INTEGRATION

ReDi hjælper udenlandske kvinder til it-karriere

Ved hjælp af partnerskaber med virksomheder, fokus på it-arbejdspladser og frivillige lærerkræfter og mentorer har ReDI School of Digital Integration Denmark på godt fire år skabt en succeshistorie. Målet er at øge diversiteten i techbranchen og samtidig få kvinder med flygtninge- eller indvandrerbaggrund i arbejde. Flere end 250 elever er lige startet på skolens 12-ugers kurser. Det er rekordmange. Erfaringsmæssigt har 62 procent af dem fået arbejde, praktik eller uddannelse i en virksomhed inden for det første år efter kurset, og 48 procent arbejder i en it-virksomhed.

Flere end 500 kvinder med flygtninge- eller indvandrerbaggrund har gennem de seneste fire år sat sig på skolebænken hos Microsoft, Adapt Agency, Stibo, eller nogen af de andre virksomheder, som lægger lokaler til undervisningen hos ReDI School.

ReDI School er en nonprofit-it-skole, som hjælper kvinder fra lande uden for EU med at blive klar til det danske it-arbejdsmarked.

Ved hjælp af partnerskaber med virksomheder er det nemlig lykkedes at stable en så stor succes på benene, at man i år har haft et rekordoptag på 486 elever – en fordobling i forhold til 2022 – og tilmed har måttet give afslag til op mod halvdelen af ansøgerne.

I Indien skulle jeg sende mit CV, det var alt. Her skal jeg lære at tage kaffemøder med ansatte i virksomheder og opbygge et netværk som indgang til at få et arbejde. Det kan være ret grænseoverskridende i starten

Skolen har to ben at gå på. Et, som er rettet mod kvinder med minimum en bachelorgrad primært inden for STEM-uddannelser. De får på 12 uger opdateret deres it-kompetencer, så de kan få arbejde i danske virksomheder.

Herunder en forståelse af, hvordan jobsøgning, arbejdskultur og netværk fungerer i Danmark.

Som kemiingeniøren Poornima fra Indien, som startede på ReDI School i foråret, fortæller:

- Det er meget anderledes i Danmark. I Indien skulle jeg sende mit CV, det var alt. Her skal jeg lære at tage kaffemøder med ansatte i virksomheder og opbygge et netværk som indgang til at få et arbejde. Det kan være ret grænseoverskridende i starten, men det er vigtigt at lære og få viden om, hvilke kompetencer vi skal udvikle for at komme i betragtning.

Hun håber på at få job inden for Cloud Computing.

Et andet ben, som ReDI School står på, handler om at opkvalificere kvindelige flygtninge og indvandrere med helt basale digitale kundskaber, så de kan begå sig i den digitale danske virkelighed og dermed blive klar til reelt at have en mulighed i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet.

Undervisningen finder sted en gang ugentligt fra sen eftermiddag til aften. For den sidste gruppe, som skal lære helt basale digitale færdigheder, er der tilknyttet børnepasning, så det gør det lettest muligt for dem at deltage.
 

62 procent har fået arbejde, praktik eller uddannelse

PROSAbladet vil i denne artikel beskæftige sig med første gruppe. Altså de udenlandske kvinder, som vil opgradere deres kompetencer og netværk til et it-job i danske virksomheder.

Så vidt lyder succesraten på, at 62 procent, altså næsten to ud af tre, har fået arbejde, praktik eller uddannelse inden for de første 12 måneder efter endt uddannelse på ReDI School.

ReDI School har således – ligesom HackYourFuture, en anden organisation, som med stor succes uddanner indvandrere og flygtninge til at få arbejde som it-professionelle i danske virksomheder – haft held til at knække en integrationskode, som så mange andre ellers har haft svært ved.

Måske fordi de helt indlysende dækker et behov og er rettet mod virksomheder og arbejdsmarkedet, hvor jobbet er succeskriteriet, ikke uddannelsen. Det vil sige, at kompetencer som netværksskabelse, virksomhedsbesøg, CV-forståelse og arbejdskultur også er en afgørende del af uddannelsen.
 

Fællesskab, der fortsætter efter uddannelse

ReDI School Danmark er dog et rent kvindenetværk, hvor HackYourFuture, HYF, er for begge køn. Der er ifølge Tifana, som har været elev begge steder, også andre forskelle.

- HYF er mere intensiv og går mere i dybden. Der er måske 30 timers hjemmearbejde på en uge. Her i  ReDI School er der tre-fire timer og rettet mod, at mange af os måske allerede har et arbejde eller andre forpligtelser ved siden af. Men ellers er det det samme i forhold til at styrke såvel it-kompetencer med den seneste viden og at blive klar til og forstå, hvordan man får arbejde i it-virksomheder, siger 36-årige Tifana Rosa fra Indonesien.

Hun har også været på kursus hos HackYourFuture i Tyskland og er nu startet hos ReDI School i Danmark, hvor hun også underviser.

- Det er et fællesskab, man bliver en del af og får lyst til at bidrage til. Det er ikke noget, man bare slipper efter uddannelsen, men holder fast i, også fordi det er en utrolig god måde at blive endnu dygtigere på og bevare et netværk i rollen som underviser eller mentor, fortæller Tifana.

Drømmen er at få arbejde som webudvikler

- Men konkurrencen er meget hård. Der bliver kigget meget på erfaring. Derfor er netværk og nyeste viden og kompetencer så vigtige. Samtidig kan det være svært for kvinder at få foden indenfor i en ret mandsdomineret branche, så det handler om at være bedst muligt forberedt. Det er også noget, jeg hører fra mine danske veninder. Det er nok lidt imposter-syndromet, hvor vi måske kommer til at tvivle på egne evner, siger hun.

Vi løser og hjælper med løsninger til store udfordringer: behovet for diversitet og manglen på arbejdskraft.

Softskills og it

ReDI School findes i flere lande. I Danmark er der afdelinger i både Aarhus og København.

- Vi har en kæmpestor skare af engagerede frivillige, som hjælper med it-undervisning, workshops, soft-skill-aktiviteter, er mentorer, lærer eleverne at navigere på det danske arbejdsmarked, at oversætte et CV til de danske forventninger eller den danske måde at netværke på, forklarer Vibe Lindgård Bach, der er direktør for ReDI School Denmark.

Uddannelsen varer et semester, eller 12 uger, og det er muligt at følge kurserne et par semestre i træk, hvis eleverne gerne vil have styrket deres kompetencer yderligere, eller hvis de får fornyet interesse for for eksempel cybersikkerhed eller AI.
 

Branchen efterlyser diversitet

ReDI School of Digital Integration blev i øvrigt stiftet i 2015 i Tyskland af danskeren Anne Kjaer Bathel. For fire år siden startede afdelingen i København sit første elevhold.

I Danmark er det som nævnt kun kvinder, som kan gå på uddannelserne.

- Det handler om, at vi er erhvervsrettede i vores fokus, og at vi vil fremme diversiteten. Techbranchen efterspørger kvinder og diversitet, der er kun 30 procent kvinder i branchen, og branchen råber også på arbejdskraft. Samtidig er det netop kvinder med flygtninge- eller indvandrerbaggrund, som har sværest ved at få fodfæste på arbejdsmarkedet i Danmark, siger Vibe Lindgård Bach.

Direktøren fortsætter:

- Så det er som at slå to fluer med ét smæk, kan man sige. Vi løser og hjælper med løsninger til store udfordringer: behovet for diversitet og manglen på arbejdskraft.     
 

Partnerskaber med virksomheder

Ifølge Vibe Lindgård Bach adskiller ReDI School sig fra en del andre NGO’er med sociale formål  ved at have mange og meget tætte partnerskaber med virksomheder. Økonomien, lønnet praktik, bonus ved ansættelse samt støtte i form af lokaler, lærerkræfter, mentorer med mere er i høj grad bundet op på de partnerskaber.

- Vi har selvfølgelig også fonde, som støtter os. Men med fonde følger der også ret låste krav i forhold til aktiviteter. Så det er en balancegang, for vi vil gerne være så agile som muligt i en branche, som er under konstant forandring, fortæller hun.

Langt hen ad vejen er det dog økonomien, som sætter grænserne for aktiviteterne. For søgningen og behovet er stort. Derfor regner direktøren også med, at Redi School kan få svært ved at håndtere flere elever end det rekordstore optag på 486 i år.

- Men vi satser naturligvis benhårdt på også at kunne udvide elevtallet i årene fremover, og det står højt på dagsordenen at etablere nye partnerskaber – også med mindre techvirksomheder, som er 'born digital' og har et internationalt marked og mindset, hvor barrieren alt andet lige er lavere for en kvinde med udenlandsk baggrund, siger Vibe Lindgaard Bach.
 

Microsoft: Passer med vores mission

Et af partnerskaberne er med Microsoft, som stiller lokaler til rådighed for undervisningen, og som selv har en del ansatte, der fungerer som frivillige lærerkræfter.

Selv direktør i Microsoft Danmark Mette Kaagaard stiller op som mentor for nogle af de kvindelige elever.

Ifølge Angélique Espensen, education lead hos Microsoft Danmark, er samarbejdet med ReDI School noget, Microsoft er stolte af.

- Det er et godt formål, som passer godt til vores egen mission om at udrette mere og gøre en forskel. ReDI School taler ind i behovet for at opkvalificere arbejdskraft og  få flere hænder i spil. Vi råber efter arbejdskraft. Samtidig er der bare en gejst og energi hos eleverne, som virkelig smitter, siger hun. 

 

 

PROSA: Vores medlemmer kan hjælpe med viden

Forbundssekretær Amanda Christensen er imponeret over ReDi Schools resultater og indsats for både at skabe diversitet og positive resultater i forhold til integration samt få flere it-folk ud til virksomheder, som skriger efter deres arbejdskraft.

Amanda Christensen, hvad er det særlige ved ReDi School set med PROSAs briller?
- Med deres it-undervisning hjælper de de digitalt udfordrede med de nødvendige it-evner, der skal til for at begå sig på det danske arbejdsmarked. Men de hjælper også dem, der har lyst til at kaste sig over de mere avancerede emner, og dem, som gerne vil lære at programmere. De klæder deltagerne på til at tage del i det danske arbejdsmarked inden for techbranchen, men også generelt. 
 

Hvorfor vil vi gerne støtte det?
- En organisation som ReDi School er en del af løsningen på to store udfordringer, som vi arbejder med, nemlig efterspørgsel på it-arbejdskraft og mere diversitet i it-faget.
Med deres fokus på at få kvinder ind i it åbner de dørene for nogle kompetente kvinder, der måske ikke havde set it som en mulighed for dem.
 

Hvad kan vores medlemmer gør?
- Vores medlemmer ligger inde med en enormt stor viden inden for en meget bred vifte af it-faglige emner, så det er en oplagt mulighed for at bruge sine evner til at hjælpe andre. En lille indsats fra en af vores medlemmer kan gøre en stor forskel for et hold på ReDi School. Så har du lyst til at være frivillig og gøre en forskel, så gå ind på redi-school.org, og find kontakter.

 


Læs også...

Jargon har i årevis samlet forklaringer på tech-forkortelser, it-udtryk og ord. Det er blevet til et ret massiv og enkelt opslagsværk over it-kultur…

Isak Juel Nielsen er 20 år og studerer datalogi på Syddansk Universitet.

I Estland vokser udviklingen derfor også nedefra, fordi de lytter oppefra. Det har gjort dem til verdensmestre i iværksætteri, og det har skabt…

PROSA oplever en tendens til at muligheden for hjemmearbejde blandt vores medlemmer indskrænkes. Regler om hjemmearbejde er langt de fleste steder et…

Lønsamtaler kan give sved på panden, men med den rette strategi kan du forlade chefens kontor med mere i lønningsposen. Mariam Senounou er jurist hos…

Man kan lære mange ting på skolebænken, men meget læring kommer også fra virkeligheden. Det har tre software design-studerende i den grad mærket på…

Microsoft vil starte en atomreaktor op igen for at give grøn strøm til deres datacentre, specielt dem med AI. Hvis det reelt går igennem, og de får…

En ny feature i et af Googles AI-værktøjer gør det muligt at lave en podcast på få minutter. Featuren er så nem at bruge, at den egentlig ikke behøver…

Millioner af udviklere verden over bruger hver dag JavaScript – men hvorfor er programmeringssproget blevet så populært? PROSAbladet har talt med…

Et nyt projekt indsamler danske stemmer for at sikre, at AI-løsninger fremover også kan tale med dialekter. Du kan også donere din stemme, skriver DR.…