ÅRET DER GIK

Udvikler håber på bedre rammer i spilbranchen

Hvordan skaber vi gode rammer mellem spiludviklere og deres brugere? Og hvor er de allerbedste eksempler på god arbejdskultur i spilbranchen? Spiludvikler Frans Larsen mener, at vi skal tale mere om rammerne i spilindustrien – og så forudser han, at AI-etik og licensforhold vil være højt på agendaen i branchen i 2024.

Hvad var overskriften på 2023 set med dine briller?

- “How are all the game developers out there doing?”

- Spiludvikling har eksisteret i den samme verden, som så mange industrier har – vi har stået over for covid-19, krig, inflation og endnu en krig. Der har været layoffs, re-orgs, nye licensaftaler og uklare valg fra board of directors. Jeg tror, at mange har fået en følelse af, at vi alle er lidt små i forhold til, hvor stor vores verden er. Spørgsmålet er, om spiludviklere har det godt derude? 

Hvad taler vi efter din mening for lidt om, når det gælder gaming?

- Når vi snakker om spiludvikling, så hører vi ofte: “Din løn bliver betalt i passion” og “Forvent lange dage”. Derfor synes jeg, at der er flere emner, vi godt kunne tale mere om:

  • Hvordan skaber vi gode rammer mellem spiludviklere og deres brugere? Vi har et langt tættere forhold end mange andre industrier, og udviklere kan sidde og være i direkte dialog med spillere på Discord og lignende. Community Managers er ofte dem, som kommer i klemme her, men det kan påvirke hele teams’ mentale helbred, og vi har meget få værktøjer til at håndtere gode rammer på internettet.
  • Jeg kunne også rigtig godt tænke mig at se mere om arbejdskultur – har vi ikke nogen gode eksempler derude? Noget vi kan lære af? Vi skal også tale om, hvad vi gerne vil opnå. Det kan være rigtig nemt at sige: "Det her er virkelig skidt!" uden at komme med løsninger. Jeg vil gerne inspireres, og jeg ved, der er så mange fede historier derude.
  • Jeg ser flere og flere, der udvikler spil på et hobbyplan. Det, synes jeg, er enormt spændende, da spil på den måde bliver endnu mere fokuseret på at være en form for medie, vi kan udtrykke os i. Jeg kunne godt tænke mig at se, hvad folk arbejder på – de små projekter, der aldrig kommer ud, et vertical slice, som kun vennerne måtte se. Folk har nogle personlige historier, som aldrig når de offentlige øjne.
     

LÆS OGSÅ: Gaming er ved at blive big business og voksen

Hvilken overskrift vil du helst sætte på 2024?

- “New board of directors of Unity Technology will focus heavily on the company's technology debt and less on machine learning.”

- Jeg forstår godt, hvorfor man vil investere i AI. Det går hurtigt, og det er spændende, men det kommer til at tage folk væsentligt længere tid at adoptere de nye værktøjer på et skalerbart plan og i ordentlig sammenhæng med reguleringer. En masse Unity-brugere, der har investeret mange timer på deres egne værktøjer og erfaring, har været forladt i en længere periode nu. 

For mig er machine learning ikke en erstatning til vores eksisterende værktøjer.

- For mig er machine learning ikke en erstatning til vores eksisterende værktøjer – når jeg tænker: “Lav en pony”, så har jeg meget lidt ejerskab i forhold til, hvordan det faktisk kommer til at se ud. Dette bliver en konstant kamp mellem menneskets vision og AI-modellens vision. 

- Ellers skal vi sætte vores lid til, hvad Unity gør, og stole på, at det hele nok skal gå?

Hvad tror du, er det primære samtaleemne i december 2024, når det handler om spiludvikling?

- Der bliver rigtig meget dialog om etikken omkring machine learning-værktøjer. Ligesom andre industrier er det også kommet ind i spiludvikling – kan vi stole på at vores AI-modeller baseret på data, der er blevet givet samtykke til?

- Godot Engine har været et kæmpe emne, siden Unity ændrede deres licensbetingelser, og jeg tænker, at begge disse stadig bliver store emner i 2024 for mange (især danske) spiludviklere.

- I sammenhæng med Unity tænker jeg, at mange er begyndt at blive påvirket af “walled gardens” og en potentiel frygt for, at større firmaer pludselig kan ændres ens forhold markant. 

- Så jeg tror, at mange firmaer er begyndt dialogen: ”Skal vi bruge en anden game engine?” eller “Skal vi bygge en selv?”. Dette kunne nok godt sprede sig til alle de andre værktøjer, vi bruger – der bliver sat langt større spørgsmålstegn ved licensforhold, og hvor transparente firmaer er.

Fyringer i spilbranchen

2023 har været et udfordrende år for spilbranchen. 

Globalt har der været en lang række fyringsrunder, og samlet har mere end 6.000 ansatte i spilindustrieen mistet deres job, skriver Metro.

Det er blandt andet selskaber som Naughty Dog og Epic Games, der har sagt farvel til medarbejdere. 

Hvilke tendenser synes du, at vi skal holde øje med i 2024?

- I 2023 er der flere services, der er begyndt at skifte over til nye indtægtsstrømme – såsom Reddit, der lavede betalingskrav for større API-brugere, som gjorde, at Apollo måtte lukke, og en masse andre tredjeparts services blev lukket. Det samme skete for X/Twitter, som skiftede væk fra at være “gratis” til at have alle mulige former for “verificerede kontoer". Det ser vi også lige nu med Facebook, som har åbnet en betalingsform op på grund af EU’s reguleringer.

Jeg tror, at mange firmaer er begyndt dialogen: ”Skal vi bruge en anden game engine?”

- Jeg tænker, at folks opførsel nok vil ændre sig markant fra 2023 til 2024. Spil er virkelig afhængig af sociale medier på grund af marketing – og jeg kunne godt se, at der kommer til at ske lidt ændringer her. Og på samme tid, så tror jeg også, at flere spiludviklingsservices er inspireret af nye licensforhold. Så man kunne godt forestille sig, at der kommer til at ske mere på det område.

- Den danske spilindustri er i vækst – og jeg tror efterhånden, at med den tid, som spiludvikling nu har været tilgængelig, så har Danmark fået uddannet sig og givet nok tid til at etablere nogle super gode ideer og hold. Væksten er der, og med Ghost Ship Games som ny publisher, så tænker jeg, at vi stille og roligt er på vej ind i en ny fase af den danske spilindustri i forhold at få mere støtte (penge og erfaring) til alle de små firmaer, der har problemer med at komme på fødderne. 

Hvad glæder du dig mest til i 2024?

- Jeg har været organiser af Nordic Game Jam i tre år og er netop stoppet. Dette år gik fantastisk i forhold til støtte og med masser af firmaer, der er kommet og har givet super brugbare talks og leg. Som organiserer havde jeg altid for travlt til at deltage. Nu kan jeg for første gang i lang tid deltage, og det glæder jeg mig allerede super meget til – jeg har savnet det rigtig meget, så jeg tænker, at der skal eksperimenteres med Godot Engine.


Læs også...

Kim Sondrup, der arbejdede 4,5 år i drift-organisationen hos Netcompany, peger på, at det var fedt at få lov til at lave samfundskritiske løsninger,…

En tidligere Netcompany-ansat, der var cirka seks måneder i konsulentforretningen, fortæller, at det var hårdt mentalt at arbejde i it-virksomheden.…

Rasmus Madsen, der arbejdede 5,5 år i drift-organisationen hos Netcompany, var glad for jobbet hos it-virksomheden, men oplevede også, at mange…

En tidligere medarbejder, der ønsker at være anonym, arbejdede godt tre år i konsulentforretningen hos Netcompany. Der var mange lange dage på…

Rene Mejer Lauritsen var ansat 5,5 år i konsulentforretningen hos Netcompany. Han peger på, at der var en masse gode muligheder i virksomheden, men at…

Hvis et ekstraordinært stort arbejdspres og et højt stressniveau var hverdag for størstedelen af de ansatte hos Netcompany, ville it-virksomheden ikke…

Vækst har været den helt store overskrift for Netcompany i de seneste år, hvor antallet af medarbejdere også er vokset massivt. Samtidig har medierne…

Blot 13-årige Willis Gibson med gamernavnet Blue Scuti blev den første til at nå ”Kill screen” i Tetris. Det var han dog kun ene om i få dage. Kort…

To år inde i den russiske invasion kæmper it-professionelle stadig med at få en hverdag til at hænge sammen mellem strømafbrydelser og bomberegn. De…

Coding Pirates fylder 10 år den 28. februar. Græsrodsorganisationen har afdelinger i hele landet, hvor børn og unge leger og lærer sig til…