Gamere på kinesisk computercafé

Foto: Greg Baker/AFP/Ritzau Scanpix

GAMINGFORBUD

Kina begrænser computerspil

Ny regler i Kina betyder, at børn under 18 år kun må spille højst en times computerspil dagligt fredag til søndag.

Kina indfører nu skrappe regler for, hvor lang tid børn og unge må bruge på computerspil i deres fritid.

Ifølge Kinas nationale presse- og publikationsadministration (NPPA) har computerspil mange uheldige bivirkninger: Det fjerner fokus fra skolegang, skader folkesundheden og er afhængighedsskabende.

Fremover må børn under 18 år derfor kun spille højst en times computerspil dagligt fra fredag til søndag og på helligdage, skriver Politiken.

Ansvaret for, at de nye regler overholdes, er overladt spilfirmaerne i Kina, der samtidig har fået besked om, at de i en længere periode ikke vil kunne få godkendt nye spil af den kinesiske censur.

Regeringen er i gang med en regulering af det kinesiske samfund på især to fronter: De unges adfærd og techgiganternes magt
- Jun Liu, lektor ved Institut for Kommunikation, Københavns Universitet

Det kan blive et hårdt tilbageslag for den kinesiske spilindustri med selskaberne Netease og Tencent i spidsen. Tilsammen står de for størstedelen af spilmarkedet i Kina.

Tencent har også været på opkøb uden for landets grænser og har store andele i blandt andre Spotify og spilfirmaet Epic, som har skabt ’Fortnite’. De har også købt det amerikanske firma Riot Games, som står bag ’League of Legends’.

Et af systemerne til at kontrollere, at den yngre generation ikke spiller for meget, er ifølge Politiken allerede taget i brug af Tencent, som ved hjælp af ansigtsgenkendelse scanner computerspilleren for at sikre, at der ikke er tale om en teenager i forklædning.

Jun Liu, der er lektor ved Institut for Kommunikation på Københavns Universitet, siger til Politiken, at mange kinesiske forældre mener, at unge er blevet afhængige af spil og cyberfællesskaber.

Alligevel er han overrasket over, hvordan styret italesætter problemet. Blandt andet har den statsejede kinesiske avis Economic Information Daily for nylig beskrevet onlinespil som ”åndeligt opium”.

”Gamingforbuddet skal ses i en større sammenhæng i Kina. Regeringen er i gang med en regulering af det kinesiske samfund på især to fronter: De unges adfærd og techgiganternes magt”, siger Jun Liu.


Læs også...

Christian Ruhwedell arbejder med IT-sikkerhed og risikostyring. Han er overrasket over, hvor godt AI og vibe-coding fungerer allerede i dag, men ser…

Meriemme er 49 år, har læst til datamatiker og studeret datalogi. Hun har de senere år arbejdet mest med compliance, sikkerhed og at styre…

Jonathan Grace, 49, arbejder med digitalt design og kommunikation og er begejstret for de ny muligheder, som AI-værktøjer åbner for.

Danni Dromi, 37 år, er senior data scientist og underviser i vibe-coding. Han er overrasket over, hvor meget værktøjerne til AI-programmering har…

Mads Henrichsen driver konsulentvirksomheden ”syv.ai”, som kalder sig Danmarks mest nørdede AI-udviklere. Han frygter ikke AI-fremtiden, men medgiver,…

Sam Altman udsteder 'kode rød' hos OpenAI, mens ChatGPT kæmper med rivaler

2025 blev et begivenhedsrigt år. Trends kom og gik, som de plejer - ofte drevet af Tik-Tok eller andre platforme, som kan sætte kaste ild på globale…

Bevidsthed er en svær størrelse, men handler om subjektive oplevelser, som hvordan kaffen smager. Derfor er det også en fejl at tale om bevidsthed i…

Måske bliver det slet ikke uddannede IT-folk, skrivende og konsulenter, som er i risiko for at blive erstattet af AI, men tværtimod kortuddannede. Det…

Mere end 1 billion dollars eller 6.500 milliarder kroner. Så meget værdi tabte det samlede kryptovaluta-marked i første halvdel afnovember.