Anders René Andersen er adm. direktør i Visma Enterprise, der laver løn- og HR-løsninger. Foto: Visma/PR
Hvis der er én ting, som er top of mind hos Anders René Andersen, er det AI, AI og lidt mere AI.
”Det er måske lidt floskelagtigt at sige, men det kan kun gå for langsomt – altså vi bliver som danske virksomheder nødt til at komme med på den rumfærge, der er sendt afsted. For det går superstærkt,” siger han.
Anders René Andersen er adm. direktør i Visma Enterprise, der primært laver løn- og HR-løsninger.
Han mener, at vi godt kunne skrue tempoet væsentligt op her i Danmark, når det gælder Ai-implementeringen.
”Hvis danske virksomheder skal bevare deres konkurrencekraft – ikke bare i forhold til hinanden, men også i forhold til spillere fra Kina og USA – så skal vi spænde kysen.”
Med AI kan du faktisk øge din performance og samtidig have en god work life balance. Det er min klare overbevisning.
Hvad er årsagen til, at det ikke går hurtigt nok lige nu?
”Jeg tror, at rigtig mange danske virksomheder ikke har gjort noget endnu, fordi de forventer, at det er op til den enkelte medarbejder, som selv må finde ud af, om de kan bruge det til noget eller ej,” siger Anders René Andersen.
”Jeg mener, at vi som virksomheder bliver nødt til at tage teten på det. Vi skal sikre, at vores kolleger bliver klædt på til at forstå og kunne bruge AI uden at blive utrygge ved det.”
Hvad med mig og mit job?
Hos Visma Enterprise har vejen frem været, at man har lagt en plan, der skal klæde alle medarbejderne på.
Det første skridt i forhold til at implementere brugen af AI på tværs af organisationen var at nedsætte et AI-team. Teamet udviklede et internt forløb med undervisning, som nåede rundt i alle afdelinger og dermed hen til den enkelte medarbejder.
”Det har gjort, at vi alle sammen har fået en form for AI-kørekort, ligesom man havde PC-kørekortet engang,” siger Andes René Andersen.
Det interne forløb er AI-fundamentet hos Visma Enterprise, lyder det fra direktøren. Og så har forløbet også en anden fordel: At snakken om AI aldrig dør.
”Den lever, og vi taler om AI hver eneste dag. Det er en del af vores overordnede strategi, og vi har klare mål for, hvad vi vil opnå med brugen af AI,” siger direktøren.
”Det har til sammen skabt en enorm nysgerrighed og et miljø, hvor udviklingen og brugen af AI går begge veje – det er ikke kun ledelsen, der igangsætter aktiviteter inden for AI og læring, men i lige så høj grad medarbejdere, der ikke har AI som et decideret ansvarsområde.”
Tilgangen hos Visma Enterprise skal også sikre, at medarbejderne er trygge ved at bruge det, og at teknologien bliver afmystificeret.
For ja, AI-tsunamien bringer også frygt med sig. Hvad sker der med mig og mit job? Er der overhovedet brug for mine kvalifikationer på fremtidens arbejdsmarked?
I Anders René Andersens chefstol er det ikke tanken, at han skal skære i antallet af folk, i takt med at AI-værktøjerne bliver mere og mere udbredt.
”Det kan godt være, at du ikke skal lave det samme job, eller du ikke skal gøre det på samme måde. Men med hjælp fra AI kan du lave dit arbejde på en ny måde, som faktisk gør, at du måske kan nå endnu flere af samme type opgave, end du kunne før,” siger han og fortsætter:
”Det er ikke, fordi vi så skal arbejde mere, men med AI kan du faktisk øge din performance og samtidig have en god work life balance. Det er min klare overbevisning.”
Alle danskere skal opkvalificeres
Det er naturligvis vigtigt, at vi bruger AI rigtigt, og at der er styr på eksempelvis personfølsomme oplysninger eller forretningshemmeligheder.
Men når det er sagt, så er det vigtigste, at vi har fokus på at få AI-kompetencerne spredt ud i landet, mener Anders René Andersen.
Visma Enterprise er derfor også blevet en del af AI-kompetencepagten, hvor en række virksomheder og organisationer er gået sammen om at styrke danskernes digitale kompetencer.
”Det er ekstremt vigtigt at få opkvalificeret så mange danskere som overhovedet muligt – simpelthen for at fastholde og øge vores konkurrencekraft,” siger Anders René Andersen og fortsætter:
”Men også fordi vi kigger ind i en tid, hvor vi ikke bare kan vælge og vrage mellem potentielle nye medarbejdere og ansætte dem – for de er der simpelthen ikke. Så vi bliver nødt til at kunne løse vores opgaver på en smartere måde, og der er AI i mine øjne helt klart et skridt, vi bør tage og bør tage hurtigt.”