Apple har store forventninger til deres nye brillesatsning

Siden sidst

Krigen om VR, wearables og AI i hårde hvidevare skudt i gang

Samsung har lavet en transparent skærm og satser på AI i hårde hvidevarer. Apple sender sine VR-briller i handlen for 28.000 kroner! Hvis nogen troede at AI og gadgethypen var en 2023-ting, så tager de nok fejl. Deep fakes kan alle efterhånden lave, og det i et amerikansk og EU-valgår. PROSAs rådgiver opfordrer til mærkning af troværdige nyheder. Ellers kan vi intet gøre for at bjærge tilliden, mener han.

Den 2. februar kan blive en gamechanger eller et flop for Apple. Den dag sender verdens mest værdifulde virksomhed sit Apple Vision Headset ud i handlen.

Prisen, der er på omkring 3.550 dollars eller næsten 28.000 danske kroner, er til at føle på. Forsalg starter fredag den 19. januar.

Det transparente VR-brille-headset er Apples største satsning på et uprøvet produkt siden IPhonen. Og håbet er som dengang at gøre det, som ingen rigtigt tror på. Hvem husker ikke, hvordan Nokia sad næsten totalt dominerende på mobilmarkedet, og ingen rigtigt troede på Apples satsning dengang.

Om det lykkes igen, skal være usagt.

Men kampen om at finde den næste store wearable-tech-gadget er intens.

Måske lander headsettet på samme kirkegård af forbrugerflop, som Google Glasses. Måske skal det have samme årelange milliardstore kunstige åndedræt som Metaverset, mens alle venter på, at verden og forbrugere er modne til. Måske kan det åbne en helt ny flanke af massiv oprustning og udvikling af en type wearables, vi ikke anede, vi havde brug for, men pludselig ikke kan leve uden, når naboens børn og chefen allerede har købt det.

Apple Vision-headsettet fik pæne modtagelser ved demonstrationen sidste år. Men det var i et kontrolleret ”nu-skal-vi-blæse-dig-bagover”-fremstød. Hvordan det bliver modtaget af virkelige brugere, vil tiden vise – efter at de har hostet op med 28.000 kroner.

Apple Vision-salget kommer nogenlunde samtidig med en anden – måske – kommende wearables-succes. Den såkaldte AI Pin, som allerede kan bestilles for 700 dollars eller næsten 5.000 kroner, og som bliver sendt ud på markedet fra marts i år.

Således starter 2024 med skarp konkurrence om et nyt marked, som ingen rigtig kender størrelsen af, men alle gerne vil sætte sig solidt på. Nemlig hvordan vi skal bære rundt på AI-drevne og VR-integrerede gadgets.

Måske er mobilen bare stadig nok til at rumme det hele.

AI i og overalt

Vi kommer nok ikke uden om, at det bliver året, hvor kampen om at komme først med AI i alt fra dine hårde hvidevarer til transport bliver en af de vildeste kapløb i alle retninger. Således har Samsung kastet sig ud i lanceringen af AI-køleskab og AI-støvsugere.

Det er som om, at ordet AI skal indgå massivt i alt. Bortset fra statsministerens nytårstale, hvor henvisninger til de mest brugte AI og ChatGPT-ord fra året, der gik, var nærmest fraværende.

Vi er på vej mod nye tider. Således har Samsung også lanceret Transparent MicroLED, 8K Wireless Projector. Nu skal man kunne se direkte gennem sin skærm. Det går saftsuseme stærkt med at forandre vores liv, hvis vi ellers har råd til det.

Reels skal få unge til se Sopranos

Verden forandrer sig i det hele taget. I hvert fald står det i stigende grad klart, at mobiler er indgangen til nettet, og at de yngre generationer for længst har droppet flow-tv og traditionelle nyhedssøgninger. De får i stedet deres anvisninger af, hvad der burde optage deres sind i forhold til verdens gang, klima, kendisser, krig og frem for alt forbrug, fra TikTok og Instagram.

Flere streamingtjenester forsøger således at nå det yngre publikum via korte reels på sociale medier, der sammenfatter, hvorfor de skal bruge deres tid på at se et helt langt afsnit af en tv-serie.

I året, hvor den ifølge mange kritikere bedste tv-serie gennem tiderne, Sopranos, fylder 25 år, forsøger HBO Max således at kapre nye generationer til serien netop via korte klip på sociale medier. Sopranos, serien om sociopaten og mafiabossen, som samtidig skal balancere et familieliv i New Jersey med teenagebørn, traumerne fra en usund barndom og de nye tider og psykologsamtaler, brød alle grænser for, hvad tv-dramaer kan, og kickstartede tv-seriernes guldalder. På en eller anden måde blev et frygteligt ubehageligt menneske likeable, hvilket måske af seriens største præstation.

Valgår og mistillid - mærkning skal sikre tillid

Vi kommer ikke uden om, at 2024 om noget er året, hvor alle centrerer opmærksomheden om præsidentvalget i USA. Herunder strategisk brug af deep fakes og måske særligt deres spredning på sociale medier.

I PROSA bekymrer udviklingen af deep fakes, politisk rådgiver Ole Tange voldsomt.

- Specielt i år, hvor der både er valg til EU og i USA. Vi må blot erkende, at alle vil kunne lave deep fakes, det er simpelt og umuligt at detektere. Og hvis vi ikke kommer der i år, så sker det senest næste år. Det bliver umuligt at stoppe, siger Ole Tange.

- Men hvor der ikke er håb for at stoppe falske billeder og film, så er mere håb for, at vi digitalt kan mærke ægte foto, fortsætter han og uddyber:

- Content Authenticity Initiative prøver at lave en standard for, hvordan man kan digitalt kan signere fotos, så det bliver muligt at se præcis, hvilke ændringer der er lavet ved et foto. Så f.eks. BBC kan dokumentere, at et foto er taget af en bestemt fotograf og præcis hvilken del, de har beskåret. Hvis det bliver udbredt, at man kan se et fotos oprindelse med et simpelt klik på SoMe, så kan det måske genskabe noget af den tillid, der er tabt,.

The Global Risks Report 2024, der netop er offentliggjort af World Economic Forum, lyder det da også, at ”Misinformation og desinformation” er gået fra en 15. plads sidste år og direkte ind på førstepladsen i år som den største trussel.

Lav din egen generative manipulator

Det går stærkt igen. AI er som dynamitten, alle gerne vil have, men som er sprængfarlig uden retningslinjer.

Som BBC fandt ud af, da det testede et nyt værktøj fra ChatGPT i december. Det britiske medie afslørede således: "OpenAI lancerede det i sidste måned, så brugerne kunne bygge tilpassede versioner af ChatGPT til næsten alt. Nu har BBC News brugt det til at skabe en generativ præ-trænet transformer, der skaber overbevisende e-mails, tekster og sociale medieindlæg til svindel og hacks."

Det er efterhånden ikke nemt at have tillid til noget.

Sundhedskortapp, der høster løs - og massefyringer

Og nu vi taler om beskyttelse. I starten af januar viste en aktindsigt foretaget af Version2, at Sundhedskort-app høster data om millioner af danskere uden samtykke. Det sker efter, at Digitaliseringsstyrelsen allerede har fået hård kritik fra Datatilsynet for at behandle alt for mange data i kørekort-appen.

Velkommen til 2024.

I øvrigt året, hvor udviklingen i spilbranchen ser ud til at fortsætte trenden fra 2023 – således har selskabet Unity varslet, at op mod 25 procent af deres ansatte står over for fyringer.

Det bliver med sikkerhed et interessant år.


Læs også...

Får du en advarsel, så råder PROSA altid til, at du gør indsigelser, hvis noget er åbenlyst forkert eller ikke giver mening.

Nogle af de store sprogmodeller ser ud til at modstå at blive slukket og vil endda sabotere nedlukning. Det oplevede forskere, som forsøgte at teste…

AI-agenter kan lave fejl. Den stigende brug af AI kan således udløse det næste store forsikringseventyr. I hvert fald, hvis man skal tro Rune Kvist…

Datatilsynet har afsluttet sin undersøgelse af DR’s krav om login på DRTV og finder ikke tilstrækkelig grundlag for at kritisere det obligatoriske…

Forskere har testet 11 store chatbots. De "pleaser" i langt højere grad, end mennesker gør, og de fremmer oftere brugerens adfærd, selv hvis den var…

Yasmin er 22, går på 3. semester og har valgt Multimedielinjen på erhvervsakademiet Zealand i Køge, fordi hun gerne vil arbejde kreativt med content

Kiwi er 29 år og studerer Multimediedesign på Erhvervs­akademiet Zealand i Køge og vil gerne arbejde med programmering.

Thomas er 47 år, og studerer til datamatiker på 3. semester på Zealand.

Catrine er 23 år, går på 3. semester på Multimedielinjen på Zealand, og drømmer om at arbejde som fotograf

Alberte er 23 år, studerer Multimediedesign på Zealand og er interesseret i editorial design, magasiner, grafisk design og branding.