GAMING

Gaming: Et rutsjebane-år for spilbranchen

2023 var et hårdt år med lukninger af virksomheder og massefyringer i spilbranchen. 2024 giver grund til optimisme, især indflydelsen af det ny institut for spiludvikling, som skal få spilbranchen op i gear. AI lurer i kulissen, og hvordan det vil påvirke spiludvikling, kan man godt frygte, og hold i øvrigt øje med udviklingen af spilmotor-teknologier. Kristian Hedeholm, gamingnørd og senior game engineer hos SYBO, gør status.

 

Hvad var overskriften på 2023 set gennem dine og spilbranchens briller?

- Overskriften på 2023 må være en rutsjebane-tur for den danske spilbranche.

- I 2023 oplevede vi, at en håndfuld større spilfirmaer enten fyrede mange af deres medarbejdere eller simpelthen drejede nøglen om. Det er altid virkelig uhyggeligt, når den slags sker, men det har samtidig også åbnet mulighed for, at nye spilfirmaer har kunnet opstå.

- Den største optur i 2023 kom i form af det nye institut for spiludvikling. I de sidste 15 år har spilbranchen kæmpet for at være uafhængig af filmbranchen, og det er nu endelig sket med dette nye institut! Et af de store mål med dette spiludviklingsinstitut er at få den danske spilbranche til at vokse, så vi kan opnå nogle af de samme resultater, som man har set i både Sverige og Finland.

Hvilken overskrift vil du helst sætte på 2024?

- Overskriften på 2024 må være: Dansk spiludviklingsinstitut beviser sit værd.

- Jeg håber og tror på, at det nye institut kan være med til at bevise over for vores politikere, at den danske spilbranche kan være en god forretning for den danske økonomi.

- Danmark er jo kendt for gode designere, grafikere, historiefortællere og tekniske ingeniører. Alle disse mennesker har vi brug for i spilbranchen, så spil virker som en oplagt eksportvare.

Den største optur i 2023 kom i form af det nye institut for spiludvikling.

Hvad tror du er det primære samtaleemne, når det handler om gaming i december 2024?

- Jeg tror, at et muligt samtaleemne for spiludviklere i julen næste år vil være, hvilken spilmotor-teknologi man skal bruge til sit næste spil.

- Unity, som jo har været favoritten i mange år, blev vældig upopulære i 2023, efter at de introducerede en ny betalingsmodel. De blev så upopulære, at de var nødt til at trække forslaget tilbage. Det har fået flere til at overveje, hvilke alternativer der er på markedet. Jeg kunne godt forestille mig, vi kommer til at se nogle nye spilmotor-teknologier blomstre op i 2024.

Kan du nævne tre tendenser, du synes, vi skal holde øje med i 2024?

  1. Det danske spiludviklingsinstitut
  2. Brugen af AI inden for spiludvikling og hvilke  konsekvenser det får.
  3. Spiltest-arrangementet Dev, Test, Repeat.

- Sidstnævnte er et arrangement, som jeg er med til at afholde. Det går ud på, at folk kan medbringe en demo eller prototype af deres spil. Til arrangementet kan man både modtage og give feedback til de spil, som bliver vist frem. I løbet af 2023 voksede antallet af deltagere til vores arrangementer fra cirka ti til over 50. Så jeg er spændt på at se, hvad 2024 bringer.

Er der noget, som bekymrer dig, når vi taler udviklingen i 2024?

- Ja, jeg kan godt være bekymret for den udvikling, vi ser med kunstig intelligens, KI.  Jeg er ikke så bange for KI som teknologi. Jeg er mere bange for, hvad de mennesker, som bruger disse værktøjer, vil gøre. Mit indtryk er, at de fleste KI-værktøjer lige nu mest bliver brugt til at lave hurtige prototyper, hvilket ikke bekymrer mig så meget. Men hvad nu, hvis dette ændrer sig i løbet af 2024?

Hvad glæder du dig mest til i 2024?

- Jeg glæder mig til at følge med i det arbejde, som det nye spiludviklingsinstitut skal i gang med at udføre.


Læs også...

Kim Sondrup, der arbejdede 4,5 år i drift-organisationen hos Netcompany, peger på, at det var fedt at få lov til at lave samfundskritiske løsninger,…

En tidligere Netcompany-ansat, der var cirka seks måneder i konsulentforretningen, fortæller, at det var hårdt mentalt at arbejde i it-virksomheden.…

Rasmus Madsen, der arbejdede 5,5 år i drift-organisationen hos Netcompany, var glad for jobbet hos it-virksomheden, men oplevede også, at mange…

En tidligere medarbejder, der ønsker at være anonym, arbejdede godt tre år i konsulentforretningen hos Netcompany. Der var mange lange dage på…

Rene Mejer Lauritsen var ansat 5,5 år i konsulentforretningen hos Netcompany. Han peger på, at der var en masse gode muligheder i virksomheden, men at…

Hvis et ekstraordinært stort arbejdspres og et højt stressniveau var hverdag for størstedelen af de ansatte hos Netcompany, ville it-virksomheden ikke…

Vækst har været den helt store overskrift for Netcompany i de seneste år, hvor antallet af medarbejdere også er vokset massivt. Samtidig har medierne…

Blot 13-årige Willis Gibson med gamernavnet Blue Scuti blev den første til at nå ”Kill screen” i Tetris. Det var han dog kun ene om i få dage. Kort…

To år inde i den russiske invasion kæmper it-professionelle stadig med at få en hverdag til at hænge sammen mellem strømafbrydelser og bomberegn. De…

Coding Pirates fylder 10 år den 28. februar. Græsrodsorganisationen har afdelinger i hele landet, hvor børn og unge leger og lærer sig til…