Kina indfører nu skrappe regler for, hvor lang tid børn og unge må bruge på computerspil i deres fritid.
Ifølge Kinas nationale presse- og publikationsadministration (NPPA) har computerspil mange uheldige bivirkninger: Det fjerner fokus fra skolegang, skader folkesundheden og er afhængighedsskabende.
Fremover må børn under 18 år derfor kun spille højst en times computerspil dagligt fra fredag til søndag og på helligdage, skriver Politiken.
Ansvaret for, at de nye regler overholdes, er overladt spilfirmaerne i Kina, der samtidig har fået besked om, at de i en længere periode ikke vil kunne få godkendt nye spil af den kinesiske censur.
Regeringen er i gang med en regulering af det kinesiske samfund på især to fronter: De unges adfærd og techgiganternes magt
Det kan blive et hårdt tilbageslag for den kinesiske spilindustri med selskaberne Netease og Tencent i spidsen. Tilsammen står de for størstedelen af spilmarkedet i Kina.
Tencent har også været på opkøb uden for landets grænser og har store andele i blandt andre Spotify og spilfirmaet Epic, som har skabt ’Fortnite’. De har også købt det amerikanske firma Riot Games, som står bag ’League of Legends’.
Et af systemerne til at kontrollere, at den yngre generation ikke spiller for meget, er ifølge Politiken allerede taget i brug af Tencent, som ved hjælp af ansigtsgenkendelse scanner computerspilleren for at sikre, at der ikke er tale om en teenager i forklædning.
Jun Liu, der er lektor ved Institut for Kommunikation på Københavns Universitet, siger til Politiken, at mange kinesiske forældre mener, at unge er blevet afhængige af spil og cyberfællesskaber.
Alligevel er han overrasket over, hvordan styret italesætter problemet. Blandt andet har den statsejede kinesiske avis Economic Information Daily for nylig beskrevet onlinespil som ”åndeligt opium”.
”Gamingforbuddet skal ses i en større sammenhæng i Kina. Regeringen er i gang med en regulering af det kinesiske samfund på især to fronter: De unges adfærd og techgiganternes magt”, siger Jun Liu.