Tripadvisor rammer helt forbi, når lokkemaden for at hive gratis anmeldelser ud af mig er, at jeg ligger på en 35. plads blandt Hvidovres anmeldere.

Digital marketing kølner deleglæden

Beskeden fra rejse-community'et Tripadvisor står og lyser i min mailboks. “Tillykke, Kurt! Du er en af de 40 mest aktive anmeldere i Hvidovre”. Så sukker jeg vantro.

Godt nok opholder jeg mig på Vestegnen i dele af sommerperioden, men det er altså i Glostrup Kommune. Og intet kunne vel i virkeligheden motivere mig mindre end at konkurrere med mine, uden tvivl, sympatiske rejseanmelder-kolleger fra Hvidovre. Det er simpelthen ikke min motivation at rykke op fra en 35. plads i Hvidovre blandt Tripadvisors internationale anmelderkorps.

Tripadvisor er et typisk eksempel på, hvordan flere online-communities drevet af begæret efter øgede indtjeningsmuligheder bestandigt forsøger at fremtvinge brugeraktivitet ved opsøgende henvendelser og andre tiltag, som i virkeligheden devaluerer brandet og kan udløse modvilje.

Da jeg blev medlem af Tripadvisor tilbage i 2007, var det som at opdage en lille brugerdrevet perle af en informationstjeneste. Her var der et bredt og troværdigt svar på hotellers og turistattraktioners floromvundne anprisninger af egne produkter.
Her kunne jeg læse andre rejsendes generelt troværdige beskrivelser af de reelle forhold, og ikke mindst kunne jeg og andre med lethed bidrage med egne oplevelser og bedømmelser. Stærkt motiverende.

Den aktuelle henvendelse fra Tripadvisor lugter langt væk af at være udtænkt af en international marketingafdeling, som på tværs af kulturforskelle og med en teknologisk tyrkertro har konceptualiseret sådan her:

"Vi skal have noget 'gamification' ind i for at motivere brugerne til at generere noget mere indhold, som vi kan tjene penge på. Vi kobler konkurrencemomentet med nogle geopositionsdata, så kan man konkurrere helt superlokalt med at være i toppen af anmelderskaren."

Resultatet for Tripadvisor er lattervækkende, især når man bor i Glostrup, og selv det mest strømlinede marketingtiltag vil aldrig kunne konkurrere med en personlig tak for, at man gider dele sine oplevelser med andre.

Så selvom Tripadvisor går samme vej som mange andre internet-tjenester glæder jeg mig over, at Wikipedia eksempelvis stadig hænger ved og andre værdifulde online-communities stadig eksisterer. Man skal bare lede lidt mere efter dem.


Læs også...

Ole Tange, it-politisk rådgiver i PROSA, har i denne uge indsendt en klage over Danmarks Radio til Datatilsynet. Det skyldes DRs krav om obligatorisk…

Er du på jagt efter et nyt job i it-branchen? Og er du i tvivl om, hvad virksomhederne især kigger efter? PROSAbladet har spurgt en række…

Fra Baltikums største sciencepark i udkanten af Tallinn sikrer Tehnopol, at hundredvis af startups kommer flyvefærdigt ud i virkeligheden. De får…

Estiske børn og unge får praktisk talt tech ind med modermælken, da it og tech-gadgets er en helt central del af hverdagen i både børnehaver,…

I Estland har borgerne kunne stemme digitalt siden 2005. Der har været kritik og debat, men i dag er det mere end halvdelen af esterne, der bruger…

Hvis man i Estland gerne vil skifte spor i sin karriere, er der en lang række muligheder for at videreuddanne sig inden for it. Skoler og online…

I denne udgave af PROSAbladet har vi lavet et tema-nummer om Estland. Det er sjældent, at vi giver så meget spalteplads til et tema – men det baltiske…

Pulserende krea-værksted klæder estiske børn på med både tech-skills og startup-mentalitet. Der er ingen læreplaner eller kedelige eksamener, men 3D…

Det minder om en blanding af X Factor og Den store bagedyst, og det lægger på 15. år gaderne øde i Estland. Velkommen til tv-talentshowet Rakett69,…

Estland har rykket sig ufattelig langt de seneste 30 år – men hvad skal der ske nu? En af udfordringerne er, at Estland kommer til at mange hænder og…