Portræt af de fire øverste chefer for Amazon, Apple, Google og Facebook

Topcheferne for Amazon. Apple, Google og Facebook. Foto: Ritzau/Scanpix

konkurrence

Opgør med techgiganter

Amerikansk lovforslag vil inddæmme techgiganterne og tvinge dem til at ændre forretningsmodel.

Der er lagt op til et varmt efterår for de amerikanske techgiganter.

Med fem nye lovforslag, som umiddelbart har opbakning fra både demokrater og republikanere, anlægger det politiske system en langt skrappere kurs mod de største virksomheder i et forsøg på at gøre op med de monopollignende tilstande i techindustrien.

Forslagene er en direkte udløber af en kæmpe undersøgelse af techgiganternes forretningsmodel, som blev fremlagt sidste år, og de betegnes som det største nybrud i amerikansk erhvervsliv, siden konkurrencelovgivningen blev indført i slutningen af 1800-tallet.

”Uregulerede techmonopoler har alt for meget magt over vores økonomi. De er i en enestående position til at vælge vindere og tabere, ødelægge små virksomheder, øge forbrugerpriserne og gøre folk arbejdsløse”, skriver demokraten David Cicilline i en erklæring.

Det var ham, der stod i spidsen for undersøgelsen sidste år, og det er også ham, der er pennefører på lovforslagene.

Uregulerede techmonopoler har alt for meget magt over vores økonomi
- David Cicilline, senator (D)

Og selv om Facebook, Google, Amazon og Apple ikke nævnes ved navn, så er det reelt kun dem, der rammes – og det i en grad, så selskaberne vil være nødt til at omlægge deres nuværende forretningsmodel radikalt og formentlig splitte op i mindre enheder.

Vil forhindre opkøb af rivaler

Det er nemlig kun selskaber med en markedsværdi på mindst 3.500 milliarder kroner, mindst 50 millioner aktive brugere eller 100.000 aktive erhvervsbrugere, der er omfattet. Desuden skal der være tale om en ”kritisk handelspartner”, som har magt til at begrænse andre virksomheders adgang til kunder eller tjenester.

Et af forslagene vil give de amerikanske konkurrencemyndigheder bedre kort på hånden til at forhindre selskabernes opkøb af potentielle rivaler. Dette har især Facebook benyttet som forretningsstrategi.

Et andet lovforslag skal give brugerne ret til at trække deres egne data ud fra eksempelvis Facebook på en måde, som gør det let at skifte til en anden platform uden at miste sine kontakter og historik.

Det vil også være ulovligt for dominerende selskaber at udelukke rivaler eller stille krav om køb af varer og tjenester som en betingelse for at få adgang til platformen. Dette vil især ramme Google og Amazon.

Desuden vil gebyret for at anmelde fusioner og virksomhedsovertagelser stige dramatisk, hvis selskabet har en værdi af mere en milliard dollar.

”Vores dagsorden vil sikre lige konkurrence og sikre, at de rigeste og mest magtfulde monopoler spiller efter de samme regler, som alle os andre”, siger David Cicilline.

Det er endnu uvist, hvornår lovpakken skal behandles i det amerikanske senat.        


Læs også...

Får du en advarsel, så råder PROSA altid til, at du gør indsigelser, hvis noget er åbenlyst forkert eller ikke giver mening.

Nogle af de store sprogmodeller ser ud til at modstå at blive slukket og vil endda sabotere nedlukning. Det oplevede forskere, som forsøgte at teste…

AI-agenter kan lave fejl. Den stigende brug af AI kan således udløse det næste store forsikringseventyr. I hvert fald, hvis man skal tro Rune Kvist…

Datatilsynet har afsluttet sin undersøgelse af DR’s krav om login på DRTV og finder ikke tilstrækkelig grundlag for at kritisere det obligatoriske…

Forskere har testet 11 store chatbots. De "pleaser" i langt højere grad, end mennesker gør, og de fremmer oftere brugerens adfærd, selv hvis den var…

Yasmin er 22, går på 3. semester og har valgt Multimedielinjen på erhvervsakademiet Zealand i Køge, fordi hun gerne vil arbejde kreativt med content

Kiwi er 29 år og studerer Multimediedesign på Erhvervs­akademiet Zealand i Køge og vil gerne arbejde med programmering.

Thomas er 47 år, og studerer til datamatiker på 3. semester på Zealand.

Catrine er 23 år, går på 3. semester på Multimedielinjen på Zealand, og drømmer om at arbejde som fotograf

Alberte er 23 år, studerer Multimediedesign på Zealand og er interesseret i editorial design, magasiner, grafisk design og branding.