forestillet mig, at der var et større fokus på at levere gode produkter fremfor at trække kontrakter i hus. Men det, Netcompany er gode til, er at sælge. Man viger ikke for noget, og uanset hvad der skal til, for at kunden siger ja, så gør man det. Problemet er, at de mennesker, der skal udføre arbejdet, så kommer til at sidde med alle problemerne. Kulturen er lidt, at hvis det er nogle andres problem i morgen, så gør det ikke noget, og så er det fint i dag. Men det betyder bare, at de tekniske folk bliver presset i sidste ende.

Jeg blev også meget overrasket over den måde, Netcompany evaluerer deres medarbejdere. De kører løbende et performance review på de ansatte, hvor man bliver vurderet ud fra forskellige parametre. Nogle af dem giver fin mening – eksempelvis hvor god man er til at løse sine opgaver, eller om man er god til at snakke med kunder.

Men der er også et punkt, der går ud på, hvordan man går klædt, og et andet punkt handler om, hvor meget man deltager i sociale arrangementer – og de ligger vel at mærke udenfor arbejdstiden. Jeg synes, at det var absurd at blive vurderet på de ting, og det var ikke et sted, jeg kunne stå indenfor.

Jeg endte med at være hos Netcompany i omkring et halvt år, og selvom jeg har mødt enkelte, som lader til at have det godt i hele setuppet, oplevede jeg også, at mange kæmpede. Mit indtryk er, at Netcompanys formål primært er at tjene penge, få flere medarbejdere og få det til at se ud som om, at alting er fantastisk – og så er det sekundært, om folk har det godt."

Læs andre tidligere Netcompany-ansattes fortællinger her: Fem tidligere ansatte: Sådan er det at arbejde hos Netcompany

Læs interview med Netcompanys danske HR-chef – der understreger, at kritikken gør indtryk – her: HR-chef i Netcompany: "Vi kerer os om hinanden”

HVORDAN ER DIN HVERDAG I IT-BRANCHEN?


PROSAbladet vil gerne dele flere erfaringer fra ansatte i den danske it-branche.

Hvis du har lyst til at dele din historie, må du meget gerne skrive til redaktionen@prosabladet.dk.


Læs også...

Får du en advarsel, så råder PROSA altid til, at du gør indsigelser, hvis noget er åbenlyst forkert eller ikke giver mening.

Nogle af de store sprogmodeller ser ud til at modstå at blive slukket og vil endda sabotere nedlukning. Det oplevede forskere, som forsøgte at teste…

AI-agenter kan lave fejl. Den stigende brug af AI kan således udløse det næste store forsikringseventyr. I hvert fald, hvis man skal tro Rune Kvist…

Datatilsynet har afsluttet sin undersøgelse af DR’s krav om login på DRTV og finder ikke tilstrækkelig grundlag for at kritisere det obligatoriske…

Forskere har testet 11 store chatbots. De "pleaser" i langt højere grad, end mennesker gør, og de fremmer oftere brugerens adfærd, selv hvis den var…

Yasmin er 22, går på 3. semester og har valgt Multimedielinjen på erhvervsakademiet Zealand i Køge, fordi hun gerne vil arbejde kreativt med content

Kiwi er 29 år og studerer Multimediedesign på Erhvervs­akademiet Zealand i Køge og vil gerne arbejde med programmering.

Thomas er 47 år, og studerer til datamatiker på 3. semester på Zealand.

Catrine er 23 år, går på 3. semester på Multimedielinjen på Zealand, og drømmer om at arbejde som fotograf

Alberte er 23 år, studerer Multimediedesign på Zealand og er interesseret i editorial design, magasiner, grafisk design og branding.