GDPR

GDPR har skabt mere lige konkurrencevilkår

Martin Glarvig, grundlægger og DPO for Geomatic, mener, at GDPR har været en klar fordel for virksomheden. Han påpeger vigtigheden af, at alle parter – både virksomheder og forbrugere – påtager sig deres ansvar og tager GDPR seriøst, så det ikke blot bliver en tom formalitet, men en effektiv beskyttelse af persondata.

Kan du give en kort beskrivelse af virksomheden og antallet af medarbejdere?

– Vi er 16 medarbejdere i Geomatic, en lille organisation, der behandler data for store banker, forsikringsselskaber, energi- og teleselskaber, politiske partier og sundhedsorganisationer. Vi beriger kundedatabaser med eksterne data ved at vedligeholde kundedatabaser – opdatering af navne, adresser, telefonnumre osv. Vi leverer også statistikdata som kundeindsigter.

 

Hvordan har GDPR påvirket jeres virksomhed?

– Da GDPR trådte i kraft, inviterede vi danske medier, Dansk Erhverv, Dansk Industri og Datatilsynet til vores GDPR-releaseparty. Jeg var fortaler for GDPR, og jeg havde fulgt det i mange år, før det blev en realitet. Som frontrunner i branchen var det en kærkommen lejlighed for os til at vise vores engagement. EU sagde endelig: "Nu skal I alle overholde loven”. Nu var der ikke længere nogen, der var klassens gode børn, for alle skulle lige pludselig overholde det samme regelsæt. Det betød, at vi kunne få opmærksomhed fra starten og sige: "Vi har allerede taget dette til os. Vi arbejder allerede efter principperne omkring dataansvarlige konstellationer" osv. Så det var nemt for os at komme i gang med at overholde GDPR-reglerne. Det er dog et større projekt at implementere det hele, men det er noget, som vi er vant til at håndtere. Vi vil måske fejre GDPR’s femårsjubilæum med lidt kage og bobler i år.

 

Hvilke aspekter af GDPR-implementeringen mener du generelt har været vellykkede eller positive?

– Den største fordel ved GDPR er forbrugerbeskyttelse, men på virksomhedssiden spiller vi nu på samme spilleplade, hvilket har skabt mere fair konkurrence. Det betyder, at virksomheder, der ikke har styr på standardisering og ikke overholder loven, ikke bliver inviteret til samtaler med de store selskaber. De firmaer, der har styr på standardisering og overholder loven, bliver derimod næsten altid inviteret med til bords.

 

Hvad har været mest problematisk?

– En af de største udfordringer ved implementeringen af GDPR var manglen på vejledninger og standardkontrakter i begyndelsen. I halvandet år var der stadig flere vejledninger, der ikke var udgivet af Datatilsynet endnu, og store erhvervsorganisationer havde ikke udgivet standardkontrakter til at sikre korrekt implementering af loven. Dette førte til, at mange virksomheder ikke var klædt godt nok på til at overholde loven. Men nu, hvor vi er flere år inde i processen, kan jeg se en modenhed i virksomhederne. Større selskaber, der arbejder med forbrugerdata, har en god forståelse for GDPR, og de har nemmere ved at acceptere aftaler og opfører sig ordentligt i forhold til beskyttelse af persondata.

 

Kan der gøres noget på lovgivningsområdet for at forbedre situationen, eller er det blot et spørgsmål om tid, før det fungerer bedre?

– Det er et spørgsmål om tid, og hvordan vi indretter os. Selvom det er vigtigt at have hjælpeværktøjer som standard templates for at overholde GDPR, er det stadig et udfordrende spørgsmål om, hvordan vi kan sikre, at folk tager betingelserne alvorligt. Selvom vi hos Geomatics har vores egne standard templates på vores hjemmeside, ser vi stadig mange mennesker, der ikke læser betingelserne grundigt igennem, når de accepterer dem på en ny app eller tjeneste. Det er vigtigt, at der tages større ansvar for at sikre, at folk forstår og accepterer betingelserne, så de reelt set har en effekt. 

 


Læs også...

Det var en helt ny fornemmelse, da Søren tidligere på året blev ramt af stress, for han havde aldrig oplevet stresssymptomer før. Søren har arbejdet i…

I 1999 havnede Berit Søgaard mere eller mindre tilfældigt i IT-branchen, og hun har arbejdet her lige siden. I dag er hun compliancedirektør i Visma,…

Nettet er proppet til randen med websider, som kan hjælpe dig med det ene eller andet eller har så nørdet viden, at de med fordel kan besøges.

Unge tech-folk fortæller om deres håb og drømme for fremtiden. Danske virksomheder kigger mod et tysk eksporteventyr. Forfatter sætter spot på Kina og…

26-årige Francesca Tremulo rejste til Danmark fra Italien for tre år siden for at realisere drømmen om en fremtid i spilbranchen. Hun er uddannet…

Kinas tech fungerer og er udviklet i benhård konkurrence til at være bedst og billigst. Talentmassen er enorm, og der er prestige og attraktive…

Alberte Viendahl er 25 år og har læst multimediedesign på KEA. Hun er blevet vild med at kode og nørde, og nu vil hun gerne tage en top up-uddannelse…

Benjamin Elias Harris er 27 år, og han har gået på datamatikerlinjen på KEA. Han startede egentlig med at læse engelsk på Københavns Universitet, men…

28-årige Yousra Diab arbejdede i flere år som socialrådgiver, inden hun tog springet og startede på datamatikeruddannelsen. Det har været svært at…

26-årige Sophie Ankjær Andersen har læst multimediedesign på KEA. Hun drømmer om, at hun i fremtiden skal tage sit arbejde med til Bali og arbejde…