Tripadvisor rammer helt forbi, når lokkemaden for at hive gratis anmeldelser ud af mig er, at jeg ligger på en 35. plads blandt Hvidovres anmeldere.

Digital marketing kølner deleglæden

Beskeden fra rejse-community'et Tripadvisor står og lyser i min mailboks. “Tillykke, Kurt! Du er en af de 40 mest aktive anmeldere i Hvidovre”. Så sukker jeg vantro.

Godt nok opholder jeg mig på Vestegnen i dele af sommerperioden, men det er altså i Glostrup Kommune. Og intet kunne vel i virkeligheden motivere mig mindre end at konkurrere med mine, uden tvivl, sympatiske rejseanmelder-kolleger fra Hvidovre. Det er simpelthen ikke min motivation at rykke op fra en 35. plads i Hvidovre blandt Tripadvisors internationale anmelderkorps.

Tripadvisor er et typisk eksempel på, hvordan flere online-communities drevet af begæret efter øgede indtjeningsmuligheder bestandigt forsøger at fremtvinge brugeraktivitet ved opsøgende henvendelser og andre tiltag, som i virkeligheden devaluerer brandet og kan udløse modvilje.

Da jeg blev medlem af Tripadvisor tilbage i 2007, var det som at opdage en lille brugerdrevet perle af en informationstjeneste. Her var der et bredt og troværdigt svar på hotellers og turistattraktioners floromvundne anprisninger af egne produkter.
Her kunne jeg læse andre rejsendes generelt troværdige beskrivelser af de reelle forhold, og ikke mindst kunne jeg og andre med lethed bidrage med egne oplevelser og bedømmelser. Stærkt motiverende.

Den aktuelle henvendelse fra Tripadvisor lugter langt væk af at være udtænkt af en international marketingafdeling, som på tværs af kulturforskelle og med en teknologisk tyrkertro har konceptualiseret sådan her:

"Vi skal have noget 'gamification' ind i for at motivere brugerne til at generere noget mere indhold, som vi kan tjene penge på. Vi kobler konkurrencemomentet med nogle geopositionsdata, så kan man konkurrere helt superlokalt med at være i toppen af anmelderskaren."

Resultatet for Tripadvisor er lattervækkende, især når man bor i Glostrup, og selv det mest strømlinede marketingtiltag vil aldrig kunne konkurrere med en personlig tak for, at man gider dele sine oplevelser med andre.

Så selvom Tripadvisor går samme vej som mange andre internet-tjenester glæder jeg mig over, at Wikipedia eksempelvis stadig hænger ved og andre værdifulde online-communities stadig eksisterer. Man skal bare lede lidt mere efter dem.


Læs også...

Det var en helt ny fornemmelse, da Søren tidligere på året blev ramt af stress, for han havde aldrig oplevet stresssymptomer før. Søren har arbejdet i…

I 1999 havnede Berit Søgaard mere eller mindre tilfældigt i IT-branchen, og hun har arbejdet her lige siden. I dag er hun compliancedirektør i Visma,…

Nettet er proppet til randen med websider, som kan hjælpe dig med det ene eller andet eller har så nørdet viden, at de med fordel kan besøges.

Unge tech-folk fortæller om deres håb og drømme for fremtiden. Danske virksomheder kigger mod et tysk eksporteventyr. Forfatter sætter spot på Kina og…

26-årige Francesca Tremulo rejste til Danmark fra Italien for tre år siden for at realisere drømmen om en fremtid i spilbranchen. Hun er uddannet…

Kinas tech fungerer og er udviklet i benhård konkurrence til at være bedst og billigst. Talentmassen er enorm, og der er prestige og attraktive…

Alberte Viendahl er 25 år og har læst multimediedesign på KEA. Hun er blevet vild med at kode og nørde, og nu vil hun gerne tage en top up-uddannelse…

Benjamin Elias Harris er 27 år, og han har gået på datamatikerlinjen på KEA. Han startede egentlig med at læse engelsk på Københavns Universitet, men…

28-årige Yousra Diab arbejdede i flere år som socialrådgiver, inden hun tog springet og startede på datamatikeruddannelsen. Det har været svært at…

26-årige Sophie Ankjær Andersen har læst multimediedesign på KEA. Hun drømmer om, at hun i fremtiden skal tage sit arbejde med til Bali og arbejde…