TEMA

Vi har et KÆMPE PROBLEM

Det er ikke i barnets interesse at bruge seks timer om dagen med hovedet begravet i en mobil eller iPad. Men de er oppe i mod apps og design, som gør at hverken de eller deres forældre er rustet til et opgør med skærmafhængighed.


Derfor skal der handling til nu. Information, undervisning, regulering og en lettere måder at styre skærmenes indstillinger på er ifølge Sarah Aalborg, it-sikkerheds-ekspert og uddannet adfærdsdesigner nogle af de tiltag, som skal sættes i gang hurtigst muligt for at begrænse, hvordan adfærdsdesign stjæler vores opmærksomhed. 

Sarah Aalborg er uddannet i adfærdsdesign, it-sikkerhedsekspert og fuldstændig opslugt af et område, som er ”sindssygt spændende” og har kolossal indflydelse på vores liv og kultur.

Hun har 26 års erfaring, og den 46-årige sikkerhedschef og mor til to er bekymret.

– Det er ikke i barnets interesse at bruge seks timer om dagen med hovedet begravet i en mobil eller iPad. Så ja, vi har et kæmpe problem. Spørgsmålet er bare, hvad vi skal gøre, siger hun.

Adfærdsdesignet i apps og på de medier, de fleste af os i dag bruger, er i dag så dygtigt lavet, at det udnytter de hundreder af bias, vi er programmeret med, samt den krybdyrhjerne, som helst vil  køre på rutinen frem for at tænke rationelt og forholde sig til situationen. Så kan den nemlig energieffektivt processere voldsomt meget mere end ved rationel tilstand. Sociale medier og spil bliver på den måde et fix, som hjernen har svært ved at sige nej til.

– Vi er oppe mod fantastisk design. Se på hackerne, de er de bedste til adfærdsdesign, der er virkelig noget at hente. De lokker os til at klikke på phishingbeskeder, selvom vi er på vagt. Alle lærer hele tiden, og nu kommer AI, siger sikkerhedschefen.

Jeg er selv ved at blive sindssyg over, hvor tidskrævende det er at konfigurere eksempelvis indstillingerne i Roblox. Så jeg giver op.


Mangler værktøjerne

Udfordringen er ifølge Sarah Aalborg manglen på værktøjer og redskaber til at tackle udviklingen og de apps, som vi omgiver os med.

– Information i sig selv er ikke nok. Den er vi omgivet af. Men uddannelse, undervisning, regulering, bedre værktøjer til familiedeling, noget, der kan fratage styringen. Vi mangler apps og konfigurationer, som hjælper os som forældre. Jeg er selv ved at blive sindssyg over, hvor tidskrævende det er at konfigurere eksempelvis indstillingerne i Roblox. Så jeg giver op. Så i princippet skal vi have gang i et våbenkapløb, hvor vi bruger beskyttende adfærdsdesign til at bekæmpe ondsindede adfærdsdesign, siger hun.

Penge er udfordringen

Sarah Aalborg arbejder selv på en bog om emnet – fordi det er så kolossalt vigtigt. Og hun er klar til at række ud til andre, som vil sikre, at der sker noget.

– Udfordringen er, at der ikke er penge i at lave de materialer og programmer, som hjælper. Penge afgør meget. Men der skal ske noget. Folk, der ved og kan noget omkring programmering, uddannelse og design, skal sættes ind og arbejde med det på den gode måde. Vi befinder os i grænselandet mellem nudging og manipulation, og grænserne skubbes hele tiden, advarer hun.

Eksperten i adfærdsdesign gør dog opmærksom på, at det ikke er et sort-hvidt valg.

– Meget ved medierne er godt. Vores børn lærer enormt meget af at være på YouTube, de bliver kreative, dygtige, bedre, får nye evner, men samtidig gør strømmen af nye videoer, at de fastholdes og modtager videoer, som de ikke kan lade være med at se på, og som ikke nødvendigvis er gode for dem. Det er et grænseland, fastslår hun.

LÆS OGSÅ:

> Vi har lukket et monster ind i teenageværelset

>Designet til at manipulere din adfærd

 


Læs også...

Får du en advarsel, så råder PROSA altid til, at du gør indsigelser, hvis noget er åbenlyst forkert eller ikke giver mening.

Nogle af de store sprogmodeller ser ud til at modstå at blive slukket og vil endda sabotere nedlukning. Det oplevede forskere, som forsøgte at teste…

AI-agenter kan lave fejl. Den stigende brug af AI kan således udløse det næste store forsikringseventyr. I hvert fald, hvis man skal tro Rune Kvist…

Datatilsynet har afsluttet sin undersøgelse af DR’s krav om login på DRTV og finder ikke tilstrækkelig grundlag for at kritisere det obligatoriske…

Forskere har testet 11 store chatbots. De "pleaser" i langt højere grad, end mennesker gør, og de fremmer oftere brugerens adfærd, selv hvis den var…

Yasmin er 22, går på 3. semester og har valgt Multimedielinjen på erhvervsakademiet Zealand i Køge, fordi hun gerne vil arbejde kreativt med content

Kiwi er 29 år og studerer Multimediedesign på Erhvervs­akademiet Zealand i Køge og vil gerne arbejde med programmering.

Thomas er 47 år, og studerer til datamatiker på 3. semester på Zealand.

Catrine er 23 år, går på 3. semester på Multimedielinjen på Zealand, og drømmer om at arbejde som fotograf

Alberte er 23 år, studerer Multimediedesign på Zealand og er interesseret i editorial design, magasiner, grafisk design og branding.