”Vi har et firma, og du er CEO. Hvad skal vi lave?”
Det var den første prompt, fire venner sendte afsted mod ChatGPT i foråret 2023.
De ville lave et eksperiment – kan man bygge en hel virksomhed udelukkende ved at bruge ChatGPT?
Reglen var, at chatbotten skulle tage alle beslutninger – hvad skal virksomheden hedde, hvad skal den sælge, hvordan skal produkterne laves, hvilke salgskanaler skal bruges, hvem skal ansættes osv.
ChatGPT besluttede, at virksomheden – der kom til at hedde AIsthetic Apparel – skulle sælge t-shirts og sweatshirts på en webshop. AI-billedplatformen Midjourney stod for logo og design, og virksomheden Printful blev valgt til at stå for produktionen af varerne.
Nemt, ikke?
Det eneste problem var, at en virksomhed rent juridisk skal have registreret et ægte menneske som direktør. Portugiseren João Ferrao dos Santos, der oprindeligt havde fået idéen til eksperimentet, blev indsat som topchef, og de tre andre venner blev investorer og bestyrelsesmedlemmer.
Men João Ferrao dos Santos blev kun topchef på papiret. Alle beslutninger skulle som sagt tages af ChatGPT, og den menneskelige direktør måtte kun arbejde på projektet én time om dagen. Han måtte stille ChatGPT spørgsmål og reagere på dens svar, men han måtte ikke selv beslutte, hvilken retning AIsthetic Apparel skulle gå i.
ChatGPT er en dårlig marketingdirektør
I starten gik det strålende.
Medierne kastede sig over historien om ”den første virksomhed med en AI-topchef”, og der blev langet en masse t-shirts over den virtuelle disk. Der var stor interesse – også fra folk, der gerne ville være en del af eksperimentet, og som lagde en investering i virksomheden.
ChatGPT var ikke en særlig god marketingdirektør.
Nu er der gået et år – og virkeligheden ser en smule anderledes ud.
AIsthetic Apparel er ved at lukke ned, og eksperimentet er ved at ramme sin slutdato.
”ChatGPT var ikke en særlig god marketingdirektør. Ligegyldigt hvilken marketingkanal, der blev testet, var der ikke rigtig bid,” fortæller Martin Petersen.
Han var en af de fire venner, der stiftede AIsthetic Apparel. I dag er han overbevist om, at salget peakede, fordi João Ferrao dos Santos var god til at fortælle om virksomheden og eksperimentet på LinkedIn. Det var altså historiefortællingen – der blev skabt af mennesker – og ikke ChatGPT’s indsats, der sikrede et salg.
”ChatGPT er jo fodret på internettet, så ChatGPT har lært, at hvis du skal sælge konsumprodukter, så skal du gøre det på Instagram og Facebook. Ligesom alle andre gør det. Men det var bare ikke det, der virkede for os,” siger Martin Petersen.
Gå, baby, gå!
Han havde egentlig håbet, at chatbotten havde taget nogle flere chancer. Hvorfor prøvede den ikke at lave et nyt produkt eller gå ind i en helt ny branche for at booste omsætningen?
”ChatGPT sidder ret ofte fast i sine tanker. Det er jo også sådan, at hvis den begynder at hallucinere, så vil den blive ved med at tro på sin egen historie.”
Det betyder, at det kan være svært at få ChatGPT’en til at gå en ny vej.
”Den er trænet på en ekstrem stor datamængde. Så selvom man forsøger at korrigere den, så er det jo meget lidt ekstra data, man giver den, i forhold til den store datamængde den havde i forvejen.”
Personally this experiment gives me fate that we will not be replaced by AI in the next few years. Though I suspect we cannot say the same in decades.
AIsthetic Apparel er bygget med ChatGPT4, og Martin Petersen er ret overbevist om, at den nye version kunne gøre mange ting bedre.
Han er dog stadig overrasket over, at chatbotten ikke var en bedre sælger.
”Jeg havde egentlig regnet med, at den ville være bedre til sociale medier og marketing. Taget i betragtning af, hvor meget materiale der er om marketing på internettet, så havde jeg troet, at beslutningerne ville være bedre,” siger Martin Petersen.
”Det var lidt som at se en baby – den rejser sig op, falder, rejser sig op, falder. Jeg havde regnet med, at den ville gå efterhånden.”
Massive omvæltninger
Selvom AIsthetic Apparel snart er fortid, betyder det langt fra, at vi kan afskrive AI, mener Martin Petersen.
”Jeg tror stadig, at vi kigger på massive omvæltninger,” siger han og fortsætter:
”Hvis man regner med, at AI ikke kommer til at fjerne rigtig mange jobs, går man rundt med en falsk tryghed.”
Investoren fortryder i øvrigt på ingen måde, at han var en del af eksperimentet.
”Jeg har lært vildt meget. Jeg kan ikke se, hvordan jeg skulle have brugt 1000 euro på noget andet og have lært mere. Der er ikke noget kursus, jeg kunne have taget for de penge og lært lige så meget.”
João Ferrao dos Santos har delt hele historien om AIsthetic Apparel på Substack. Du kan finde hans profil lige her: https://substack.com/@johnfsantos