Gamere på kinesisk computercafé

Foto: Greg Baker/AFP/Ritzau Scanpix

GAMINGFORBUD

Kina begrænser computerspil

Ny regler i Kina betyder, at børn under 18 år kun må spille højst en times computerspil dagligt fredag til søndag.

Kina indfører nu skrappe regler for, hvor lang tid børn og unge må bruge på computerspil i deres fritid.

Ifølge Kinas nationale presse- og publikationsadministration (NPPA) har computerspil mange uheldige bivirkninger: Det fjerner fokus fra skolegang, skader folkesundheden og er afhængighedsskabende.

Fremover må børn under 18 år derfor kun spille højst en times computerspil dagligt fra fredag til søndag og på helligdage, skriver Politiken.

Ansvaret for, at de nye regler overholdes, er overladt spilfirmaerne i Kina, der samtidig har fået besked om, at de i en længere periode ikke vil kunne få godkendt nye spil af den kinesiske censur.

Regeringen er i gang med en regulering af det kinesiske samfund på især to fronter: De unges adfærd og techgiganternes magt
- Jun Liu, lektor ved Institut for Kommunikation, Københavns Universitet

Det kan blive et hårdt tilbageslag for den kinesiske spilindustri med selskaberne Netease og Tencent i spidsen. Tilsammen står de for størstedelen af spilmarkedet i Kina.

Tencent har også været på opkøb uden for landets grænser og har store andele i blandt andre Spotify og spilfirmaet Epic, som har skabt ’Fortnite’. De har også købt det amerikanske firma Riot Games, som står bag ’League of Legends’.

Et af systemerne til at kontrollere, at den yngre generation ikke spiller for meget, er ifølge Politiken allerede taget i brug af Tencent, som ved hjælp af ansigtsgenkendelse scanner computerspilleren for at sikre, at der ikke er tale om en teenager i forklædning.

Jun Liu, der er lektor ved Institut for Kommunikation på Københavns Universitet, siger til Politiken, at mange kinesiske forældre mener, at unge er blevet afhængige af spil og cyberfællesskaber.

Alligevel er han overrasket over, hvordan styret italesætter problemet. Blandt andet har den statsejede kinesiske avis Economic Information Daily for nylig beskrevet onlinespil som ”åndeligt opium”.

”Gamingforbuddet skal ses i en større sammenhæng i Kina. Regeringen er i gang med en regulering af det kinesiske samfund på især to fronter: De unges adfærd og techgiganternes magt”, siger Jun Liu.


Læs også...

”Der er ingen tvivl om, at ChatGPT er højere kvalitet i forhold til specifikke opgaver, men generelt er DeepSeek god nok. Man kan sige, at den fint…

Virtual reality er trådt ind hos sundhedsvæsenet. Senest er VR-briller blevet en del af hverdagen på flere hospitaler, hvor de giver patienter et…

En stor, global undersøgelse viser et tydeligt ønske om bedre balance mellem privatliv og arbejde. Det er første gang, at det bliver højere…

I Tyskland har over 70 procent af virksomhederne ifølge Eurostat svært ved at få fat i de rette it-kompetencer. I Danmark gælder det halvdelen af…

Presset økonomi i Rigspolitiet betyder, at Koncern IT, der står for politiets it-udvikling og it-drift skal spare 50 årsværk. Processen med…

Det bekymrer de it-ansattes fagforening, PROSA, at der trods anstrengelser for at skærpe cybersikkerheden herhjemme er pivåbent for, hvordan køb…

En global rangliste har et dansk hackerhold på førstepladsen, og det sætter en streg under, at Danmark er i den internationale hacker-elite.…

De store blev rigere og mere magtfulde, men nedenunder brød et oprør også igennem fra lovgivere og bekymrede borgere. "Brainrot" blev årets ord i…

Måske har Microsoft knækket koden til, at vi kan få AI lokalt i smartdevices. I dag er strømforbruget alt, alt for massivt. Tilsæt optiske chips, og…

En gruppe IT-undervisere har lavet seks nye spil, der skal øge danskernes viden om cybersikkerhed. Spillene er et nyt og underholdende værktøj, der…