Gaming-maskine fra 1970'erne

Foto: Danmarks Tekniske Museum

SPILUNIVERS

Gaming på museum

Danmarks Tekniske Museum i Helsingør har netop åbnet udstillingen GAMER, som sætter fokus på gaming og gamerne.

Computerspil og gaming er blandt danskernes foretrukne fritidsbeskæftigelser, og det gælder både unge, ældre, mænd og kvinder. Gennemsnitsalderen for en typisk gamer i Danmark er 35 år, og hele 40 procent af alle danskere spiller mindst én gang om ugen.

Det er baggrunden for, at Danmarks Tekniske Museum netop har åbnet sin nye permanente udstilling GAMER, som sætter fokus på gaming og gamerne – og giver publikum mulighed for at prøve nogle af de tidligste spil.

Udstillingen stiller skarpt på, hvordan gaming påvirker vores liv og hverdag.

I udstillingen forsøger vi at bygge bro mellem dem, som gamer og bruger en stor del af deres tid online, og dem som har svært ved at forstå, hvorfor gaming kan være så vigtigt
- Jacob Thorek Jensen

Hvad betyder det for eksempel, når en stor del af vores sociale relationer findes online, hvordan påvirker spilfigurerne vores selvopfattelse, og bliver vi voldelige af at spille?

”Med udstillingen GAMER sætter vi fokus på de fantastiske spiluniverser, som mange lader sig opsluge af, når de sætter sig foran skærmen. Men der er også skyggesider ved gaming. Mange oplever ­sexisme og et nedværdigende sprog, og flere gamere har prøvet, at deres temperament løber af med dem, så det måske ender med en smadret controller”, fortæller Jacob Thorek Jensen, museumsinspektør på Danmarks Tekniske Museum.

Udstillingen er blandt andet lavet i samarbejde med elever fra it og entreprenørskab på skolen FGU Øresund, og deres perspektiv på gaming har været med til at skabe temaerne i udstillingen.

”Det er interessant at se, hvordan mange gamere har nogle af deres bedste venner online. Den type relationer er en ukendt verden for dem, som ikke selv gamer online. I udstillingen forsøger vi at bygge bro mellem dem, som gamer og bruger en stor del af deres tid online, og dem som har svært ved at forstå, hvorfor gaming kan være så vigtigt”, forklarer Jacob Thorek Jensen.

I udstillingen er det også muligt at prøve konsoller og arkademaskiner fra slutningen af 1970’erne og starten af 1980’erne, så man selv kan opleve, hvordan det var at spille, da de for alvor slog igennem.


Læs også...

På grund af den nye lov om registrering af arbejdstid, har PROSAs juridiske team hen over sommeren fået mange henvendelser omkring tidsregistrering og…

Forestående ferietid betyder desværre også fyringstid og ”oprydning” i en del virksomheder. Det fortæller jurist Camilla Winter, som her giver et par…

Vi kan ligeså godt se det i øjnene - juli vejret er lunefuldt og rammer ofte sommerdrømmene som en våd karklud. Men fortvivl ikke! PROSAs egen film-…

Internettet og computerbranchen var engang det vilde vesten, et sted, hvor man kunne gøre, hvad man ville uden nogen form for ansvar for almindelige…

Hvad er op og ned i junglen af sundhedstrends? PROSAbladet har spurgt Martin Grønne Jensen, som er dataingeniør, holder foredrag om longevity og er…

Vil du gerne leve længere, så bør du måske give longevity escape velocity-teorien lidt opmærksomhed. Tilhængerne af teorien mener nemlig, at vi kan…

Ny image-analyse fra Computerworld rykker ikke ved, hvem de danske it-professionelle sætter ind på en førsteplads. Til gengæld må Apple se sig slået…

XZ Utils-angrebet havde potentialet til at blive det mest alvorlige supply chain attack til dato, men angrebet blev (heldigvis) spottet i tide, fordi…

JA, siger Isak, Amanda, Lea, Martha og Hannibal. De er mellem 16-26 år og bruger dagligt flere timer på at scrolle gennem de sociale medier for at…

Er du en af de mange dimittender, som står med et nytrykt eksamensdiplom i hånden og er på vej ud på arbejdsmarkedet? Så er Kasper Bach manden, du…