– Det er vigtigt, at en virksomhed signalerer, at den vil have de gode hoveder – uanset hvilken krop de sidder på.
Ordene falder præcist og let insisterende fra Ulla Dalsgaard, der er stifter af Danish LGBT Business Network – et netværk, der samler LGBT-personer på tværs af offentlige og private virksomheder.
Ulla Dalsgaard har arbejdet i IBM Danmark siden slutningen af 1980erne – først som systemudvikler, siden som projektleder og afdelingsleder og i de seneste mange år som uddannelseschef for IBM Norden og dermed en del af HR-afdelingen. Derfor er hun også mere end almindeligt optaget af at tiltrække de rigtige hoveder.
– Vi oplever, at hvis man som virksomhed viser, at man behandler minoriteter godt, så smitter det også af på andelen af kvinder i virksomheden. Stærke værdier betyder alt andet lige, at virksomheden får adgang til et større felt af dygtige kandidater, når de søger nye medarbejdere, siger Ulla Dalsgaard.
Hun og tilføjer, at det i it-branchen også bør handle om at skabe gode vilkår for folk med handicaps som for eksempel Asperger.
– De laver vanvittigt gode it-løsninger, men de skal have nogle særlige arbejdsforhold, siger Ulla Dalsgaard, der privat bor sammen med sin kone i København.
Netværket vokser
LGBT-netværket blev stiftet i 2010, da en gruppe medarbejdere fra IBM og Microsoft var til konference om mangfoldighed i arbejdslivet. De blev enige om at slå pjalterne sammen og dele ud af erfaringerne med at lave medarbejdernetværk.
– På nogle punkter er Danmark et åbent samfund, og vi tror, vi er kommet rigtig langt med ligestilling. Men det er vi altså ikke, siger hun.
I dag er der mere end 550 deltagere i LGBT-netværket, der arrangerer fyraftensmøder to-tre gange om året og derudover udveksler erfaringer via en lukket Facebook-gruppe. Der er 90 procent LGBT-personer og 10 procent HR-folk i netværket, som er åbent for alle interesserede. Møderne har været afholdt hos blandt andre IBM, Dell, Microsoft, Nykredit, Nordea, Arbejdernes Landsbank, Horten, CBS og Salesforce.
Tag det alvorligt
Og det kan kun gå for langsomt for virksomhederne med at komme ind i kampen for ligestilling, som for alvor er ved at blive et parameter i Danmark, ligesom det har været i årevis i Silicon Valley i Californien, siger Ulla Dalsgaard.
Derfor gør både ledelse og medarbejdere sig selv en tjeneste ved at øge fokus på LGBT – ikke mindst på virksomhedens hjemmeside, så det dukker op, når folk søger efter det.
– Hvis man er en hvid, heteroseksuel mand eller kvinde, så ved man ikke, at det kan være et problem at springe ud som LGBT-person. Som virksomhed signalerer man rummelighed ved at sige tingene ligeud. Forskellen på en arbejdsplads, hvor der ikke står en lyd om LGBT på hjemmesiden, og dem, der italesætter det, er kæmpestor. Virksomheden skal have forholdt sig til det og turde skrive om det. Det er sådan noget, LGBT’ere lægger mærke til, siger Ulla Dalsgaard.