Piger kan andet end være kønne og pæne. De kan fjolle, være cool, og lege med tech og nørde. Det skal vi have ind i kulturen og sproget, hvis pigerne skal rigtigt ombord i tech. Det mener Amanda Duus. Foto: Jakob Boserup

KVINDER I TECH

Vi taler for mange piger ud af en IT-fremtid

Antallet af kvinder på IT-uddannelser er i følge Dansk Industri faldet i 2024. Det sker trods flere år med kampagner og fokus på at tiltrække kvinder til STEM-fag. Det skyldes måske, at vi mangler den vigtigste indsats, nemlig hjemme ved spisebordet og måden vi taler på, mener Amanda Duus, forbundssekretær i IT-fagforeningen, PROSA.


Tal fra Dansk Industri viser, at andelen af kvinder på IT-uddannelser er faldet i 2024 -  til 31 procent i 2024. I perioden fra 2019 til 2023 steg andelen af kvinder på IT-uddannelser ellers fra 27 procent i 2019 til 33 procent i 2023. (Dog faldt det samlede optag, så det betød reelt ikke at markant flere kvinder havde søgt ind på uddannelserne).

Faldet er sket til trods for målrettede indsatser for at få flere kvinder ind i IT og tech, herunder kampagner, fokus på succefulde kvinder i tech, kvindenetværk og uddannelser tilrettet, så de appellerer bredere og mere kreativt.

Det er gode initiativer og vigtigt - men langt fra nok.
Det mener Amanda Duus, forbundssekretær i IT-fagforeningen PROSA, og ansvarlig fort politiske indsatser omkring diversitet i tech.
For måske er største forhindring kulturel, og begravet i vores måde at tale om og agere på, når det handler om piger og drenge. 
 

Hvor ofte får piger en spilkonsol, som næsten er standardgave til drenge? Er piger søde, hvor drenge er cool? Spørger vi dem om de også vil hjælpe til, når der skal skrues, kodes eller sættes lamper op? Er de krea, hvor drenge er seje?

 

"Tech er også sprogkultur. Og her skal vi have pigerne med ombord. Mange bliver talt ud af IT-faget fra en tidlig alder, eller associeret med noget som er ikke-tech, hvor drenge bliver det modsatte. Det sker i det helt små og store ting", siger hun.

"Hvor ofte får piger en spilkonsol, som næsten er standardgave til drenge? Er piger søde, hvor drenge er cool? Spørger vi dem om de også vil hjælpe til, når der skal skrues, kodes eller sættes lamper op? Er de krea, hvor drenge er seje? Mor, far, bedsteforældre, skolelærer, pædagog, børne-tv og medier har måske en enorm kulturel indflydelse på pigers senere valg af interesse", fortsætter Amanda Duus.

"Vi ved bare, at mange drenge stadig gamer, og bruger gaming socialt enten ved at spille sammen eller være connected live med lyd og beskeder og techagtigt, når de rammer teeanageårene, hvorimod pigerne strømmer væk fra spil og over på sociale medier, som hverken er tech eller synderligt socialt, men mere noget med at rate, like og selv blive ratet og liket. Næppe sundt for hverken trivsel, selvværd eller techinteresse", siger Amanda Duus.

Teknologiforståelse i skolerne er helt centralt. Lad dog børnene lege med tech, bruge og forstå IT, ikke bare være skærmskræmte. Men rode med noget som er enormt sjovt og spændende, og lære at forstå det.


Brandærgerligt - kom nu, kom nu
I følge forbundssekretæren handler det om at sætte ind nu.

"For det er dybt bekymrende at vi ikke er kommet længere, ja faktisk oplever et fald. IT og tech har brug for kvinder, ja vi har brug for flest mulige uddannede uanset køn. Vi mangler IT-folk.  Og det burde appelere helt vildt bredt og til mange. Der findes ikke bedre, sjovere og mere spændende uddannelser og fag end IT, og fantastiske karrieremuligheder, hvor hele verden til med kan være din arbejdsplads", siger hun.

"I virkeligheden er IT-branchen både enormt indkluderende og rummelig, men hvis vi sprogligt, kulturelt og i skolen sætter en stopklods i for pigerne, så taber de også muligheden for at være en del af og bidrage til den tech, som om noget bygger, former og skaber nutid og fremtid i vores samfund. Som er vores primære værktøj til vækst og arbejde. Og så får vi værktøjer som er biased og ikke har blikket på helheden. Vi taber altså, hvor vi kunne vinde, fortsætter Amanda Duus.

 Vi snakker måske mere end vi handler, og det vil bide os i halen. Derfor er tallene fra DI også meget bekymrende nyt.

Kurven skal vendes - NU!
Forbundssekretæren mener dog, at der kan rettes hurtigt op - men at det kræver mere end ord og kampagner. Det kræver vilje og handling.

"Teknologiforståelse i skolerne er helt centralt. Lad dog børnene lege med tech, bruge og forstå IT, ikke bare være skærmskræmte. Men rode med noget som er enormt sjovt og spændende, og lære at forstå det. Både fordele og bagsider. Giv dem interessen og glæden ved at gå bag om overfladen. Det bliver alligevel vigtigste værktøjer både arbejdsmæssigt og privat i resten af deres liv. Så hvorfor ikke gøre dem den tjeneste?", spørger hun.

Hun fortsætter:
"Kurven skal vendes. Der skal sættes ind hurtigt. Dels tidligt i Folkeskolen med fokus på teknologiforståelse og leg med IT. Men også kulturelt og i måden, vi taler om IT på. Nu. Vi snakker måske mere end vi handler, og det vil bide os i halen. Derfor er tallene fra DI også meget bekymrende nyt"., siger hun.

"Jeg er ikke den eneste som synes det her. Mange har gennem tiden påpeget vigtigheden at at få pigerne med også kulturelt. Alle steder", fortæller Amanda, som samftidig henvisertil nedenstående artikel fra PROSABladet, hvor en ekspert og forsker deler samme pointer omkring kultur og såprogets inflydelse::

Prosabladet: Hey, det er altså ikke pigerne, der er problemet!
 


Læs også...

Får du en advarsel, så råder PROSA altid til, at du gør indsigelser, hvis noget er åbenlyst forkert eller ikke giver mening.

Nogle af de store sprogmodeller ser ud til at modstå at blive slukket og vil endda sabotere nedlukning. Det oplevede forskere, som forsøgte at teste…

AI-agenter kan lave fejl. Den stigende brug af AI kan således udløse det næste store forsikringseventyr. I hvert fald, hvis man skal tro Rune Kvist…

Datatilsynet har afsluttet sin undersøgelse af DR’s krav om login på DRTV og finder ikke tilstrækkelig grundlag for at kritisere det obligatoriske…

Forskere har testet 11 store chatbots. De "pleaser" i langt højere grad, end mennesker gør, og de fremmer oftere brugerens adfærd, selv hvis den var…

Yasmin er 22, går på 3. semester og har valgt Multimedielinjen på erhvervsakademiet Zealand i Køge, fordi hun gerne vil arbejde kreativt med content

Kiwi er 29 år og studerer Multimediedesign på Erhvervs­akademiet Zealand i Køge og vil gerne arbejde med programmering.

Thomas er 47 år, og studerer til datamatiker på 3. semester på Zealand.

Catrine er 23 år, går på 3. semester på Multimedielinjen på Zealand, og drømmer om at arbejde som fotograf

Alberte er 23 år, studerer Multimediedesign på Zealand og er interesseret i editorial design, magasiner, grafisk design og branding.