Gamle computerspil på Teknisk Museum

50 års computerspilhistorie er kommet på museum og kan frem til den 20. oktober opleves på Danmarks Tekniske Museum i Helsingør, hvor det også er muligt at prøve 25 computerspil som Space Invaders eller Pac-Man på originale konsol- og arkademaskiner.

Spillene er udvalgt af spilguruen Jakob Stegelmann, der har været en nøgleperson i udstillingens tilblivelse og har skrevet mange af udstillingens tekster.

Særudstillingen NEXT LEVEL rummer alt lige fra Danmarks allerførste computerspil til e-sportsholdet Astralis’ seneste trofæer fra de store Counterstrike-turneringer. Det er også lykkedes museet at låne den eneste originale udgave af det første danske computerspil, NIMBI, fra Bornholms Tekniske Samling.

”NIMBI er udviklet af den danske matematiker og opfinder Piet Hein i starten af 1960’erne. Vi glæder os til at kunne vise det originale spil på museet, men også give vores besøgende mulighed for at spille spillet på en nyere udgave”, siger museumsinspektør Jakob Caspersen i en pressemeddelelse.

PROSA arrangerer en guidet tur på udstillingen den 12. september kl. 17-19

ohl


Læs også...

Christian Ruhwedell arbejder med IT-sikkerhed og risikostyring. Han er overrasket over, hvor godt AI og vibe-coding fungerer allerede i dag, men ser…

Meriemme er 49 år, har læst til datamatiker og studeret datalogi. Hun har de senere år arbejdet mest med compliance, sikkerhed og at styre…

Jonathan Grace, 49, arbejder med digitalt design og kommunikation og er begejstret for de ny muligheder, som AI-værktøjer åbner for.

Danni Dromi, 37 år, er senior data scientist og underviser i vibe-coding. Han er overrasket over, hvor meget værktøjerne til AI-programmering har…

Mads Henrichsen driver konsulentvirksomheden ”syv.ai”, som kalder sig Danmarks mest nørdede AI-udviklere. Han frygter ikke AI-fremtiden, men medgiver,…

Sam Altman udsteder 'kode rød' hos OpenAI, mens ChatGPT kæmper med rivaler

2025 blev et begivenhedsrigt år. Trends kom og gik, som de plejer - ofte drevet af Tik-Tok eller andre platforme, som kan sætte kaste ild på globale…

Bevidsthed er en svær størrelse, men handler om subjektive oplevelser, som hvordan kaffen smager. Derfor er det også en fejl at tale om bevidsthed i…

Måske bliver det slet ikke uddannede IT-folk, skrivende og konsulenter, som er i risiko for at blive erstattet af AI, men tværtimod kortuddannede. Det…

Mere end 1 billion dollars eller 6.500 milliarder kroner. Så meget værdi tabte det samlede kryptovaluta-marked i første halvdel afnovember.