Ved tørketid må haveejere krydse fingre for, at Gardenas arsenal af internet-enablede devices ikke rammes af servernedbrud, som forhindrer automatisk vanding.

Servernedbrud gør haven dum

Haveejere, der benytter sig af cloud-baserede IoT-tjenester, bør have en nødplan, så planterne ikke tørrer ud. Gardena, den store producent af alt fra beskærersakse til selvkørende plæneklippere, lancerede i god tid inden sommerferieperioden sit bud på en internetbaseret tjeneste, som tillader fjernkontrol af såkaldte smartdevices.

Det betyder, at brugere eksempelvis via en app kan styre vandingsfunktioner og græsslåning, mens de er på langfart - i princippet. Den tyske nyhedstjeneste Golem.de melder imidlertid om et servernedbrud hos Gardena den 10. august, som førte til, at nogle brugere i flere dage var ude af stand til at tilgå og dermed styre deres haveudstyr. Det er nemlig ikke muligt at bruge Gardenas app til direkte styring af udstyret - den er afhængig af en internetopkoblet gateway og adgang til Gardenas cloud-tjeneste.

Dermed var der udsigt for Gardena-brugere til at vende hjem efter ferien til udtørrede planter. Selvom vandingsdata gemmes lokalt, forårsagede nedbruddet nemlig en sletning af disse data. Og en rekonfigurering kræver fysisk adgang til de berørte haveenheder hos den enkelte kunde - en manøvre, som er temmelig umulig at udføre for sommerferierende på farten. Golem.de anbefaler Gardena-brugere at tænke på at implementere nødplaner: Sørg for at have en aftale med en venlig nabo, som i nødstilfælde kan træde til med manuelt opereret vandkande eller haveslange.

kwn


Læs også...

Får du en advarsel, så råder PROSA altid til, at du gør indsigelser, hvis noget er åbenlyst forkert eller ikke giver mening.

Nogle af de store sprogmodeller ser ud til at modstå at blive slukket og vil endda sabotere nedlukning. Det oplevede forskere, som forsøgte at teste…

AI-agenter kan lave fejl. Den stigende brug af AI kan således udløse det næste store forsikringseventyr. I hvert fald, hvis man skal tro Rune Kvist…

Datatilsynet har afsluttet sin undersøgelse af DR’s krav om login på DRTV og finder ikke tilstrækkelig grundlag for at kritisere det obligatoriske…

Forskere har testet 11 store chatbots. De "pleaser" i langt højere grad, end mennesker gør, og de fremmer oftere brugerens adfærd, selv hvis den var…

Yasmin er 22, går på 3. semester og har valgt Multimedielinjen på erhvervsakademiet Zealand i Køge, fordi hun gerne vil arbejde kreativt med content

Kiwi er 29 år og studerer Multimediedesign på Erhvervs­akademiet Zealand i Køge og vil gerne arbejde med programmering.

Thomas er 47 år, og studerer til datamatiker på 3. semester på Zealand.

Catrine er 23 år, går på 3. semester på Multimedielinjen på Zealand, og drømmer om at arbejde som fotograf

Alberte er 23 år, studerer Multimediedesign på Zealand og er interesseret i editorial design, magasiner, grafisk design og branding.