PRIVATLIV

Apple giver modvind til Zuckerberg

Apple har gjort det muligt for Iphone-brugerne at få bedre kontrol med deres personlige data ved at give mulighed for at afvise tracking.

Det bliver sværere for Meta – selskabet bag Facebook – at tjene penge på personlige annoncer i de kommende år. Og en af årsagerne er Apple, som sidste år lod Iphone-brugerne få bedre kontrol med deres personlige data ved at give mulighed for at afvise tracking. Undersøgelser viser, at 76 procent af brugerne foreløbig har benyttet sig af den mulighed.

For Meta og andre selskaber, der baserer deres forretning på tracking og målrettet annoncering, er det en rigtig dårlig nyhed. Da Facebook-stifter Mark Zuckerberg i begyndelsen af februar fremlagde årsregnskabet for Meta, var beskeden til investorerne, at Apples nye iOS-feature kan koste Meta omkring 10 milliarder dollar alene i år.

Dertil kommer udsigten til stadig stærkere privatlivsbeskyttelse i Europa, hvor der er en lang række sagsanlæg og lovinitiativer igen. Samlet set skaber det ”en tydelig trend, hvor der er mindre data til rådighed til at levere personlige reklamer”, lyder det fra Meta.

”Konsekvensen er en ret kraftig modvind for vores forretning”, siger Dave Wehner, der er økonomichef i Meta.

 

 


Læs også...

Får du en advarsel, så råder PROSA altid til, at du gør indsigelser, hvis noget er åbenlyst forkert eller ikke giver mening.

Nogle af de store sprogmodeller ser ud til at modstå at blive slukket og vil endda sabotere nedlukning. Det oplevede forskere, som forsøgte at teste…

AI-agenter kan lave fejl. Den stigende brug af AI kan således udløse det næste store forsikringseventyr. I hvert fald, hvis man skal tro Rune Kvist…

Datatilsynet har afsluttet sin undersøgelse af DR’s krav om login på DRTV og finder ikke tilstrækkelig grundlag for at kritisere det obligatoriske…

Forskere har testet 11 store chatbots. De "pleaser" i langt højere grad, end mennesker gør, og de fremmer oftere brugerens adfærd, selv hvis den var…

Yasmin er 22, går på 3. semester og har valgt Multimedielinjen på erhvervsakademiet Zealand i Køge, fordi hun gerne vil arbejde kreativt med content

Kiwi er 29 år og studerer Multimediedesign på Erhvervs­akademiet Zealand i Køge og vil gerne arbejde med programmering.

Thomas er 47 år, og studerer til datamatiker på 3. semester på Zealand.

Catrine er 23 år, går på 3. semester på Multimedielinjen på Zealand, og drømmer om at arbejde som fotograf

Alberte er 23 år, studerer Multimediedesign på Zealand og er interesseret i editorial design, magasiner, grafisk design og branding.