Det bliver sværere for Meta – selskabet bag Facebook – at tjene penge på personlige annoncer i de kommende år. Og en af årsagerne er Apple, som sidste år lod Iphone-brugerne få bedre kontrol med deres personlige data ved at give mulighed for at afvise tracking. Undersøgelser viser, at 76 procent af brugerne foreløbig har benyttet sig af den mulighed.
For Meta og andre selskaber, der baserer deres forretning på tracking og målrettet annoncering, er det en rigtig dårlig nyhed. Da Facebook-stifter Mark Zuckerberg i begyndelsen af februar fremlagde årsregnskabet for Meta, var beskeden til investorerne, at Apples nye iOS-feature kan koste Meta omkring 10 milliarder dollar alene i år.
Dertil kommer udsigten til stadig stærkere privatlivsbeskyttelse i Europa, hvor der er en lang række sagsanlæg og lovinitiativer igen. Samlet set skaber det ”en tydelig trend, hvor der er mindre data til rådighed til at levere personlige reklamer”, lyder det fra Meta.
”Konsekvensen er en ret kraftig modvind for vores forretning”, siger Dave Wehner, der er økonomichef i Meta.