Gamere på kinesisk computercafé

Foto: Greg Baker/AFP/Ritzau Scanpix

GAMINGFORBUD

Kina begrænser computerspil

Ny regler i Kina betyder, at børn under 18 år kun må spille højst en times computerspil dagligt fredag til søndag.

Kina indfører nu skrappe regler for, hvor lang tid børn og unge må bruge på computerspil i deres fritid.

Ifølge Kinas nationale presse- og publikationsadministration (NPPA) har computerspil mange uheldige bivirkninger: Det fjerner fokus fra skolegang, skader folkesundheden og er afhængighedsskabende.

Fremover må børn under 18 år derfor kun spille højst en times computerspil dagligt fra fredag til søndag og på helligdage, skriver Politiken.

Ansvaret for, at de nye regler overholdes, er overladt spilfirmaerne i Kina, der samtidig har fået besked om, at de i en længere periode ikke vil kunne få godkendt nye spil af den kinesiske censur.

Regeringen er i gang med en regulering af det kinesiske samfund på især to fronter: De unges adfærd og techgiganternes magt
- Jun Liu, lektor ved Institut for Kommunikation, Københavns Universitet

Det kan blive et hårdt tilbageslag for den kinesiske spilindustri med selskaberne Netease og Tencent i spidsen. Tilsammen står de for størstedelen af spilmarkedet i Kina.

Tencent har også været på opkøb uden for landets grænser og har store andele i blandt andre Spotify og spilfirmaet Epic, som har skabt ’Fortnite’. De har også købt det amerikanske firma Riot Games, som står bag ’League of Legends’.

Et af systemerne til at kontrollere, at den yngre generation ikke spiller for meget, er ifølge Politiken allerede taget i brug af Tencent, som ved hjælp af ansigtsgenkendelse scanner computerspilleren for at sikre, at der ikke er tale om en teenager i forklædning.

Jun Liu, der er lektor ved Institut for Kommunikation på Københavns Universitet, siger til Politiken, at mange kinesiske forældre mener, at unge er blevet afhængige af spil og cyberfællesskaber.

Alligevel er han overrasket over, hvordan styret italesætter problemet. Blandt andet har den statsejede kinesiske avis Economic Information Daily for nylig beskrevet onlinespil som ”åndeligt opium”.

”Gamingforbuddet skal ses i en større sammenhæng i Kina. Regeringen er i gang med en regulering af det kinesiske samfund på især to fronter: De unges adfærd og techgiganternes magt”, siger Jun Liu.


Læs også...

Britisk forskerhold fandt ingen signifikante forskelle i trivslen eller fagligt niveau hos elever på skoler med og uden mobilforbud. Undersøgelsen…

Hvis du bliver præsenteret for en vagtaftale, er det derfor vigtigt, at du ser efter, hvad der gælder for din vagtordning. De vigtigste elementer er…

Du må ved en virksomhedsoverdragelse ikke stilles ringere hos din nye arbejdsgiver, og selvom du ikke nødvendigvis kan forvente at få præcist de samme…

Ny redegørelse viser, at Danmark er i top inden for IT. Hos PROSA mener man, at der er al mulig grund til stolthed af vores digitale infrastruktur og…

Hvordan er du som medlem beskyttet, hvis du bliver opsagt, når du er gravid, på barsel eller står overfor at skulle på barsel inden længe? Det giver…

Hvis din kollega, ven, nabo eller en helt fjerde har det psykisk svært, skal du ikke være bange for at tilbyde din hjælp – tværtimod. Det kan være en…

​​​​​​​Penge og vækst. De to ting er ofte øverst på listen, når det handler om, hvorfor man driver en virksomhed. Og bevares, hos Ghost Ship Games vil…

Millionerne trillede ind, da Søren Lundgaard solgte Ghost Ship Games. Han havde opnået det ypperste, og drømmen om at skabe et succesfuldt spil var…

Gaming kan meget godt for socialisering, fællesskab og interesse for IT. Hvorfor skubbes unge piger over på sociale medier og væk fra spillene i de…

Blockchain er kommet i vælten, efter at kryptovaluta igen er kommet på alles læber. Men hvad er en blockchain, og hvordan arbejder man med den? PROSAs…